carterventilatie/druk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2005 10:32 #53759
door
carterventilatie/druk is gemaakt door
als leek kan je veel kennis opdoen via dit forum, ik heb wat problemen met het lekken van olie, heeft ook te maken met carterdruk/ventilatie, is er iemand die mij als leek kan uitleggen wat carterdruk is, hoe het ontstaat en waarom je daarvoor ventilatie nodig hebt.
groetjes peter.
groetjes peter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2005 11:24 #73188
door
Beantwoord door in topic carterventilatie/druk
carterdruk , te veel dus , zoveel dat er
olie lekt uit de olievuldop , pijlstok e.d.
komt door motorslijtage of een defect.
meestal komt het door versleten zuigers/cilinders.
ik heb eens gehoord dat de pijlstok bij een
b20 blok eruit werd geblazen door de druk.
als je lekkage van je blok hebt door hoge
carterdruk denk ik dat het blok zijn langste
tijd gehad heeft.
doe eens een compressietest om e.e.a. uit te sluiten.
p.s. een dergelijk blok heeft meestal olieverbruik , hoog brandstofverbruik ,en
weinig vermogen.
olie lekt uit de olievuldop , pijlstok e.d.
komt door motorslijtage of een defect.
meestal komt het door versleten zuigers/cilinders.
ik heb eens gehoord dat de pijlstok bij een
b20 blok eruit werd geblazen door de druk.
als je lekkage van je blok hebt door hoge
carterdruk denk ik dat het blok zijn langste
tijd gehad heeft.
doe eens een compressietest om e.e.a. uit te sluiten.
p.s. een dergelijk blok heeft meestal olieverbruik , hoog brandstofverbruik ,en
weinig vermogen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2005 15:41 #73187
door
Over carterdruk hoor je verschillende verhalen. Ik had ook last van olielekkage. Een deel bleek te verklaren door een pakkingdeksel dat zijn beste tijd had gehad in combinatie met een niet al te vast gedraaid stel dekselschroeven. De finishing touch werd echter gegeven door een verstopte carterslang. Doordat mijn auto vroeger veel voor kleine ritjes is gebruikt, is er waarschijnlijk vaak condens ontstaan. Dit geeft verzeping van je olie en die zeep gaat in je slang zitten. Het ziet eruit als mayonaise met een licht dropkleurtje. Je slang kan daar behoorlijk mee vol zitten. Ik heb hem leeggemaakt (een nieuwe kopen is natuurlijk beter) en daarnaast de pakking vernieuwd. Geen van de problemen doet zich nu nog voor.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2005 19:20 #73186
door
Carterdruk ontstaatdoordat er altijd wel wat verbrandingsgas langs de zuigers lekt. En hoe meer lekkage hoe meer druk. Als dan ook nog eens de carterslangen verstopt zitten loopt die druk alleen maar verder op. Dan gaat het vanzelf ergens weglekken, langs keerringen of pakkingen of zo.
Bij mijn eencylinder motorfiets is er nog een belangrijke oorzaak, namelijk de op en neer gaande zuiger die voor een wisselende druk in het carter zorgt. Maar bij de 4 cylinder motoren gaan er altijd twee zuigers op en twee neer, dus geeft dat geen drukverschil.
Bij mijn eencylinder motorfiets is er nog een belangrijke oorzaak, namelijk de op en neer gaande zuiger die voor een wisselende druk in het carter zorgt. Maar bij de 4 cylinder motoren gaan er altijd twee zuigers op en twee neer, dus geeft dat geen drukverschil.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2005 20:25 #73185
door
Peter, zoals je zelf al meldt, je doet veel kennis op via dit forum net als ik.
Om je een goede raad te geven, mits je je meer wil verdiepen in de werking etc van de automotor e.d. , schaf op rommelmarkten of beurzen wat 2e hands leerboekjes van autotechniek aan bijv VAM of Kluwer . Ook in oldtimermagazines staan dikwijls verhelderende artikelen. Succes !!!!!!!!!!
Om je een goede raad te geven, mits je je meer wil verdiepen in de werking etc van de automotor e.d. , schaf op rommelmarkten of beurzen wat 2e hands leerboekjes van autotechniek aan bijv VAM of Kluwer . Ook in oldtimermagazines staan dikwijls verhelderende artikelen. Succes !!!!!!!!!!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2005 23:35 #73184
door
Maar je kunt hier ook best wat aardigs over de carterventilatie lezen:
www.intelab.com/swem/pcv_diagrams.htm