van b20 naar b200

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2004 22:11 #54697 door
van b20 naar b200 is gemaakt door
Mijn 145 uit '74 heeft een B20F motor en had de afgelopen twee vakanties naar zuid Frankrijk niet de moeite genomen om het koel te houden(maar met een in Frankrijk gemonteerde revisie radiateur lukte dat matig).Ik heb me laten vertellen dat een B200 een betere koel systeem bevat,grotere kanalen.En stiller door boven liggend nok as,wat ook erg aantrekkelijk maakt.Zou dan graag wat meer informatie en misschien technische gegevens willen van Forummers die hiermee ervaring hebben.Het lijkt me dan ook leuk om het een keer niet te bevestigen dat het een oude auto is zo langs de weg met de motorkap open.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2004 22:21 #68669 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
Wat is een B200?<p>Is het niet de B21/B23 die een bovenliggende nokkenas heeft? Maar of de plaatsing van de nokkenas iets te maken heeft met geluid?? Er is weinig verschil tussen een B18 en een 20, en toch is de B20 luidruchtiger...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2004 23:03 #68668 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
Een B200 is weer de opvolger van de B19, wat op zijn beurt weer het kleine broertje van de b21 is/was. De B200 heeft computer motor management, en is dus niet echt handig in een 100 serie te bouwen, nog afgezien van het feit dat de volvomotoren met bovenliggende nokkenas niet onder de motorkap van een 100-serie passen. Het kan wel, maar dan met aangepaste, schuine ophanging en aangepaste carterpan.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 08:23 #68667 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
Rob, dat het niet zomaar past ben ik met je eens. Maar het aanpassen van het carter ed is niet direct noodzakelijk. De motor kan zijn schuine positie behouden, omdat de binnen schermen van een '74-er model 140 anders zijn dan de voorgaande modellen. De vervelende balk die schuin over het binnen scherm loopt zit bij dat type anders. De motor kan wel schuin staan (heb ik zelf gezien!!!), natuurlijk moeten de motorsteunen wel aangepast worden, maar ook de radiatoraansluitingen zitten nagenoeg op dezelfde plaats. De motoren met bovenliggende nokkenas zijn niet per definitie stiller, maar kunnen dat bij goed onderhoud wel zijn (kleppen stellen en olie verversen). Ook is het zo dat niet alle B200 motoren een computersysteem hebben; de B200K heeft een aantal kleine besturingen (ontstekingsmodule), maar een echte besturing krijg je pas op de B200F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 08:48 #68666 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
OK, ik had er overheen gelezen dat het een '74 betrof, maar evengoed denk ik dat als het alleen om betrouwbaarheid gaat, je met een B20 blok even goed af bent, op voorwaarde dat die in goede staat is natuurlijk. Ik zou mijn geld dus eerder in een goede B20e steken, dan de auto aan te passen naar een niet originele motor. Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 11:59 #68665 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
Een B20 heeft normaal gesproken geen moeite om zijn hoofd koel te houden, dus die reden zou ik schrappen als argument om over te gaan naar OHC. <br> De B19/21/23/200 blokken zijn in de regel inderdaad stiller, en hebben naast meer verbeteringen ook bijvoorbeeld sterkere cilinderwanden.<br> Er zijn aardig wat 120/130/140 serie auto's gemodificeerd naar OHC (voornamelijk B23's) waarbij sommige mensen de motor schuin, en sommige hem rechtop plaatsen. Voor beide is wat te zeggen. <br>Hou er echter rekening mee dat het (heel) veel tijd en moeite gaat kosten om het naar je zin in te krijgen....<br>Als ik jou was zou ik dus gewoon je B20F even goed afstellen of indien nodig een revisie cadeau doen. Scheelt naar schatting in idergeval zo'n 1000 uur aan werk...<br>Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 17:48 #68664 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
Rob, in welke modellen werd de B19/B200 toegepast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 18:03 #68663 door
Beantwoord door in topic van b20 naar b200
De B19 komt voor in de 200serie van '76 (niet in het eerste jaar dus) tot '85, en in de 360, wat leuk kan zijn, want die krijg je momenteel bijna kado op marktplaats (E250 met nieuwe apk, E50-E100 afgekeurd) De B200 vind je in de zelfde modellen, maar dan nieuwer. Wil je nu echt gek doen, neem je het B204 16klepper turboblok, het sterkste blok uit de 200 serie. Maar zoals ook Ben al opmerkt, een goede B20 is uiterst betrouwbaar, en wat ook belangrijk is, simpel in onderhoud (kleppen stellen!). En naar mijn smaak houd je een 140 toch zoveel mogenlijk origineel. Een beetje B20e geeft tenslotte ook 130pkRob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.