motor heet

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2004 21:28 #54672 door
motor heet is gemaakt door
Ik heb onlangs een mooie Amazon combi gekocht en ben nog een leek op het gebied van techniek. Vandaag heb ik ongeveer tien minuten in de file gestaan. Resultaat: een totaal oververhitte motor. Na de file liep de temperatuur meteen terug. Binnen een minuut was het probleem opgelost en stond de wijzer weer keurig in het midden.Ik wil dit uiteraard in de toekomst voorkomen. In welke richting moet ik zoeken?Radiateur? Thermostaat? Verstopping in het koelsysteem? Wat is het meest voor de hand liggend?Is het wellicht beter om maar meteen een radiateur te plaatsen met verhoogde capaciteit, of toch eerst andere oorzaken uitsluiten?Kortom: Welke stap kan ik het best eerst zetten?Groet,Steef Banken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2004 23:08 #68765 door
Beantwoord door in topic motor heet
Dit is een algemeen euvel van onze Volvo's, tot op zekere hoogte normaal.Helaas vermeld je type en bouwjaar niet.Let wel je ziet alleen de watertemperatuur bij een Amazon, kookte de motor ook daadwerkelijk ?.Ik zou beginnen met het koelwater te checken, na vullen de kachel max aan om te ontluchten en een zomerthermostaat monteren die eerder opengaat.Bij een gesloten koelsysteem het expansie-vat niet volledig vullen tot max maar liever op 1/3 bij koude motor. Het koelwater circuleert dan beter en staat bij warme motor net onder max.Controleer ontstekingstijdstip, ben je er dan nog niet uit zou ik aan de radiator denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 09:29 #68764 door
Beantwoord door in topic motor heet
Ik zou me niet ongerust maken. Check de door Ed genoemde zaken, en als die ok blijken zou ik het zo laten. Zolang als het alleen bij stationair stilstaan gebeurt zal er niks verkeerd zijn. Het vier-bladige ventilatortje verplaatst stationair simpelweg gewoon te weinig lucht.<br>Je kunt eventueel voor files ed een extra electrische 'fan' voor je radiator plaatsen die ofwel met een schakelaartje of met een thermostaatschakelaar laat in en uitschakelen.<br>Persoonlijk rij ik op gas en zet in zulke situaties altijd gewoon de choke iets los waardoor de motor heel iets meer toeren maakt en het ventilatortje dus genoeg lucht door de radiateur heen trekt. Probeer het maar eens, je ziet de meter al na 3 seconden terug lopen.<br>Ben lierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 12:41 #68763 door
Beantwoord door in topic motor heet
Geen paniek, er is waarschijnlijk weinig aan de hand. Totaal oververhit is pas als het koelwater langs de vuldop eruit spuit. <p>Er zijn twee typen temperatuurmeter. De B18-meter, en de B20-meter. Bij het eerste type loopt de motor pas te heet als de naald van de schaal af gelopen is, bij het latere type is dat als de naald in het rode gebied gaat staan.<p>Waar je ook rekening mee dient te houden is dat ouderwetse koelwatertemperatuurmeters normale schommelingen van de temperatuur vrij goed volgen. De temperatuur van moderne motoren lijkt veel constanter, maar dat is slechts schijn. Dat komt omdat bij moderne meters de naald binnen een bepaald temperatuursgebied op dezelfde plek gehouden wordt. Dit om onnodige bezorgdheid van de bestuurder te voorkomen (ik meen door Volvo toegepast vanaf de 200-serie). Pas boven het veilige gebied zal de naald weer oplopen.<p>Zelfs als de motor perfect is afgesteld en het koelsysteem tip-top in orde is zul je schommelingen te zien krijgen op de meter. De positie van de sensor is daar deels de oorzaak van: helemaal achteraan in de kop. Daarom zal bij stilstand naald binnen korte tijd omhoog gaan kruipen. Maar zolang de naald niet in het rode gebied staat (B20) of voorbij de schaal (B18) is dat geen probleem. En zodra je weer gaat rijden zakt dat heel rap naar normaal. <p>In ons klimaat moet een goed werkend origineel koelsysteem prima voldoen. Dat is wat ik heb, en de enige keer dat ik koelproblemen had was toen de thermostaat defect was gegaan (en dan spuit het water er inderdaad uit). Ik heb voor noodgevallen een handbediende elektrische fan uit een Citroën BX voor de radiateur staan. Maar die staat er eigenlijk meer voor mijn gemoedsrust dan uit noodzaak.<p>Met heel heet weer gebeurt het dat de temperatuur ook op snelheid hoger zal zijn dan "normaal". Geen probleem, maar ook hier weer zolang de naald niet in het gevarengebied staat. Uit eigen ervaring weet ik dat 700+ km rijden met de naald tegen het rood geen enkel probleem is (maar dat was me vantevoren verteld, anders had ik waarschijnlijk ook m'n bedenkingen gehad). <p>De eerste stap die ik zou zetten is het koelsysteem legen, spoelen en voorzien van nieuwe koelvloeistof. Dat is iets dat je toch elke twee jaar moet doen, en als je niet weet wanneer de laatste keer was kun je het maar beter nu doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 18:58 #68762 door
Beantwoord door in topic motor heet
keurig omschreven Ed & Lennard! Dit is geheel conform mijn 38-jarige ondervinding. Slechts één keer heeft mijn motor het zo heet gehad dat de benzine in de benzineleiding begon te koken, bij 45C + in de Sahara, maar daar rijden wij niet elke dag. Overigens ook toen geen kokende koelvloeistof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 23:47 #68761 door
Beantwoord door in topic motor heet
Die koelsystemen moeten ook hoge tempreaturen makkelijk aankunnen. Mijn toch wel opgefokte B20 met twee dubbele Webers op LPG rijdt met warme dagen met eenzelfde temperatuurmeterstand als met koude dagen. Fluctuaties zijn mij vreemd; als ik de motor een (bij wijze van spreken) half uur in de brandende zon stationar zou laten draaien, na een snelwegrit, loopt de meter iets op, om vervolgens weer te zakken (nadat de thermostaat iets verder opengegaan is). Ik ben dus van mening dat het koelsysteem de Hollandse omstandigheden gewoon aan moet kunnen, ik kan me echter wel voorstellen dat onder omstandigheden waarin Siang heeft gereden de meter wat hoger staat. Tot het moment dat de koelv uit het overdrukventiel (radiateurdop bij open systeem of dop van het expansievat bij een gesloten systeem) stroomt, is er eigenlijk niet veel gevaarlijks aan de hand, maar de stand van de meter en de reactie ervan bij wat gas geven zijn wel gegevens waarmee een diagnose te stellen is van het koelsysteem. Wat ik iedereen aanraad om te doen, vooral bij de Amazon rijders: vervang dat kleine stalen fannetje door een 5 bladige kunststof fan van een 140; deze geeft al direct veel luchtstroom door de radiator. Extra capaciteit kun je beter hebben en niet gebruiken, dan dat je het nodig hebt maar niet aan boord hebt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-06-2004 10:16 #68760 door
Beantwoord door in topic motor heet
Precies, het vierbladige ventilatortje is gewoon een beetje onder de maat bij stationair draaien. Oplopen van temperatuur bij stationair is in 99% van de gevallen toe te wijzen aan een gebrek aan luchtstroom door de radiateur, en niet aan motormankementen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-06-2004 22:00 #68759 door
Beantwoord door in topic motor heet
Mensen bedankt voor jullie reacties.Dit forum werkt perfect.Ik zal jullie raad opvolgen en niet wanhopen.Groet,Steef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.