b18 motorsteunen, problem solved
- Bezoeker
Omdat het gat voor de rubbers niet in het midden zit, kan je de het motorblok meer naar voren of naar achteren plaatsen. Het blijkt met de versnellingsbak het beste uit te komen als ik het blok zover mogelijk naar voren plaats. Dan kom ik achteraan nog 4mm tekort, wat met een dikke shim wel op te vangen is. Over de cardanas maak ik me niet zoveel zorgen, die 4mm vangt het schuifstuk wel op (hopelijk).
Ik heb geen verschil gemeten in linker en rechter steun, behalve dan dat ze elkaars spiegelbeeld zijn. Betekent dit nu dat ik geen dubbele uitlaat kan gebruiken?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
originele PV steun lijkt mij echter zo stevig te zijn, dat ik niet direct
inzie 1) hoe ik in een bankschroef de hoek tussen de vlakken kan wijzigen
door er eens een stevige tik tegen te geven, en 2) hoe de stevigheid vh
geheel daardoor niet verzwakt wordt. Met de "dikke shim" moet je ook nog
even opletten: de bouten (nr 940115) voor de steun vd versnellingsbak kn
dan iets (nl 4mm) te kort zijn = verzwakking; die bouten zijn vh type 3/8"
x 1" (=25.4mm) en kn ev. vervangen worden door nr 955535 (=bovenste bout
voor demperband) die vh type 3/8" x 1 1/4" (=31.75mm) zijn, d.i 6mm langer.
Vermoedelijk is de stap van beide bouten gelijk, nl 16 stappen per duim.
Cardanas: kan geen probleem zijn. "Geen verschil ts linker en rechter
steun": er MOET een verschil zijn; "Geen dubble uitlaat?": zie Niek's
eerdere reply ivm deze beide punten. Ik zou in de toekomst toch maar op
zoek gaan naar de juiste originele steunen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
De steunen zijn trouwens, ondanks de profilering, heel goed bij te buigen. Het vlak3 (het vlak wat aan het motorblok geschroeft zit) heb ik met verschillende aluminum blokken in de bankschroef gezet en knal hard aangetrokken. Nu ligt vlak1 netjes over de voorste bankschroefbak gedrapeerd. Daar een flink stuk ijzer tussengeschoven en je kunt vlak1 naar boven buigen, aldus de hoek tussen vlak3 en vlak1 iets groter maken. Koud richten heet dat en veroorzaakt geen verzwakking van het materiaal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Wel, ik ga nu echt serieus op zoek naar andere steunen. Ik zoek namelijk een positie precies tussen de twee huidige standen in.
Ik heb de steunen nog eens nagemeten. En ze zijn beiden precies elkaars spiegelbeeld. Ik heb geen idee welke functie deze steunen ooit gehad hebben, maar ze lijken me niet bruikbaar voor mij. Het is ongelofelijk hoeveel een half centimetertje hier of daar in het uiteindelijke resultaat scheelt. Dat van de speling tussen oliepan en vooras heb ik nog niet bekeken, is inderdaad weer iets waar je op moet letten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
schuif verbinding? Groter probleem kan die carterpan zijn. Ik heb verder
nog volgende meetresultaten met PV motorsteunen op B18: 1) bij gemonteerde
rechter steun: schuif een meter naar achter voorbij de opening in vlak1,
onder de oliefilter en de aftapkraan van water door, tot tegen het deel vh
motorblok waar het koppelingshuis tegen bevestigd is, dan is de horizontale
afstand vh motorblok tot de rand vd opening in vlak1 = 34.1 cm, de opening
zelf is 14mm, dus afstand tot midden van deze opening = 34.1 + 0.7 =
34.8cm. Je kunt dus dezelfde meting met jouw steunen doen, en vaststellen
hoe ver de opening in vlak1 verkeerd staat; dit verklaart jouw problemen
met de stand vd motor. 2) ik demonteerde ook de linker steun en heb
volgende lengtes gemeten (met mijn schuifmaat ging dit nog net): links:
71.8mm, rechts: 81.4mm, dit maakt een verschil van 9.6mm (mijn eerdere ruwe
schatting was 8mm). Wanneer je op zoek gaat naar originele steunen, dan
moeten deze aan deze waarden voldoen + uiteraard juiste stand van opening
in vlak1. Succes met de zoektocht: ik stel toch telkens in V44 clubblad
vast dat veel onderdelen voor PV te koop worden aangeboden, probeer ook
eens bij Jaap Blijleven (zie 3de naam bij "Links"). Bij 1 van deze moet het lukken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.