welke kop op b20b
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 10:31 #53922
door
welke kop op b20b is gemaakt door
De kop van mn motorblok is op, de motor zelf had echter een mooie compressie van 12.5 12 12 en 12.5.
In overleg met mijn garage (nogaclassics) een afspraak gemaakt om dr een ruilkop op te gaan zetten, ook de krukas keerring (achter de koppeling) wordt vervangen. Nou lees ik veel over snellere nokkenassen ed, en aangezien ik een jongere amazon rijder ben en een beetje doorrijden ook wel eens leuk vind maar vergat te vragen aan de garage wat de opties hierin zijn stel ik hem hier maar even.
In overleg met mijn garage (nogaclassics) een afspraak gemaakt om dr een ruilkop op te gaan zetten, ook de krukas keerring (achter de koppeling) wordt vervangen. Nou lees ik veel over snellere nokkenassen ed, en aangezien ik een jongere amazon rijder ben en een beetje doorrijden ook wel eens leuk vind maar vergat te vragen aan de garage wat de opties hierin zijn stel ik hem hier maar even.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 11:31 #72311
door
Beantwoord door in topic welke kop op b20b
Er zijn veel opties, maar als je het bij orginele volvo assen wil houden heb je feitelijk de keuze tussen A,B,C,D,K en wat snel spul zoals F,R en S.<br>
A: soepele motor, veel koppel.<br>
C: soepele motor, iets minder koppel, iets meer topvermogen. (de B-as is volgens mij vergelijkbaar, maar daar heb ik geen ervaring mee)<br>
D/K: soepele motor, iets minder koppel, lekker bij veel toeren.<br>
F/R: wat onrustig, vooral vermogen bij veel toeren<br>
S : race as, niet voor dagelijks gebruik aan te bevelen.<br>
Als je nu een B20B hebt, heb je als het goed is een C-as. Dat loopt netjes. Je zou een K-as kunnen plaatsen. Die heeft een vergelijkbaar koppel, maar loopt bij hoger toeren wat lekkerder door (boven 4500). <br>
A: soepele motor, veel koppel.<br>
C: soepele motor, iets minder koppel, iets meer topvermogen. (de B-as is volgens mij vergelijkbaar, maar daar heb ik geen ervaring mee)<br>
D/K: soepele motor, iets minder koppel, lekker bij veel toeren.<br>
F/R: wat onrustig, vooral vermogen bij veel toeren<br>
S : race as, niet voor dagelijks gebruik aan te bevelen.<br>
Als je nu een B20B hebt, heb je als het goed is een C-as. Dat loopt netjes. Je zou een K-as kunnen plaatsen. Die heeft een vergelijkbaar koppel, maar loopt bij hoger toeren wat lekkerder door (boven 4500). <br>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 19:25 #72310
door
Zoals al eerder in dit forum gememoreerd zijn er meerdere versies van de B20B, in principe kan de hoogte van de kop/cilinder variëren.
Voor de B20B is de hoogte 86,7 mm.
Dit komt aardig in de buurt van een B20F kop (87 mm) en deze heeft al grotere inlaatkleppen (geschikt lpg/loodvrij)
Deze waren in het VOD verkrijgbaar t.z.t wellicht als =je wat rond vraagt....deze kan er zonder meer op. Wel de openingen van de injectie afdoppen.
Maak altijd een afweging wat kostbaarder is: huidige kop reviseren of nieuwe kopen.
Qua nokkenas hoort er een C nokkenas in en levert het blok dan 105 din pk bij 5500 toeren....moet genoeg zijn
Voor de B20B is de hoogte 86,7 mm.
Dit komt aardig in de buurt van een B20F kop (87 mm) en deze heeft al grotere inlaatkleppen (geschikt lpg/loodvrij)
Deze waren in het VOD verkrijgbaar t.z.t wellicht als =je wat rond vraagt....deze kan er zonder meer op. Wel de openingen van de injectie afdoppen.
Maak altijd een afweging wat kostbaarder is: huidige kop reviseren of nieuwe kopen.
Qua nokkenas hoort er een C nokkenas in en levert het blok dan 105 din pk bij 5500 toeren....moet genoeg zijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2004 10:29 #72309
door
Het beste blijft om je eigen kop te laten reviseren: als je een ruilkop monteert, let dan op de hoogte van de nieuwe kop, die moet hetzelfde zijn als van de oorspronkelijke kop en als je niet weet of dat de originele is kan de de hoogte van een B20B kop in de specificaties vinden: als je harder wilt gaan, kan daar dan og een millimeter vanaf gevlakt worden. Let op de goede dikte van de koppakking: je hebt wel sneller last van pingelen overigens. Let ook op de diameter van de inlaatkleppen: deze is anders voor een B/E/F als voor een A. Het spreekt vanzelf, dat er nieuwe en geharde klepzetels en nieuwe, bronzen geleiders in de kop moeten zitten.
Wil je zo'n motor echt fijn laten lopen, moeten de naalden en sproeiers in de caburateurs ook tiptop zijn evenals de gasklepassen. Waarschijnlijk loopt hij op gas en dan zijn de naalden en sproeiers meestal helemaal versleten. Let ook op de nokkenas: zijn alle nokken nog van de goede hoogte en zijn er geen kapotte of versleten stoters ?
Heel veel succes en plezier !
Paul Hufman, lidno 2044.
Wil je zo'n motor echt fijn laten lopen, moeten de naalden en sproeiers in de caburateurs ook tiptop zijn evenals de gasklepassen. Waarschijnlijk loopt hij op gas en dan zijn de naalden en sproeiers meestal helemaal versleten. Let ook op de nokkenas: zijn alle nokken nog van de goede hoogte en zijn er geen kapotte of versleten stoters ?
Heel veel succes en plezier !
Paul Hufman, lidno 2044.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2005 12:01 #72308
door
ik ben ook benieuwd naar de reacties.