b18 motorsteunen, problem solved

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2004 15:29 #53999 door
Zo te zien heb ik twee steunen die van een of andere incarnatie van de PV afkomstig zijn. Alleen de hoek was een beetje te scherp. Dus heb ik ze met een stel aluminium blokken in de bankschroef geklemt en er eens stevig aan lopen sjorren tot de hoek heel aardig was. Zo past de boel mooi in elkaar.



Omdat het gat voor de rubbers niet in het midden zit, kan je de het motorblok meer naar voren of naar achteren plaatsen. Het blijkt met de versnellingsbak het beste uit te komen als ik het blok zover mogelijk naar voren plaats. Dan kom ik achteraan nog 4mm tekort, wat met een dikke shim wel op te vangen is. Over de cardanas maak ik me niet zoveel zorgen, die 4mm vangt het schuifstuk wel op (hopelijk).



Ik heb geen verschil gemeten in linker en rechter steun, behalve dan dat ze elkaars spiegelbeeld zijn. Betekent dit nu dat ik geen dubbele uitlaat kan gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2004 18:26 #71827 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Bij de amazon zit er meer dan voldoende ruimte tussen de motorsteun en een dubbele uitlaat. Bij jouw PV dus ook lijkt me. Misschien dat je ergens problemen met de voorbrug of chassis krijgt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 09:17 #71826 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Je oplossing zal voorlopig wel voldoen. De geprofileerde vorm van mijn
originele PV steun lijkt mij echter zo stevig te zijn, dat ik niet direct
inzie 1) hoe ik in een bankschroef de hoek tussen de vlakken kan wijzigen
door er eens een stevige tik tegen te geven, en 2) hoe de stevigheid vh
geheel daardoor niet verzwakt wordt. Met de "dikke shim" moet je ook nog
even opletten: de bouten (nr 940115) voor de steun vd versnellingsbak kn
dan iets (nl 4mm) te kort zijn = verzwakking; die bouten zijn vh type 3/8"
x 1" (=25.4mm) en kn ev. vervangen worden door nr 955535 (=bovenste bout
voor demperband) die vh type 3/8" x 1 1/4" (=31.75mm) zijn, d.i 6mm langer.
Vermoedelijk is de stap van beide bouten gelijk, nl 16 stappen per duim.
Cardanas: kan geen probleem zijn. "Geen verschil ts linker en rechter
steun": er MOET een verschil zijn; "Geen dubble uitlaat?": zie Niek's
eerdere reply ivm deze beide punten. Ik zou in de toekomst toch maar op
zoek gaan naar de juiste originele steunen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 09:59 #71825 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Bedankt voor alle goed raad, vooral Willy en Niek. Voorlopig zijn dit twee prima steunen en voorlopig ben ik toch niet zover dat ik met de auto kan gaan rijden. Nu kan ik in elk geval de body op het chassis gaan plaatsen.



