compressieverlies via zuigerveren

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 19:47 #53718 door
Compressieverlies via zuigerwand.

Ik heb een 144 die 6 jaar geleden een LPG installatie heeft gekregen. Compressie was toen 11.5, 10, 11, 11 bar. Sindsdien is er 60000 km mee gereden. Er zit geen gaskop op, dat kon ik altijd nog doen als de kleppen niet meer gesteld konden worden, zo werd me toen verteld. Nu is er volgens de garage waar de wagen in onderhoud is compressie verlies via de zuigerveren (60%, 68%, 65% en 60%). Een revisie(motor) is noodzakelijk volgens de garage. Is deze conclusie correct? Het lijkt me wat kort door de bocht. Wie kan me vertellen wat er allemaal mis kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 20:33 #73405 door
Beantwoord door in topic compressieverlies via zuigerveren
Beste Jan, Een teruggelopen compressie kan zowel van ingebrande kleppen (Niet geheel sluitend meer)komen alswel van versleten zuigers/compr. veren. Om te kontroleren of het aan de zuiger kant zit kun je kontroleren door, voor je de compressie opnieuw meet, wat olie op de zuigers via het bougie gat te laten lopen. Uit je verhaal opmakend, zal dit waarschijnlijk nagenoeg geen verschil geven en dus betekenen "alleen"! een kop met geharde klepzittingen etc. erop zetten(evt. kop reviseren). Stuk goedkoper dan een compleet nieuw blok! Succes

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 22:07 #73404 door
Bedankt voor je antwoord. Maar het volgende snap ik niet helemaal.
In het meetrapport van de garage staat ong. 60% compressieverlies via de zuigerveren. Dan lijkt het me logisch dat als er olie in de zuigers gespoten wordt dit tijdelijk wel een compressieverhoging geeft. Of zie ik dat fout? (Heb de meting dus niet zelf gedaan, heb momenteel alleen de info van de garage van de laatste grote beurt. Probeer te begrijpen of hetgeen deze zegt logisch is)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 23:09 #73403 door
"Dan lijkt het me logisch dat als er olie in de zuigers gespoten wordt dit tijdelijk wel een compressieverhoging geeft". Dat is juist. Maar als het compressie verlies aan de kleppen ligt dan zal er nagenoeg geen compressie verhoging zijn. En als men zegt 60% van, dan gaat men uit van de maximaal normale compressie druk (ik meen tussen de 10 en 12 bar.)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 23:16 #73402 door
Hallo Jan<br>
Je hebt gelijk. Als je (tijdelijk) de ruimte tussen zuiger en cilinderwand opvult door wat olie via de bougiekabels er in te spuiten en de compressie gaat omhoog, dan heb je last van versleten zuigerveren. Als het helemaal niets uitmaakt lekt je compressie waarschijnlijk weg via de kleppen.<br>
Laat ook eens een ander dan een garage je compressie meten. Weet je ten minste zeker dat het niet te kort door de bocht is. Mijn ervaring leert dat dat soms andere info oplevert. <br>
Als je een beetje in het centrum van het land woont kun je ook gewoon even langswippen bij mij, kijken we samen even.<br>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 13:17 #73401 door
<p>
Om te controleren of er sprake is van lekkage langs de zuigerveren, kun je ook een lektest laten doen door een garage die de apparatuur daarvoor heeft. Er wordt dan lucht ingespoten via de bougiegaten. Het percentage lekkage dat vervolgens wordt afgelezen is een goede indicatie voor de toestand van je zuigerveren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 23:00 #73400 door
De door mij genoemde percentages zijn volgens de garage door een cilinderlektest bepaald. Wat voor conclusie kun je nu trekken als de compressie 60000km geleden (rustige rijstijl) op 10 a 11 bar lag en nu dan dit compressie verlies? Of zijn dit te weinig gegevens om een eenduidige conclusie te trekken?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2005 12:16 #73399 door
<p>
Een compressietest is niet hetzelfde als een lektest. