motor uitnemen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-09-2004 23:27 #54345 door
motor uitnemen is gemaakt door
Ik wil de 18A motor uit mijn amazon halen om al het plaatwerk dat er achter zit goed roestvrij te maken en te kunnen spuiten. Ik kan gebruik maken van een balk die in de garage hangt met een sterke takel eraan of ik moet een motortakel regelen. Hoe kan de motor het beste aan de takel bevestigd worden?Heeft iemand ook een mooi idee voor een tijdelijke plaats van de motor (karretje ofzo) zodat deze eventueel ook nog gespoten kan worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 16:09 #70190 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Laat je bak aan de motor zitten(is met terug plaatsen makkelijker) en haal het balkje van je front dat boven je radiateur zit weg ,dan heb je geen motortakel nodig (kan je je auto naar achteren duwen ) Stropje om je spruitstukken is voldoende.(eventueel extrastropje om je carterontluchting ,maar die niet belasten op trek)Plaatje multiplex met 4 wieltjes is voldoende om je blok te verplaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 16:58 #70189 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Is het spruitstuk dan sterk genoeg om de hele motor en versnellingsbak (samen toch zo'n 200 kg) mee op te hangen en blijft dit dan ongeveer in evenwicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 17:31 #70188 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Bij mij was het wel sterk genoeg ,maar je kan altijd als je het niet vertrouwd de stroppen om de motorsteunen doen.(voor het evenwicht doelde ik op de strop naar de carterontluchting.)het probleem van stroppen om de motersteunen is dat je ook je versnellingsbak nog eens op moet vangen.(dus nog een strop)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 20:28 #70187 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Mocht je aan een goeie motorhef kunnen komen, doe dat dan. Veel relaxter en gecontroleerder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 20:29 #70186 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
spruitstuk is sterk genoeg, in principe laat ik ook een strop om de bak lopen om de zaak in evenwicht te houden.Ik zou de motorkap & radiator ook verwijderen dan kun je alle kanten op, hou wel rekening met de hoogte en stabiliteit van de balk.Mij is eens overkomen dat de zaak ging schuiven met een deuk in het dak ten gevolge

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 21:38 #70185 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Een motortakel is gewoon bij de regio te leen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-09-2004 23:04 #70184 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Op mijn (inmiddels zeer gedateerde) site staat een foto van het uithijsen van een motor uit een 1800E:http://httpd.chello.nl/~a.vaanhold/Klik op het plaatje van de 1800E en dan op de vierde foto.Ik gebruikte een takel aan een dakbalk en met enig beleid ging het probleemloos. Motor met bak en OD op een karretje gezet en wegrijden maar...Als je meer foto's wilt van het hijsen, laat dan je mailadres even weten.Groeten,Arthur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2004 08:38 #70183 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Inmiddels heb ik al diverse motoren uit auto's gehaald. Ik pak altijd een oude sleepkabel, die is lekker lang en die haal ik tussen motor en bak door. Waarbij ik 1 uiteinde van het touw boven op het klepdeksel leg. Het lange eind gaat schuin over de motor heen naar de ene motorsteun, dan onder de motor door via de andere motorsteun naar het uiteinde dat al op het klepdeksel ligt. Als je dit netjes doet dan kruisen de touwen zich boven het kleppendeksel. Daarna een kwestie van beide uiteinden bovenop het klepdeksel dichtknopen en de motortakel inhaken.Motor is altijd mooi in evenwicht en het uittakelen is een fluitje van een cent.Het paneel boven de radiator haal ik altijd weg, maar motorkap laat ik zitten. Dit is bij gebruik van de motortakel niet nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 20:24 #70182 door
Beantwoord door in topic motor uitnemen
Ik heb precies hetgene gedaan wat jij nog wil gaan doen ! Ook in een tochtige garagebox ( 6 bij 3 meter ) een blok eruit takelen .Ik heb twee constructielen als ondersteuning gebruikt met daarboven een T-profiel . Het hijsen deed ik met een "krik " takel ( dus geen 3 meter ketting waar je mee loopt te worstelen )De hijsstrop heb ik op de tuimelas gebonden .De motor blijft dan ook keurig in balans .Wel heb ik de bak met koppelinghuis laten zitten .Succes met de klus .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.