De steunen zijn trouwens, ondanks de profilering, heel goed bij te buigen. Het vlak3 (het vlak wat aan het motorblok geschroeft zit) heb ik met verschillende aluminum blokken in de bankschroef gezet en knal hard aangetrokken. Nu ligt vlak1 netjes over de voorste bankschroefbak gedrapeerd. Daar een flink stuk ijzer tussengeschoven en je kunt vlak1 naar boven buigen, aldus de hoek tussen vlak3 en vlak1 iets groter maken. Koud richten heet dat en veroorzaakt geen verzwakking van het materiaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 10:10 #71824 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Om de rechter steun te "verlengen" kun je ev nog ts de steun en de motor enkele rondellen steken; ik weet niet meer hoeveel het verschil is, kan het wel nog eens opmeten indien gewenst. Zo kan dan ook de dubbele pijp probleemloos geplaatst worden, en benader je heel goed het origineel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 11:24 #71823 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
De steunen staan echt heel krap op dit ogenblik. Daar is echt geen plaats meer om ruimte te winnen, of ik moet de gaten in de vooras uit gaan vijlen. Maar het is een idee om in m'n achterhoofd te houden. Ik ga eerst de boel af monteren en daarna eens passen met het spruitstuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 13:00 #71822 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Ik weet niet of ik het hele verhaal goed begrepen heb maar let op dat de drie steunpunten van het blok (twee maal voor, één maal onder de versnellingsbak) niet te ver uit elkaar liggen. Vergelijk het met een statief, als je de drie poten verder uit elkaar plaatst dan zakt het statief. Hetzelfde gebeurt met je motor. Als ik de bouten in de voorste sleufgaten helemaal aan de voorkant van de sleuf vastzet dan zakt de motor zo ver dat bij elke hobbel de versnellingsbak op de dwarssteunbalk klapt. Door de bouten aan de achterkant vast te zetten in de sleufgaten kwam de motor voldoende omhoog om dit probleem op te lossen. Ik gebruikte trouwens nieuwe rubber motorsteunen, het lag er dus niet aan dat de steunen zelf te slap waren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 14:26 #71821 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Het punt waar Wietse op wijst is inderdaad in de gaten te houden: ik meet bij AM volgende: afstand ts bovenkant voorbrug en onderkant vd voorkant vh carter = +-25mm, echter waar het carter achter de voorbrug naar beneden toe buigt is die afstand, in de ronding, nog nauwelijks 1cm (ik krijg er mijn vinger niet tussen); dit zal bij PV en Duett ongeveer ook zo zijn. Indien nu de motor naar voor wordt geschoven, zoals jij denkt te doen, dan moet nagegaan worden of die 1cm niet bvb 5mm is geworden, waardoor het carter tegen de voorbrug kan stoten bij schudden vd motor of door put te rijden. (Ik vrees nog steeds dat de opening in "vlak1" verkeerd staat).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 16:27 #71820 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
Nou, vandaag weer lopen zwoegen (wat is dat spul zwaar allemaal, vast niet goed voor m'n rug). Ik heb nu ook de cardanas er eens bijgehaald. Toen bleek dat als het motorblok zover mogelijk naar voren staat, wordt de cardanas te kort. Motorblok zo ver mogelijk naar achteren en de versnellingsbakbeugel komt in aanvaring met de achterste motor/versnellingsbak steun.



Wel, ik ga nu echt serieus op zoek naar andere steunen. Ik zoek namelijk een positie precies tussen de twee huidige standen in.



Ik heb de steunen nog eens nagemeten. En ze zijn beiden precies elkaars spiegelbeeld. Ik heb geen idee welke functie deze steunen ooit gehad hebben, maar ze lijken me niet bruikbaar voor mij. Het is ongelofelijk hoeveel een half centimetertje hier of daar in het uiteindelijke resultaat scheelt. Dat van de speling tussen oliepan en vooras heb ik nog niet bekeken, is inderdaad weer iets waar je op moet letten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2004 19:57 #71819 door
Beantwoord door in topic b18 motorsteunen, problem solved
De cardanas was toch maar 4mm te kort?, kan toch opgevangen worden door die
schuif verbinding? Groter probleem kan die carterpan zijn. Ik heb verder
nog volgende meetresultaten met PV motorsteunen op B18: 1) bij gemonteerde
rechter steun: schuif een meter naar achter voorbij de opening in vlak1,
onder de oliefilter en de aftapkraan van water door, tot tegen het deel vh
motorblok waar het koppelingshuis tegen bevestigd is, dan is de horizontale
afstand vh motorblok tot de rand vd opening in vlak1 = 34.1 cm, de opening
zelf is 14mm, dus afstand tot midden van deze opening = 34.1 + 0.7 =
34.8cm. Je kunt dus dezelfde meting met jouw steunen doen, en vaststellen
hoe ver de opening in vlak1 verkeerd staat; dit verklaart jouw problemen
met de stand vd motor. 2) ik demonteerde ook de linker steun en heb
volgende lengtes gemeten (met mijn schuifmaat ging dit nog net): links:
71.8mm, rechts: 81.4mm, dit maakt een verschil van 9.6mm (mijn eerdere ruwe
schatting was 8mm). Wanneer je op zoek gaat naar originele steunen, dan
moeten deze aan deze waarden voldoen + uiteraard juiste stand van opening
in vlak1. Succes met de zoektocht: ik stel toch telkens in V44 clubblad
vast dat veel onderdelen voor PV te koop worden aangeboden, probeer ook
eens bij Jaap Blijleven (zie 3de naam bij "Links"). Bij 1 van deze moet het lukken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.