motor geratel b18a
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2004 21:19 #53976
door
motor geratel b18a is gemaakt door
Kennen jullie het geluid bij een 10 versnelling fiets waarbij de ketting tussen 2 tandwieltjes zit bij schakelen? dat ratelend geluid?
Dat geluid heb ik bij mijn B18a in mijn Amazon's zowel bij mijn 4 deurs als mijn combi.
Ik heb geen idee wat het is. het gebeurd vooral bij het begin van de versnelling ik kan dan door flink gas geven het geluid minder maken. Heeft iemand een idee? Is het de distributie, of het mengsel, nokkenas, etc. ik zit er al een tijd mee maar heb echt geen idee. Beide motoren hebben een valstrom achtige carburateur, de ene een weber de ander een valstrom. bij de 4 deurs is het zowel op gas als benzine. de andere heeft alleen maar benzine.
Dat geluid heb ik bij mijn B18a in mijn Amazon's zowel bij mijn 4 deurs als mijn combi.
Ik heb geen idee wat het is. het gebeurd vooral bij het begin van de versnelling ik kan dan door flink gas geven het geluid minder maken. Heeft iemand een idee? Is het de distributie, of het mengsel, nokkenas, etc. ik zit er al een tijd mee maar heb echt geen idee. Beide motoren hebben een valstrom achtige carburateur, de ene een weber de ander een valstrom. bij de 4 deurs is het zowel op gas als benzine. de andere heeft alleen maar benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2004 09:38 #71947
door
Beantwoord door in topic motor geratel b18a
Hmmm, vreemd dat het bij beide motoren voorkomt. Weet je zeker dat de ontsteking ed. (de harde afstellingen) in orde zijn? Als dat zo is lijkt het een beetje op kantelende zuigers oid. De distributie maakt juist zo'n ratelend geluid wanneer de motor stationair loopt, en niet of minder op toeren. Dat ratelen kan veroorzaakt worden door zuigers; die zijn van aluminium en zorgen voor een blikkerig geluid (gewoon materiaaleigenschappen).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2004 10:30 #71946
door
Een beetje vreem. Mijn eerste gedachten gaan uit naar het distributie tandwiel, al zal het wel toevallig zijn dat het bij beide motoren kapot is. Het geratel wordt vaak minder bij meer toeren maken, dus het zou wel goed kunnen!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2004 18:14 #71945
door
Ik ga nog even kijken naar de distributie.
Het geluid wordt overigens niet sneller. Ik weet ook niet hoe pingelen klinkt, het is volgens jullie geen pingelen? Hoe klinkt dat precies?
Het geluid wordt overigens niet sneller. Ik weet ook niet hoe pingelen klinkt, het is volgens jullie geen pingelen? Hoe klinkt dat precies?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2004 20:18 #71944
door
Pingelen geeft een tinkelend juist bij flink optrekken.Ik moet het geluid eigenlijk eerst hoJ ren,maar ik denk aan de distributietandwielen.Je kunt de tandwielspeling wel voelen door de koelfan een beetje heen en weer te bewegen en de v-snaar aan tedrukken. Je kunt dan voelen hoe groot de speling is.Je hoort de speling vooral bij stationair lopen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2004 10:16 #71943
door
Het kan inderdaad gewoon speling zijn op de tandwielen, maar die fiber tandwielen willen nogal eens los komen van hun center. Dan rammelen ze dus en beetje om hun kern als het ware.<BR><BR>
Trouwens, hoe je via de koelfan en v-snaar de distributiespeling kan voelen is me een raadsel. Dat kun je toch nooit opmerken op die manier? Je zou eventueel wel de ontsteking er uit kunnen halen, en daar dan kijken of je de nokkenas iets kunt verdraaien. Een andere mogelijkheid zie ik niet eigenlijk. (naast gewoon even distributiedeksel er af te halen natuurlijk...)
Trouwens, hoe je via de koelfan en v-snaar de distributiespeling kan voelen is me een raadsel. Dat kun je toch nooit opmerken op die manier? Je zou eventueel wel de ontsteking er uit kunnen halen, en daar dan kijken of je de nokkenas iets kunt verdraaien. Een andere mogelijkheid zie ik niet eigenlijk. (naast gewoon even distributiedeksel er af te halen natuurlijk...)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2004 13:31 #71942
door
Je hoordt het geluid dus NIET bij stationair lopen. Overigens is de complete koppelings unit met druklager en toplager vervangen. dus daar kan het ook niet vandaan komen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2004 16:35 #71941
door
Je hoort het NIET bij stationair? Je zei eerst namelijk dat je door flink gas geven het geluid minder maken kon. <br>
De distrubitie maakt meestal stationair juist lawaai. Komt het niet van de dynamo of waterpomp? (even de v-snaar er af leggen en nog eens luisteren). En de verdeler ook in orde? Zijn het geen electrische vonkjes die je hoort? <br>
Blijft lastig om via en forum een diagnose te stellen.
De distrubitie maakt meestal stationair juist lawaai. Komt het niet van de dynamo of waterpomp? (even de v-snaar er af leggen en nog eens luisteren). En de verdeler ook in orde? Zijn het geen electrische vonkjes die je hoort? <br>
Blijft lastig om via en forum een diagnose te stellen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2004 21:05 #71940
door
Ik kan de speling op de tandwielen altijd goed voelen.Ik doe dat altijd zo!!