nokkenas (a of k?)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2004 15:41 #54193 door
nokkenas (a of k?) is gemaakt door
Bij de komende motorrevisie, hoort ook een nieuwe nokkenas. De oude is toch al twijfelachtig. Zelf twijfel ik ook: wordt het een A of een K-as? Ik klaag niet echt over de trekkracht van de B20A met een caravan er achter, maar wat extra koppel is natuurlijk nooit weg. Kortom, geeft een K-as een duidelijk merkbaar (trek-)voordeel en wat is het nadeel? Ik wil het soepele motorkarakter wel graag behouden, topsnelheid minder belangrijk. Graag het woord aan ervaringsdeskundigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2004 17:50 #70871 door
Beantwoord door in topic nokkenas (a of k?)
Als je nu een B20A as hebt moet je dat vooral zo houden. Zeker als je een soepele motor wil en vooral op koppel rijdt moet je geen K-as nemen. De K-as is ongeveer het tegenovergestelde van de A, en is een overkill op het A-blok.
<br>
Zeker als je met een caravan rijdt zou ik gewoon een A-as houden. Als je eventueel soms wat meer toeren wil maken ed. kun je overwegen om een C-as te gebruiken. Die zit ruw gezegd ergens tussen de A en K-as in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2004 19:00 #70870 door
Beantwoord door in topic nokkenas (a of k?)
Originele bij een B20A geeft meer dan genoeg koppel voor een caravan, snellere loopt ook minder mooi stationair.
C-nokkenas heb ik geen ervaring mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2004 20:00 #70869 door
Beantwoord door in topic nokkenas (a of k?)
Sterker nog: de B20A heeft meer koppel dan de B20B. De A-nokkenas zorgt voor een mooi rustig lopende motor met veel trekkracht/koppel bij laag toeren. Een ideale 'trekker' dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2004 23:19 #70868 door
Beantwoord door in topic nokkenas (a of k?)
<p>
Het koppel van een B20A motor mag dan gunstig afsteken bij dat van de andere versies, onder een "ideale trekker" versta ik wel iets anders....<br>
Zoals Henry al zegt, wat extra koppel is nooit weg. Dat kun je tijdens de revisie op een relatief simpele manier bewerkstelligen door de motor te laten opboren naar bv. 2100 cc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2004 10:29 #70867 door
Beantwoord door in topic nokkenas (a of k?)
Ok, niet <b>DE</b> ideale trekker, maar wat betreft de B18/20 motoren is de B20A het meest geschikt zou ik zeggen.

<br><br>Hier wat gegevens van de B20's:<br>
Koppel:<br>
-B20A 16.0 @ 2300 rpm<br>
-B20B 15.5 @ 3500 rpm<br>
-B20A 17.0 @ 3500 rpm<br>
Vermogen:<br>
-B20A 82 pk @ 4700 rpm<br>
-B20B 100 pk @ 5500 rpm<br>
-B20E 124 pk @ 6000 rpm<br>
<br>
Als ik een caravan moest trekken zou ik voor de B20A kiezen. De B20E heeft wat meer daar moet je dan ook duidelijk veel toeren voor draaien voordat dat beschikbaar komt.<br>
<br>
Een B20A opboren naar meer cc's kun je doen. Je krijgt een klein beetje meer vermogen, en de koppelpiek wordt al bij een lager toeren bereikt. Maar om daadwerkelijk profijt te hebben van meer cc's moet je eerst de kop aanpassen, anders gaan de pk's zelfs naar beneden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2004 21:18 #70866 door
Beantwoord door in topic nokkenas (a of k?)
Ik heb de beslissing al genomen: gewoon een B20A houden. Ik zal nog laten weten -over een paar dagen- hoe de nokkenas er uit dit tikkende blok, uit ziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.