afstelling b18b

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2005 21:52 #53832 door
afstelling b18b is gemaakt door
Hallo forum,
In mijn 145 zit, volgens het motornummer, een B18B. Motor is voorzien van een Weber carburateur. De ontsteking is van een type met vacuumvertraging ipv vervroeging (?!?). Motor loopt het best met het vacuumslangetje los. Klopt ook wel want dit soort ontsteking hoort volgens sommige boeken alleen op een B20B/E thuis. Maar ook de boeken hebben niet altijd gelijk en spreken elkaar tegen. Ik heb de ontseking nu afgesteld op 17-19 VBDP bij 1500 rpm met vacuumslang los. Bij lage toeren neemt de motor niet lekker op bij gasgeven (futloos/inhouden); bij wat meer toeren loopt-ie goed. Dit fenomeen doet zich zowel op LPG als op benzine voor.
Zijn er op dit forum mensen met een B18B met Weber carburateur die wel goed loopt? Tevens ben ik dan benieuwd naar de verdeler (wel of geen vacuumvervroeging) en de afstelling!
Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2005 00:50 #72753 door
Beantwoord door in topic afstelling b18b
Je hebt de wagen nog niet zo lang en de modificaties niet zelf aangebracht?? Bij zo'n allegaartje aan niet-originele onderdelen raad ik je aan om eens langs te gaan bij een rollentestbank, bij voorbeeld bij BCCP of Speedcentre in Geldermalsen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2005 13:23 #72752 door
Ik ga ervanuit dat je een Weber treetraps valstroom carb hebt. Als daarbij ook een andere verdeler is gemonteerd, is de kans groot dat je ook niets meer hebt aan het nummer dat op het blok staat. Ik bedoel: dat er een andere nokkenas geplaatst is. De mate van vervroeging is bepalend voor het karakter van de motor, maar de vervroeging moet afgestemd worden op het type nokkenas. Als dat gewijzigd is, kun je ook niets meer zeggen over een verkeerde verdeler. Speedcenter is inderdaad een goed adres; als je daarheen gaat zeg het even, ik woon er een paar kilometer vandaan en ben dan wel benieuwd naar je auto!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2005 20:24 #72751 door
Werkt de vervroeging wel.Deze stroomverdeler hoort niet op een b18!!Ik zou eens een ontsteking met vervroeger proberen van iemand anders en dan zien hoe hij het doet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD