toevoeging aan motorolie?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2005 20:32 #53771
door
toevoeging aan motorolie? is gemaakt door
De vraag,heeft iemand ervaring met toevoegingen als de wereld befaamde Slick 50?Of is dat af te raden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2005 20:40 #73133
door
Beantwoord door in topic toevoeging aan motorolie?
Af te raden. Dergelijke middeltjes werken overgens vaak wel, maar je moet ze blijven gebruiken. Het spul smeert bijvoorbeeld doordat er een soort coating wordt aangelegd die lagers en cilinderwanden perfect glad maakt. Stop je met de toevoeging dan zal de coating wegslijten maar geen ruimte geven voor olie om in de microscopisch kleine kuiltjes en deukjes te gaan zitten, want daar zit die coating dan nog wel. Met als gevolg versnelde slijtage. <br>
Ik ben dus van mening dat zulk spul best zal werken, maar als je het eenmaal gebruikt hebt zit je er wel aan vast. <br>Dit alles overigens baserend op een slechts matige kennis van die toevoegingen, maar zo denk ik er momenteel over.
Ik ben dus van mening dat zulk spul best zal werken, maar als je het eenmaal gebruikt hebt zit je er wel aan vast. <br>Dit alles overigens baserend op een slechts matige kennis van die toevoegingen, maar zo denk ik er momenteel over.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2005 21:27 #73132
door
Niet doen.
Dit soort toevoegingen hechten zich aan metalen oppervlakken (zoals de cilinderwand), waardoor de wrijving verminderd wordt.
Nu heeft motor olie niet alleen een smerende werking, maar het dicht ook de resterende ruimte tussen zuigerveren en cilinderwand. In de cilinderwand zitten talloze kleine groefjes waar olie in hoort achter te blijven. Zodra de olie toevoeging is uitgewerkt, is de smerende werking verdwenen, maar zitten de groeven wel nog vol met dat spul. Gevolg: verhoogd olie gebruik, lagere compressie, motor wordt heter.
Dit soort toevoegingen hechten zich aan metalen oppervlakken (zoals de cilinderwand), waardoor de wrijving verminderd wordt.
Nu heeft motor olie niet alleen een smerende werking, maar het dicht ook de resterende ruimte tussen zuigerveren en cilinderwand. In de cilinderwand zitten talloze kleine groefjes waar olie in hoort achter te blijven. Zodra de olie toevoeging is uitgewerkt, is de smerende werking verdwenen, maar zitten de groeven wel nog vol met dat spul. Gevolg: verhoogd olie gebruik, lagere compressie, motor wordt heter.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2005 08:54 #73131
door
Gewoon heel regelmatig olie verversen. Liever iets te vaak dan te weinig. Dat is het beste wat je voor je motor kunt doen. ALs je het zelf doet is het nog goedkoper ook dan die Slick troep.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2005 13:42 #73130
door
hallo mijn naam is Harry de Groot,
Ik heb Slick 50 al vele jaren in de motor van mijn amazon zitten zelfs in een nieuw gereviseerde motor
stillere motor,door minder vrijving nooit oververhit bij warm weer.
maar de meningen er over zijn verdeeld.
er is een paar jaar geleden heeft er een onderzoek van verschillende toevoegingen in het V44 blad gestaan.
Ik heb Slick 50 al vele jaren in de motor van mijn amazon zitten zelfs in een nieuw gereviseerde motor
stillere motor,door minder vrijving nooit oververhit bij warm weer.
maar de meningen er over zijn verdeeld.
er is een paar jaar geleden heeft er een onderzoek van verschillende toevoegingen in het V44 blad gestaan.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2005 22:08 #73129
door
Ken deze meuk uit de praktijk<BR>Leuk om met nog wat andere "middeltjes" een olieslurpende compressieloze motor van een XJ uit 64 weer heel mooi lopend te krijgen... <BR> gekocht bij een grote handelaar<BR>
Tot deze argeloze koper, na compressietest en ANWB-keuring bij aankoop, na 500 kilometer tot de ontdekking komt dat z`n compressie plots 30% lager is geworden in drie weken.<BR>
De juridische afdeling van de ANWB, inclusief de keurmeesters die de diverse middeltjes (achteraf) konden herkennen waren hierin hun gewicht in goud waard...
Tot deze argeloze koper, na compressietest en ANWB-keuring bij aankoop, na 500 kilometer tot de ontdekking komt dat z`n compressie plots 30% lager is geworden in drie weken.<BR>
De juridische afdeling van de ANWB, inclusief de keurmeesters die de diverse middeltjes (achteraf) konden herkennen waren hierin hun gewicht in goud waard...