verbruik b18 - b20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 23:11 #53924
door
verbruik b18 - b20 is gemaakt door
Mijn blok (B18A)is aan revisie toe, hij heeft te weinig vermogen en een hoog verbruik, 1 op 6 op gas zowel als op benzine.
Het moet aan het onderblok liggen, want kop, ontsteking en carburatie zijn goed.
Ik vrees voor mijn nokkenas en of cilinders.
Wie heeft ervaring met het verbruik van goede B18 - B20 motoren, zit hier verschil in?
Ik ben een rustige rijder, dus koppel vind ik belangrijker dan vermogen. Moet ik daarom misschien een B20A overwegen?
Het moet aan het onderblok liggen, want kop, ontsteking en carburatie zijn goed.
Ik vrees voor mijn nokkenas en of cilinders.
Wie heeft ervaring met het verbruik van goede B18 - B20 motoren, zit hier verschil in?
Ik ben een rustige rijder, dus koppel vind ik belangrijker dan vermogen. Moet ik daarom misschien een B20A overwegen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2004 23:48 #72299
door
Beantwoord door in topic verbruik b18 - b20
Een B20A heeft het meeste koppel van deze generatie motoren. Zelf rij ik sinds 1968 met B18D op benzine, doorsnee gebruik tussen 1:8 en 1:10, met uitschieters naar beneden en naar boven(tot 1:14). Ik ben overigens geen rustige rijder, toch haal ik op de Autobahn 1:10 bij 140 km/h (overdrive).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 10:38 #72298
door
Hoi Andries,<br><br>
M.b.t. je <b>verbruik</b>: Zorg eerst dat je achterhaald waar het hoger verbruik vandaan komt. Ik rij ook op gas, en als ik alleen korte ritjes en veel stadsverkeer rij, kan ik ook wel 1:6 halen. Als ik vooral snelweg km's maak haal ik (met 5-bak) 1:11.<br>
Versleten cilinders kan een verhoogd verbruik met zich meebrengen. Laat eens een compressietest doen en vergelijk de onderlinge waarden. Heb je ook last van overmatig olieverbruik? <br>
Een versleten nokkenas kan ook zorgen voor een verhoogd verbruik (en kan trouwens ook je compressiemeting verstoren). Je zou kunnen opmeten of alle stoterstangen even ver omhoog komen. Als er ergens een verschilletje in zit, heb je een versleten nok. Een vrij vaak voorkomend verschijnsel.<br><br>
M.b.t. <b>B18 / B20</b>: De B18's lopen inderdaad vaak iets stiller en mooier. Een B20 maakt vaak iets meer lawaai en lopen vaak nét een tikje onrustiger dan een B18.<br>
De B20 heeft wel wat meer koppel dan de B18, maar qua vermogen scheelt het allemaal niks. Het is vooral bepalend of alles nog in goede conditie is en wat voor onderdelen je gebruikt (zoals carburateur en nokkenas)
M.b.t. je <b>verbruik</b>: Zorg eerst dat je achterhaald waar het hoger verbruik vandaan komt. Ik rij ook op gas, en als ik alleen korte ritjes en veel stadsverkeer rij, kan ik ook wel 1:6 halen. Als ik vooral snelweg km's maak haal ik (met 5-bak) 1:11.<br>
Versleten cilinders kan een verhoogd verbruik met zich meebrengen. Laat eens een compressietest doen en vergelijk de onderlinge waarden. Heb je ook last van overmatig olieverbruik? <br>
Een versleten nokkenas kan ook zorgen voor een verhoogd verbruik (en kan trouwens ook je compressiemeting verstoren). Je zou kunnen opmeten of alle stoterstangen even ver omhoog komen. Als er ergens een verschilletje in zit, heb je een versleten nok. Een vrij vaak voorkomend verschijnsel.<br><br>
M.b.t. <b>B18 / B20</b>: De B18's lopen inderdaad vaak iets stiller en mooier. Een B20 maakt vaak iets meer lawaai en lopen vaak nét een tikje onrustiger dan een B18.<br>
De B20 heeft wel wat meer koppel dan de B18, maar qua vermogen scheelt het allemaal niks. Het is vooral bepalend of alles nog in goede conditie is en wat voor onderdelen je gebruikt (zoals carburateur en nokkenas)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2004 15:30 #72297
door
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2004 15:44 #72296
door
Op advies van Ben heb ik de compressie en de lifthoogte van de kleppen gemeten
Compressie: 11,8 11,2 11,3 11,6
Koude motor, bougies eruit, gas vol ingetrapt, op de startmotor
Lifthoogte exclusief klepspeling van 0,45 mm:
cilinder 1: inlaat 7,5 en uitlaat 7,6 mm
cilinder 2: inlaat 8,2 en uitlaat 7,5 mm
cilinder 3: inlaat 7,8 en uitlaat 7,9 mm
cilinder 4: inlaat 7,3 en uitlaat 7,8 mm
Dit is toch niet echt desastreus of wel? Ik weet niet wat de lifthoogte hoort te zijn, kan ik in Haynes niet vinden.
