van 18a naar 18b
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2005 09:09 #53891
door
van 18a naar 18b is gemaakt door
Hallo mensen,
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik heb in de garage nog een te reviseren 18A liggen. Ik wil daar een 18B van maken. Klopt het dat ik ongestraft de kop kan laten vlakken en hem tot 87 mm terug kan laten brengen; de hoogte van een kop bij een B-blok.
Een andere vraag betreft de compressieverhouding bij de verschillende uitvoeringen; 1, 2 en 3 van het 18B-blok. Is het verschil tussen 9,5 : 1 en 10 : 1 alleen te verklaren door een dunnere koppakking ? Aannemende dat de zuigers gelijk blijven en de hoogte van de kop ook ?
<br>
Groet,
<br>
Jaap Blijleven
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik heb in de garage nog een te reviseren 18A liggen. Ik wil daar een 18B van maken. Klopt het dat ik ongestraft de kop kan laten vlakken en hem tot 87 mm terug kan laten brengen; de hoogte van een kop bij een B-blok.
Een andere vraag betreft de compressieverhouding bij de verschillende uitvoeringen; 1, 2 en 3 van het 18B-blok. Is het verschil tussen 9,5 : 1 en 10 : 1 alleen te verklaren door een dunnere koppakking ? Aannemende dat de zuigers gelijk blijven en de hoogte van de kop ook ?
<br>
Groet,
<br>
Jaap Blijleven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2005 22:33 #72473
door
Beantwoord door in topic van 18a naar 18b
Je kan inderdaad de kop aanpassen. Maar er zijn natuurlijk meer verschillen. de ontstekings unit is anders, ik dacht dat de unit bij een B
geen vacuumslang heeft, de nokkeans is ook anders vaak een C type. En ik dacht dat maar ik denk dat dit wat minder belangrijk is dat de schalen om de aandrijfas van bronz zijn bij de B type.
geen vacuumslang heeft, de nokkeans is ook anders vaak een C type. En ik dacht dat maar ik denk dat dit wat minder belangrijk is dat de schalen om de aandrijfas van bronz zijn bij de B type.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2005 11:55 #72472
door
Beantwoord door in topic van 18a naar 18b
Hoi Jaap, jij ook de beste wensen!<br>
Je kunt je kop inderdaad afvlakken als je dat wil. In combinatie met dubbele carburateurs en een C-nokkenas as heb je dat feitelijk een B18B. (ontsteking is in principe anders, maar je oude ontsteking zal ook gewoon werken)<br>
Het verschil tussen de 9,5 en 10 compressieverhouding kan door een andere pakking mar ook door een iets andere compressiekamervorm. Ik heb ze nooit kunnen vergelijken dus ik kan het je niet zeggen. Gebruik in iedergeval de dunnere koppakking en reken uit hoeveel je dan van je kop moet affrezen om je gewenste compressie te verkrijgen.
Je kunt je kop inderdaad afvlakken als je dat wil. In combinatie met dubbele carburateurs en een C-nokkenas as heb je dat feitelijk een B18B. (ontsteking is in principe anders, maar je oude ontsteking zal ook gewoon werken)<br>
Het verschil tussen de 9,5 en 10 compressieverhouding kan door een andere pakking mar ook door een iets andere compressiekamervorm. Ik heb ze nooit kunnen vergelijken dus ik kan het je niet zeggen. Gebruik in iedergeval de dunnere koppakking en reken uit hoeveel je dan van je kop moet affrezen om je gewenste compressie te verkrijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2005 13:04 #72471
door
Beantwoord door in topic van 18a naar 18b
Okay Ben,<br>
Tot zover mijn veronderstellingen bevestigd. <br>Weet jij misschien wat meer van de verschillen tussen de twee ontstekingssystemen. Ik weet natuurlijk dat er op de b-ontsteking geen vacuumvervroeger zit, maar zijn er nog meer verschillen. Ik kan me voorstellen dat de vervroeger zelf ook iets andere waarden geeft, bijvoorbeeld dat hij iets meer kan vervroegen omdat hij bijvoorbeeld het maximale vermogen ook levert bij iets hogere toerentallen. Ik kan dat niet ergens terugvinden. <br>Ik ben inderdaad ook op zoek naar eventuele verschillen in de vormgeving van de verbrandingskamers. <br>Het zijn al deze dingen bij elkaar die zorgen voor het behoorlijke verschil in pk's en koppel.
Tot zover mijn veronderstellingen bevestigd. <br>Weet jij misschien wat meer van de verschillen tussen de twee ontstekingssystemen. Ik weet natuurlijk dat er op de b-ontsteking geen vacuumvervroeger zit, maar zijn er nog meer verschillen. Ik kan me voorstellen dat de vervroeger zelf ook iets andere waarden geeft, bijvoorbeeld dat hij iets meer kan vervroegen omdat hij bijvoorbeeld het maximale vermogen ook levert bij iets hogere toerentallen. Ik kan dat niet ergens terugvinden. <br>Ik ben inderdaad ook op zoek naar eventuele verschillen in de vormgeving van de verbrandingskamers. <br>Het zijn al deze dingen bij elkaar die zorgen voor het behoorlijke verschil in pk's en koppel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2005 13:27 #72470
door
Beantwoord door in topic van 18a naar 18b
De 'B-ontsteking' heeft inderdaad geen vacuumvervroeger. Als ik wat grafiekjes vergelijk van de vervroegingskrommes tussen verschillende ontstekingen verschilt het allemaal maar weinig. Het enige groote verschil is vaak de maximale eindvervroeging, en soms het moment van de start van de centrifugale vervroeging. Echter, na 40 jaar kan dit ook aardig verschillen. De kracht van de veertjes neemt af, er ontstaat speling etc. <br> De B18B heeft een paar graden minder centrifugale vervroeging dan de B18A. Waarschijnlijk om pingelen tegen te gaan denk ik. Ik schat eigenlijk dat als je de vacuumvervroeger los koppelt dat de timing vergelijkbaar is. Ik ben er ook nog niet uit hoe, wat en waarom volvo voor de bepaalde ontstekingsvormen gekozen heeft. <br> Persoonlijk ben ik eigenlijk wel een voorstander van de vacuumvervroeger. Je kunt de ontsteking dan vroeger zetten wat goed is voor de efficientie, en de vacuumvervroeger zorgt er voor dat je minder last hebt van pingelen bij hard optrekken. (mocht dat uberhaupt een probleem zijn trouwens) <br> Samenvattend zou ik persoonlijk dus gewoon je oude ontsteking behouden, maar de keuze is aan jou natuurlijk: misschien zijn er wel anderen die het sterk afraden, dit is wat ik er van weet.<br>
Verschillen in B18A/B verbrandingkamers (en ook in-uitlaatpoorten) heb ik zoals ik zei geen vergelijkingen van. Maar als iemand dat wel heeft hoor ik het ook zeer graag.
Verschillen in B18A/B verbrandingkamers (en ook in-uitlaatpoorten) heb ik zoals ik zei geen vergelijkingen van. Maar als iemand dat wel heeft hoor ik het ook zeer graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.