motor b18d
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2004 22:53 #53927
door
motor b18d is gemaakt door
In mijn Amazon van oktober 1968 (dank aan Ulla) zit een ander motorblok dan standaard geleverd: volgens de nummers een b18d blok. Wat is het verschil met een b18a blok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2004 23:05 #72281
door
Beantwoord door in topic motor b18d
b18d heeft een snellere nokkenas.Mij is ook wel eens verteld dat de drijfstang- en hoofdlagers origineel van ander materiaal zijn gemaakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 09:37 #72280
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Zie vorig geposte vraag:<br>
kop, nokkenas, carburateur, ontsteking.<br>
Zoals Niek zegt misschien ook wel de lagersschalen oid, maar dat heb ik nog niet eerder gehoord.
kop, nokkenas, carburateur, ontsteking.<br>
Zoals Niek zegt misschien ook wel de lagersschalen oid, maar dat heb ik nog niet eerder gehoord.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 10:52 #72279
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Mijn eerste Amazon had een B18D blok, liep van alle motoren het "stilst".
Destijds '76 (weet je nog wel oudje) startte ik de wagen en dacht dat hij nog niet liep...
De monteur van Garage Roos (destijds Zeist) vertelde mij dat ook de legering van de krukas loopvlakken van een ander materiaal waren, heb dit nooit kunnen checken maar zou een verklaring kunnen zijn voor de hele stille motor
Destijds '76 (weet je nog wel oudje) startte ik de wagen en dacht dat hij nog niet liep...
De monteur van Garage Roos (destijds Zeist) vertelde mij dat ook de legering van de krukas loopvlakken van een ander materiaal waren, heb dit nooit kunnen checken maar zou een verklaring kunnen zijn voor de hele stille motor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 11:42 #72278
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Lagers zijn natuurlijk wel één van de laatste dingen die bepalen hoe 'stil' een motor loopt, maar het zou natuurlijk wel kunnen. Al kan ik me niet voorstellen dat ook de krukas anders zou zijn. Dat is namelijk 'gewoon' gehard staal. <br>
Ik weet wel dat de laatste type B20's ('74 en '75) een andere legering lagerschalen hebben. Verder dacht ik dat alles het zelfde was. Wel leuk om dat eens uit te zoeken
Ik weet wel dat de laatste type B20's ('74 en '75) een andere legering lagerschalen hebben. Verder dacht ik dat alles het zelfde was. Wel leuk om dat eens uit te zoeken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 12:38 #72277
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Denk dat die ook bedoeld werden, de krukas schalen.
Heb even de boeken erop nageslagen;
Het blijkt wat gecompliceerder te zijn
De B16D heeft "Babbit" metaal in de schalen.
De B18D heeft maar liefst drie typen,
type 1: 80 DIN pk bij 5000 omwentelingen,torque 14,0 compressie 8.5:1
en A type nokkenas
type 2: 86 DIN pk, torque 14,2 compressie 8.7:1 en B type nokkenas
type 3: 90 DIN pk torque 14,5 compressie 8.7:1. en B type nokkenas
Alle B18D blokken hebben de cylinderkop 5 mm afgevlakt (83 mm ipv 88 mm)
De klepspeling bij koude motor van de B18D is 1,1 mm (0,042inch) voor type 1 bij 10 graden na TDC
type 2 & 3 1,15 mm (0,0045 inch) bij 0 graden TDC
Klepspeling inlaat & uitlaat 0,40-0,45 mm
Geadviseerde bougies W 175T1
Ontstekingstijdstip met vaccum los voor benzine met octane 97-100 bij 1500 rpm
type 1: 22-24 graden voor TDC
type 2 & 3: 17-19 graden voor TDC
Ter vergelijk heeft de B18B een B of C type nokkenas en dunnere standaard krukasschalen welke uit indium-geplate lood-brons metaal.
Cylinderkop 87 resp 86,2 mm
Compressie 10.0:1 en
Klepspeling in & uitlaat 0,50-0,55
Ontsteking 17-19 graden voor BTC en worden hete Bosch W 200 T35 bougies geadviseerd
Meer kan ik niet vinden
Heb even de boeken erop nageslagen;
Het blijkt wat gecompliceerder te zijn
De B16D heeft "Babbit" metaal in de schalen.
De B18D heeft maar liefst drie typen,
type 1: 80 DIN pk bij 5000 omwentelingen,torque 14,0 compressie 8.5:1
en A type nokkenas
type 2: 86 DIN pk, torque 14,2 compressie 8.7:1 en B type nokkenas
type 3: 90 DIN pk torque 14,5 compressie 8.7:1. en B type nokkenas
Alle B18D blokken hebben de cylinderkop 5 mm afgevlakt (83 mm ipv 88 mm)
De klepspeling bij koude motor van de B18D is 1,1 mm (0,042inch) voor type 1 bij 10 graden na TDC
type 2 & 3 1,15 mm (0,0045 inch) bij 0 graden TDC
Klepspeling inlaat & uitlaat 0,40-0,45 mm
Geadviseerde bougies W 175T1
Ontstekingstijdstip met vaccum los voor benzine met octane 97-100 bij 1500 rpm
type 1: 22-24 graden voor TDC
type 2 & 3: 17-19 graden voor TDC
Ter vergelijk heeft de B18B een B of C type nokkenas en dunnere standaard krukasschalen welke uit indium-geplate lood-brons metaal.
Cylinderkop 87 resp 86,2 mm
Compressie 10.0:1 en
Klepspeling in & uitlaat 0,50-0,55
Ontsteking 17-19 graden voor BTC en worden hete Bosch W 200 T35 bougies geadviseerd
Meer kan ik niet vinden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 12:40 #72276
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Opes voor we misverstanden krijgen, de B18D (NIET de B16) had de Babbit schallen, ik heb me laten vertellen dat hier koper legering in zit.
Iemand bekend met die Babbit schalen ?
Iemand bekend met die Babbit schalen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 13:13 #72275
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Als ik een beetje op het internet rond zoek denk ik dat 'babbit' volgens mij een soort metaal-coating is op de lagerschaal. Volgens mij is het een 'oude' manier om een mooie lagerschaal te fabriceren. Ik las dat de babbit er op gegoten wordt. Bij versleten babbit lagers komt het koper van de schalen tevoorschijn. Ik denk dat de standaard nokkenaslagers ook 'babbit' lagers zijn. Daar zit ook zo'n brosse laag op die er gemakkelijk af 'breekt'. De 'babbit' is altijd een zacht metaal/legering zoals koper, lood of tin.<br>
Trouwens Ed, heb je nog meer gegevens van B18/B20 motoren zoals kopdikte, klepgrootte en vermogen en koppel ed.?
Trouwens Ed, heb je nog meer gegevens van B18/B20 motoren zoals kopdikte, klepgrootte en vermogen en koppel ed.?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 13:26 #72274
door
Beantwoord door in topic motor b18d
Deze info staat in de Green Manuals van Volvo, meest staan op de DVD welke het VOD verkoopt.
Ik heb inmiddels n.a.v. deze thread een schema gemaakt van de verschillen.
Geef mijn even je email adres dan krijg je er een.
Ik heb inmiddels n.a.v. deze thread een schema gemaakt van de verschillen.
Geef mijn even je email adres dan krijg je er een.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 13:29 #72273
door
Beantwoord door in topic motor b18d
bflierman@hotmail.com
<br>
Alvast heel erg bedankt Ed!
<br>
Alvast heel erg bedankt Ed!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.