Ontsteking is nieuwe (elektronisch van
123-ignition, werkt perfekt en kan ik iedereen aanraden) en Lpg-installatie nieuw, met accelleratiepomp.
Wie weet waar mijn Pk's zijn en waarom de auto 1 op 6 rijdt ?????????
bvd,Andries
Compressie: 11,8 11,2 11,3 11,6
Koude motor, bougies eruit, gas vol ingetrapt, op de startmotor
Lifthoogte exclusief klepspeling van 0,45 mm:
cilinder 1: inlaat 7,5 en uitlaat 7,6 mm
cilinder 2: inlaat 8,2 en uitlaat 7,5 mm
cilinder 3: inlaat 7,8 en uitlaat 7,9 mm
cilinder 4: inlaat 7,3 en uitlaat 7,8 mm
Dit is toch niet echt desastreus of wel? Ik weet niet wat de lifthoogte hoort te zijn, kan ik in Haynes niet vinden.
Ontsteking is nieuwe (elektronisch van
123-ignition, werkt perfekt en kan ik iedereen aanraden) en Lpg-installatie nieuw, met accelleratiepomp.
Wie weet waar mijn Pk's zijn en waarom de auto 1 op 6 rijdt ?????????
bvd,Andries
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2004 16:47 #72295
door
Hoi Andries.<br>
Loopt je motor ook een beetje onregelmatig stationair misschien? Je nokkenas blijkt in ieder geval behoorlijk gehavend. Er zitten aardige verschillen tussen de nokken onderling. Als je nu een A-as hebt horen alle kleppen 8,9 mm ingedrukt te worden. Je nokkenas is dus inderdaad aan vervanging toe en je motor zal daardoor dus ook niet het volle vermogen meer leveren, en (misschien) ook het verhoogde verbruik verklaren.
Loopt je motor ook een beetje onregelmatig stationair misschien? Je nokkenas blijkt in ieder geval behoorlijk gehavend. Er zitten aardige verschillen tussen de nokken onderling. Als je nu een A-as hebt horen alle kleppen 8,9 mm ingedrukt te worden. Je nokkenas is dus inderdaad aan vervanging toe en je motor zal daardoor dus ook niet het volle vermogen meer leveren, en (misschien) ook het verhoogde verbruik verklaren.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2004 16:50 #72294
door
Oja, je compressiewaarden zijn netjes. Dat duidt er op dat de cilinders en de kleppen op zich waarschijnlijk nog wel in een aardige staat zullen zijn. Had je verder ook geen olieverbruik?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2004 17:42 #72293
door
Ik heb geen noemenswaardig olieverbruik.
Op 10.000 km ongeveer 1 liter
Het verbruik is altijd ongeveer 1 op 6,
het vermogen dat ik mis blijkt voornamelijk
als wij met de auto vol + caravan in Frankrijk de bergen in gaan. In Nederland en onder caravan is de auto vlot genoeg
Amazon combi, standaard achteras+overdrive.
Op 10.000 km ongeveer 1 liter
Het verbruik is altijd ongeveer 1 op 6,
het vermogen dat ik mis blijkt voornamelijk
als wij met de auto vol + caravan in Frankrijk de bergen in gaan. In Nederland en onder caravan is de auto vlot genoeg
Amazon combi, standaard achteras+overdrive.