olie door dik en dun

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 09:42 #53874 door
olie door dik en dun is gemaakt door
Naar aanleiding van mijn eerdere vraag over het type olie voor op de wintersport, ben ik me maar eens gaan verdiepen in al die nummers. Op de site van Jaap Blijleven staat dit perfect uitgelegd, dank Jaap.
Normaal rij ik met 20W50. Voor een koude start, kan je dus beter een dunnere olie hebben, een 10 dus. Maar eenmaal warm gereden, vind ik het toch wel een confortabel idee om die 50 achter de W te vinden. Ik kom op internet zelfs XFS10W60 tegen van Millers. Is dat wat, of erg overdreven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 11:46 #72558 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Ben zelf erg tevreden over 15W50, is ook in de normale automaterialenhandel te krijgen. Ga niet hoger dan 50 achter de W, te dik is niet goed, net als te dun niet goed is. De originele viscose specificatie komt overeen met 15-20W50 (Castrol GTX).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 12:08 #72557 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Ik zou zeggen dat 10W40 de olie is voor een blok in goede staat. Als de lagers veel km's gedraaid hebben worden de spelingen groter en kun je een dikkere olie gebruiken. Bij een geheel gereviseerd blok moet je dat dus niet doen. Doordat de olie te dik is wordt hij uit de strakke passingen geperst en smeert daardoor te weinig. 10W60 lijkt me dan ook niet direct de eerste keuze tenzij je een behoorlijk 'ruim' blok hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 12:13 #72556 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Dat onderblok is inmiddels redelijk ruim. Ik schreef een tijdje terug al over het optreden van een rookpluim bij gas los op de snelweg. Inmiddels is dat weer redelijk verleden tijd, maar toch. Ik zie wel dat ze 10W60 in de rallysport gebruiken, terwijl je daar mag verwachten dat ze met redelijk materiaal rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 12:18 #72555 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Rally sport is niet te vergelijken, omdat de olietemperaturen daar over het algemeen hoger liggen dan bij normaal gebruik of een toerritje ;) <br>
Maar met een 'ruim' blok doel ik puur op de lagers. Voor de cilinders en/of klepgeleiders (die jouw rook bij gas los kunnen veroorzaken) maakt de viscositeit nauwelijks uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 12:57 #72554 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Een overeenkomst met de rallysport kàn de hogere temperatuur zijn, als je bijvoorbeeld LPG rijdt. Dan wordt vaak dikkere olie aanbevolen. In de Opel A-Manta die ik hiervoor reed stookte ik trouwens ook 20W50, mede omdat motoren voor pakweg 1973 sowieso ruimere spelingen hebben dan de nieuwere. Is dit bij Volvo ook zo? Wat de opelmannen nogal eens deden was tussendoor een paar weekjes 10W40 of lager rijden om alle prut los te weken. Elders op dit forum is al eens gezegd, dat je niet ineens op een synthetische olie over moet stappen als je jarenlang dikke minerale olie hebt gereden, omdat de toevoegingen uit de syntheet de neergeslagen minerale drab losweken en dan krijg je een olieinfarct. Maar als je op tijd weer aftapt, heb je in feite de motor gereinigd. Althans dat is de redenatie. Ik voel me voorlopig niet geroepen dat uit te proberen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 13:06 #72553 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
De spelingen in onze volvo motoren zijn bij mijn weten voor een viscositeit a la 10W40. Vandaar dat je dat ook gewoon moet gebruiken na een goede complete revisie.
<br>
LPG verbrand inderdaad iets warmer, dit heeft echter nauwelijks effect op de olietemperatuur.<br>
Het 'losweken' met minerale 10W40 lijkt me een broodje aap verhaal. De 10W40 uis gewoon iets dunner, en heeft geen effect op de oplosbaarheid van prut. Bij synthetische olie gaat dat inderdaad wel op (ik was denk ik degene die dat destijds meldde). Een dergelijke 'reiniging' is over het algemeen niet aan te bevelen. Als je zoveel prut in je blok hebt dat zoiets nodig is, moet je gewoon je blok loshalen en reinigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 13:57 #72552 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Alleen je carterpan los halen doet al wonderen ,heb dat met een 4.2ltr 6 cilinderblok gedaan ,de prut die in de pan was achtergebleven leek wel kauwgom ,kon de pan optillen door alleen een kwast in de troep te duwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 14:07 #72551 door
Beantwoord door in topic olie door dik en dun
Black Sludge, funest voor een motor. Als er zoveel in een carterpan ligt, zou ik het hele blok los halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.