vervangen oliepomp b20

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 17:31 #54658 door
vervangen oliepomp b20 is gemaakt door
Wil mijn oliepomp vervangen bij mijn 145 . Lampje brandt bij stationair lopen bij warme motor dus denk dat pomp niet okee is . Heb filter en oliedrukzender vervangen (origineel Volvo) maar klacht blijft. Hoe te vervangen zonder motor te demonteren en eventuele truc's voor voldoende ruimte om pomp eruit te krijgen .Of iemand die mij op korte termijn in de omgeving van Emmeloord dit kan doen voor mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 17:43 #68842 door
Beantwoord door in topic vervangen oliepomp b20
Je kunt de motor een cm of 10 laten zakken (deze procedure wordt in Haynes beschreven). Dan heb je net genoeg ruimte om de carterpan onder het blok uit te halen. Dit heb ik ooit gedaan om de pakking te kunnen vervangen, en het is niet echt moeilijk. Maar of je dan goed bij de oliepomp kunt durf ik niet te zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 20:40 #68841 door
Beantwoord door in topic vervangen oliepomp b20
Als de carterpan eraf is, is de pomp vrij eenvoudig te wisselen. Wel je verdeler er ook af halen om ook dat asje te kunnen checken. Zorg dat je een nieuwe pomp hebt inclusief alle rubberringen voor de aansluitingen van het pijpje.Pompen zijn verkrijgbaar bij iedere autoonderdelengroothandel. Neem een nieuwe. Bij VOD, de originele 101 euro ex, kloon bij groothandel ca 60-70 euro ex.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 21:00 #68840 door
Beantwoord door in topic vervangen oliepomp b20
Ik schreef: "Je kunt de motor een cm of 10 laten zakken..."<p>I.p.v. motor had er uiteraard vooras moeten staan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 21:22 #68839 door
Beantwoord door in topic vervangen oliepomp b20
Met het laten zakken van de vooras . Wat heb je moeten loskoppelen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 22:12 #68838 door
Beantwoord door in topic vervangen oliepomp b20
Het is alweer meer dan drie jaar geleden dat ik dat gedaan heb, dus ik haal hier even de letterlijke tekst uit de Haynes handleiding aan. Dit betreft de Amazon, voor een 145 verwacht ik eigenlijk geen of weinig verschil, maar check dat dus eerst in de betreffende Haynes!<p>"44 Sump - removal (engine in vehicle)<p>This is only possible if the complete front axle is lowered relative to the engine. This is the way to go about it:<br>1 Prop up the vehicle near the front jacking point so that both front wheels are well clear of the ground, and remove them. Make a good firm job of the propping. Naturally the rear wheels will be chocked and the handbrake on.<br>2 Now there is plenty of room to do it, drain the engine oil. Take out the dipstick so that it doesn't get in the way when the sump comes off.<br>3 Prop up the engine so that the weight is off the engine mountings. Remove the lower nuts from the engine mountings.<br>4 Disconnect the steering rods from the steering arms.<br>5 Jack-up the front axle member, being careful that too much weight is not taken away from the engine and the vehicle props, but nevertheless ensuring that the front axle member is secure.<br>6 Remove the rear bolts securing the front axle members to the two body members. The front axle is secured to each of the body members with two bolts, and one of the front mounting bolts is shown in the photograph. The corresponding rear bolt is directly behind it on the other side of the axle member. In their place put two UNC1/2 - 13 x 114 bolts or any similar bolt about 4 in (110 mm) long. Screw nuts onto the end of these bolts and let them dangle.<br>7 Now remove the front mounting bolts and carefully lower the axle member with the jack. Soon it will be suspended on the two 4 in bolts through the rear mounting holes.<br>8 The reinforcing plate can now be removed (see photo 9.16a) remembering that two bolts hold it to the gearbox bellhousing as well as the four which hold it to the crankcase) and the sump can then be removed.<p>Het ophangen van de vooras aan lange bouten is heel mooi, maar niet persé noodzakelijk. Let dan wel op dat je de as niet verder dan 10 cm laat zakken, en dat hij niet van de krik af kan vallen. Als dat gebeurt blijft hij nog wel aan de stabilisatorstang hangen, maar dat wil je je remleidingen niet aandoen (die heb je immers niet los gemaakt).<br>Het enige "speciale" gereedschap dat je nodig hebt is een kogeltrekker voor de spoorstangen.<br>Waar Haynes het niet over heeft is dat je de stelplaatjes tussen voorbrug en kokerbalken weer in exact dezelfde positie moet terugplaatsen (anders kun je de zaak opnieuw laten uitlijnen, want dan klopt de caster niet meer).<br>De "reinforcing plate" is het verstevigingsstuk van het vliegwielhuis dat een stuk over het carter zit.<br>Houd een nieuwe carterpanpakking bij de hand.<br>Nu is een mooie gelegenheid om het interne van het onderblok op reinheid te controleren (black sludge).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 22:39 #68837 door
Beantwoord door in topic vervangen oliepomp b20
Hoi . bedankt want dit lijkt de mooiste manier om de klus uit te voeren zonder de motor te hoeven uit te bouwen. Zal morgen even lange bouten halen voor het ophangen . En ben bekend met de andere draad op de bouten want heb de bouten vernieuwd toen ik de vooras gemonteerd heb.Trouwens deze bouten met deze draad zijn gewoon te koop bij bedrijven die o.a landbouwmachines onderhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.