compressie, vervolg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2004 17:58 #54292 door
compressie, vervolg is gemaakt door
Vandaag door Han de compressie laten meten. De resultaten waren vergelijkbaar met die ik eerder gemeten heb, zij het ietsje hoger dan op mijn meter.<br>7 bar voor cilinder #1 en 8 bar voor de rest.<p>De waarschijnlijke oorzaak voor het verschil is ook bekend. Voor de compressiemeting heb ik eerst de kleppen gesteld, en toen viel me op dat de uitlaatklep wat minder diep ingedrukt leek te worden door de tuimelaar dan de rest. De lifthoogte bleek gewoon goed, maar na beter kijken kon je zien dat de veerschotels van de in- en uitlaatklep van cilinder 1 niet even hoog zaten met beide kleppen gesloten. De meest voor de hand liggende verklaring is dat de uitlaatklep wat verder in de kop zit door klepzetelslijtage. Daardoor is het cilindervolume iets toegenomen waardoor de compressie is afgenomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2004 19:27 #70436 door
Beantwoord door in topic compressie, vervolg
oftewel tijd voor een/de koprevisie. je hebt het nog lang volgehouden. wordt vervolgd.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2004 20:17 #70435 door
Beantwoord door in topic compressie, vervolg
Nou, nee. Ik ben het met Han eens dat zolang de motor gewoon goed loopt er geen reden is om er iets aan te doen. <br> Toegegeven, de waarden lijken erg laag, maar als ik de compressiemeter niet ter hand had genomen - had ik geen duidelijke reden gehad om te twijfelen aan de gezondheid van de motor. De erg rustige stationair-loop is enige dat doet vermoeden dat de ompressie niet meer is als die van een verse motor. En het is onvermijdelijk dat bij een dergelijk lage compressie niet meer het vermogen wordt gehaald dat de motor oorpspronkelijk wel had, maar dat vind ik nog niet duidelijk te voelen. Ik ben benieuwd hoeveel km ik er nog uit kan persen...<p>Het is me nu wel duidelijk waarom ik met deze motor gewoon euro 95 kan tanken of de ontsteking redelijk wat kan vervroegen zonder pingelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2004 10:39 #70434 door
Beantwoord door in topic compressie, vervolg
tja, elk nadeel heeft z'n voordeel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2004 13:12 #70433 door
Beantwoord door in topic compressie, vervolg
Stel je klep is 5mm ingeslagen dan gaat je compressie verhouding al bijna een volle bar naar beneden, dus dat kan goed kloppen.<br>Trouwens, over 'kloppen' gesproken, daar zul je bij de amazons geen last van hebben op euro 95. Ook de B20E met 1:10,5 compressie lopen daar nog zonder problemen op. Bij een compressie van meer daan 1:11 zullen sommige motoren 98 nodig hebben, maar meestal gaat het goed tot 1:12.<br>Trouwens, over de resterende levensduur van je kop/klep. Die gaat nu wel harder achteruit. Vermijd hoge toeren: door de geringere veerdruk van je klepveer zal de klep gaan hameren bij het terug komen in z'n zetel (springt weer even los) waardoor de slijtage 2x zo hard gaat. Als je hier echter rekening mee houdt en weinig toeren maakt zal hij het nog wel een tijdje vol kunnen houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2004 18:04 #70432 door
Beantwoord door in topic compressie, vervolg
Maar waarom schrijft Volvo dan een octaangetal van 97 en 100 voor, voor resp. de B20A en de B20B?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2004 09:36 #70431 door
Beantwoord door in topic compressie, vervolg
Volgens mij gewoon een veiligheidsmarge door de grotere wisselingen in kwaliteit van de benzine destijds, en meer marge voor de ontstekingscurve.Voor een B20B is echt geen benzine met RON van 100 nodig, dat is je reinste race-benzine. Ook voor de B20E kun je rustig euro 95 tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.