afstelling b20?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 19:16 #53719 door
afstelling b20? is gemaakt door
Hoi,

Ik heb bij mijn Amazon met B20 en 2 40DCOE Weber carburateurs zo'n beetje alles afgesteld en nog "hoest" de auto uit z'n carburateurs. Tijdens stationair hoor je af en toe de carburateurs hoesten en er komt dan ook een pluimpje rook uit de betreffende inlaatkelk.
Ik heb inmiddels de kop laten reviseren (nieuwe klepziitingen), alle pakkingen en rubbers vernieuwd, nieuwe verdeler, nieuwe rotor, nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, de carburateurs helemaal gereviseerd.
De ontsteking heb ik afgesteld op 10' en ik heb alle kleppen op .45 gesteld.
Ik heb geen gas. Wat zie ik nog over het hoofd? Waarom wil de Amazon nou niet lekker lopen en blijft hij hoesten?

Gr. Ted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 23:20 #73396 door
Beantwoord door in topic afstelling b20?
Waarschijnlijk heb je niet de correcte ontsteking voor dit type carb, zou hier de 0231146078 of 099 voor gebruiken welke dan wel goed in orde moet zijn, de webers zijn nogal gevoelig hiervoor

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 23:26 #73395 door
Hai Ted, Mijn logica zegt me je verhaal lezende dat er een bij tijd en wijlen een inlaat klep open of iets open blijft staan waardoor de ontbranding terug slaat in je Weber's (rook pluimpje)Oplossing!/Controle hiervan. !? Help forum leden.(Tuimelaar blijft misschien soms vast staan?)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 00:35 #73394 door
Ted, meten is weten in zo'n configuratie. Heb je al een bezoekje aan een rollentestbank overwogen, bv bij BCCP, Gramsbergen of Speedcentre, Geldermalsen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 10:23 #73393 door
Ted, ik zou me er geen zorgen over maken, zoals Sjef al zegt zijn Webers erg gevoelig. Ik heb twee DCOE 45's op mijn B20 zitten, en dat kuchen raak je gewoon niet kwijt, terwijl alles (ontsteking, motor, pakkingen ed) nieuw zijn. Ik heb nu een flauw vermoeden dat er bij mij een pakking van een van de choke mechanieken lek of gescheurd is, want daar komt af en toe een pluimpje uit bij het kuchen. Maar ga er niet vanuit dat een motor met DCOE's altijd zo mooi zal lopen als een blok met een enkele Stromberg oid. Trouwens: wat voor nokkenas heb je er in zitten?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 12:00 #73392 door
Hoi Ted,<br>
Je afstelling en mechanische delen zijn zeer waarschijnlijk in orde. Wat voor nokkenas heb je. Ik durf te wedden dat je een vrij snelle nokkenas hebt met veel overlap, en dat dit probleem bij hoog toeren niet optreed. Klopt dat? <br>
Het probleem zit hem in de overlap. Bij laag toeren lopen dergelijke nokkenassen niet helemaal lekker en gaat er (te) veel compressie verloren doordat de inlaat klep erg laat sluit. Je krijgt op dat moment een tegengesteld luchtstroom in je carb waardoor er mengsel naar buiten geblazen wordt. Dit blijft dan vaak net voor de carb hangen, en wordt vervolgens weer naar binnen gezogen. Zeker bij de DCOEs is dit vaak goed te zien. Het is dus geen mechanisch of afstellingsprobleem, maar een zijeffect van je nokkenastiming. <br>
Een grotere klepspeling kan het iets corrigeren, maar verder dan 0.45mm zou ik niet gaan.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 18:28 #73391 door
OK,
Ik heb mn klepspeling op .45 staan, dus dat moet goed zijn! Ik kan er dus vanuit gaan dat alles goed is? Ik wist wel dat ik ze niet zo netjes stationair zou kunnen laten lopen, en idd komt het probleem niet voor bij hogere toerentallen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor nokkenas erin zit, ik heb die er nog nooit uit gehad, en eerlijk gezegd zou ik ook niet weten hoe dat moet. Voordat iemand dat gaat uitleggen, ik heb er ook geen zin in om die nokkenas er uit te gaan halen, dus die laat ik lekker zitten. Verder moet alles goed zijn, alles is nieuw dus ik zou niet weten wat er nog aan kan mankeren.
Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik straks die luchtfilters monteer (ben van plan PiperCross te bestellen bij Biesheuvel autosport) dat die met zon' hoest meteen weer opbranden ofzo. Daar zit ik een beetje tegenaan te hengsten. Verder denk ik dat ik de afstelling nog maar eens ga nachecken en dan moet het gewoon goed zijn.
Bedankt alvast, Groeten Ted

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 19:03 #73390 door
Jep, ik zou me er niet te druk over maken. Is dit in jouw amazon of in de P1800? Ga je hier ook mee racen?<br>
Over opbranden hoef je je geen zorgen te maken tenzij je een backfire hebt, maar dan nog: zal geen problemen geven. En daarbij, je motor zal straks toch wel meer dan 1000 tpm maken mag ik aannemen ;^) <br>
Je kunt eventueel nog proberen om de totale kleptiming een tikje te vervroegen. Daardoor verlies je helaas wel weer koppel, vooral bij laag toeren. Maar dan moet zowiezo de boel weer los, dus ik zou het gewoon zo laten. Check nog even je ontstekingstijdstip enzo en gaan met dat ding. (als je een vacuumvervroeger hebt, gooi die dan eventueel los)<br>
Groeten Ben.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD