motor type

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 19:29 #54487 door
motor type is gemaakt door
Door de vorige eig. van mijn Combi '67 is verteld dat hij een gereviseerde B18 motor had geplaatst. De dubbele carbs en ontsteking(Bosch JFUR4) heeft hij waarschijnlijk overgezet aangezien er op het motortype plaatje staat dat het een B18A is. Volgens dit forum zou er na de nummers 4968 een plat stukje zitten met twee nummers. Echter het motortypeplaatje zit op dit platte gedeelte genageld. Op het blok staat nog "LBG 419330". Op het plaatje staat Part no.: 5001005 en Serienr: 8420004. Wie kan hier iets over zeggen. Of moet ik het plaatje verwijderen om de nummers die daar onder zouden moeten zitten, te weten te komen. Volgens collegea van dit forum zou een B18A in combinatie met een JFUR4 niet juist zijn en dus ook niet in de praktijk volledig tot zijn recht komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 20:19 #69511 door
Beantwoord door in topic motor type
Misschien dat het extra typeplaatje door de motor-reviseur geplaatst is? <p>De cijfers op het platte stukje achter 4968 geven je alleen informatie over hoe die motor de fabriek verlaten heeft. Maar dat hoeft inmiddels dus niet meer zo te zijn. De motorblokken van een A of B zijn hetzelfde. Wat erin/erop/eraan zit bepaalt of het een A of B wordt. Een B18A kan dus omgebouwd zijn naar B18B, en dan is de JFUR4 wel een goede distributeur...<p>Om zeker van je zaak te zijn moet je de in de nokkenas ingeslagen letter (A voor B18A en C voor B18B) kunnen bekijken.<p>Of er nog meer dingen zijn waaraan je het kunt zien (dikte koppakking?) of het een A of B is weet ik niet. Voor de B20 vind ik in Haynes wel allemaal verschillende cilinderkoppen voor de B20 A/B/E/F (afstand tussen het vlak waar de kop op het blok aansluit en het vlak waar de koppen van de kopbouten op drukken), zoniet voor de B18.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 20:53 #69510 door
Beantwoord door in topic motor type
Door de lifthoogte van de stoterstangen te meten kun je eventueel bepalen welke nokkenas erin zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 21:22 #69509 door
Beantwoord door in topic motor type
Eugen, zou je de term "lifthoogte" nader kunnen toelichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2004 09:25 #69508 door
Beantwoord door in topic motor type
Ik bedoel het verschil in hoogte die de nokkenas de stoterstang optilt. Dus hoever de klep uiteindelijk geopend wordt. Het verschil in waarde weet ik niet, maar nordicar heeft dat bij mijn b20 gedaan om te kijken welke nokkenas erin zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.