achilleshiel b18/b20

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 17:11 #53931 door
achilleshiel b18/b20 is gemaakt door
Dat de B18/B20 nogal een reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid en levensduur is wel bekend. Maar als je een achilleshiel zou moeten opnoemen van deze motor, wat zou dat dan zijn (even het fiber tandwiel buiten beschouwing gelaten)? Ik zou zeggen de nokkenas...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 19:35 #72257 door
Beantwoord door in topic achilleshiel b18/b20
<p>
Is het ontbreken van een achillespees nu juist niet een van de redenen dat die motoren zo'n reputatie hebben? <br>
Hoezo deze vraag trouwens?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 19:50 #72256 door
Lekkage op de krukaskeerringen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 20:21 #72255 door
Ik kan mij (inderdaad los gezien van het distributietandwiel)wel vinden in de nokkenas: m.i. het enige onderdeel van de motor waarvan de slijtage merkbaar in een ongunstige verhouding staat tov de rest van de constructie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 21:54 #72254 door
Voordat ik mijn Amazon reed, heb ik in 10 jaar tijd 445.000 km gereden met een (nieuw gekochte) 245. Naast distributievervanging en één koprevisie en de gebruikelijke dingen als uitlaat e.d. heb ik er nooit wat mee gehad. Het zou kunnen dat 100 km nadat ik hem verkocht had, mijn krukas de geest zou hebben gegeven. Maar had daarmee de krukas de achilleshiel geweest, lijkt me niet. Oftewel, als een B18-blok het ook 300.000 km uitgehouden zou hebben voordat er een nieuwe nokkenas in gemoeten zou hebben, kun je volgens mij niet spreken van achilleshiel als zijnde het meest kwetsbare punt van de motor. Dat geeft de suggestie alsof constructie of materiaalkeuze niet optimaal zou zijn. Als het gaat om het eerste onderdeel wat na volledige revisie aan vervanging toe zou zijn (na de distributietandwielen, denk ik zelf eerder aan zuigerveren en oliekeringen dan aan de nokkenas.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 22:27 #72253 door
Ter ondersteuning van Jaap's evaluatie nog dit: de 1ste B18A in mijn AM1967 hield het 450.000 km uit, waarvan 300.000 km op LPG, en zonder speciale klepzittingen (wel met grafiet bovensmering); reed na 300.000 km, tijdens Ijsland reis, volgeladen (2pers+3kind +10jr aan boord, volle koffer, op bagagerek een gestroomlijnde polyesterbak, + volle aanhangwagen (500kg)), nog 120km/uur (in Duitsl, niet in Ijsl!)(en op LPG!); idem met de B18B die de B18A sedert enkele jaren vervangt: gaat na 350.000 km nog vlot en probleemloos mee in het verkeer. En verder: een B20A in 1 andere AM kan het na 130.000 km nog steeds opnemen tegen een B230F in 940station (zelfde km stand)(akkoord, er is een serieus gewichtsverschil). In al deze motoren is enkel in de B18B een viltring achteraan de krukas vervangen, voor de rest: normaal onderhoud. Ik beschouw derhalve de B18/B20 motoren met een achieleshiel als statistische afwijkingen van wat uitzonderlijk robuste constructies moeten genoemd worden (waarvoor ze dus inderdaad beroemd zijn).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2004 22:57 #72252 door
Ik kan mij vinden in veel van het voorafgaande, mijn ervaring met achtereenvolgens een B18D (250k km), B20A (200K km) B20E (70K km) en B16B (15K) is dat mits goed onderhouden, op tijd olie/filters vervangen deze motoren "rock solid" zijn.
De B20A van mijn Amazon liep destijds nog prima maar lekte aan alle kanten olie, bij revisie bleek hoe versleten het blok feitelijk was....
Dus met verbeterde oliekeerringen voor/achter, metalen distributie (hoor je dus nauwelijks i.t.t. de verhalen) is de nokkenas het eerste wat gaat zo rond 200K km, B18/20 motoren zijn maar voor één ding overgevoelig en dat is oververhitting.
Goed onderhouden zijn levensduren van 400-500K zeker geen uitzondering.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2004 14:39 #72251 door
Het distributietandwiel staat naar mijn idee met stip op een. Nokkenassen willen nog wel eens geregeld één (of meer) nokken volledig kwijt raken. Ook nokvolgers kunnen soms zeer snel slijten. Maar verder?<br>Het onderblok is ontzettend solide, de kop eveneens, afgezien van zachte klepzittingen maar dat staat hier buiten.<br>Voor de rest: ijzersterk!<br><br>
Kleine onvolkomenheden zijn misschien: lekkende keeringen, lagerslijtage van waterpomp, speling op tuimelaars, lekkage kleppendeksel, plaatsing van temperatuur sensor. Niks onoverkomelijks dus, en soms gewoon te wijten aan verkeerd/gebrek aan onderhoud.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2004 00:12 #72250 door
Waar hebben we het over? Ik herinner me nog heel goed dat mijn vader oorkondes en horloges gekregen heeft uit Wolfsburg bij het behalen van 100.000 of 200.000 km met hetzelfde motorblok. Inmiddels vind ik het normaal dat een B18 bij het doorsnee nederlandse korte afstanden werk om de 250.000 km tandjes verliest van de tandwielen en dat de nokkenas zelf bij 300.000 km wat versleten raakt. Ik ken mensen met Aston Martins die aanvaarden dat ze bij 60.000 km aan een motorrevisie van 60.000 gulden toe zijn terwijl ze niet bezuinigen op onderhoud. Misschien gebruiken ze hun auto te weinig, dat kan natuurlijk.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD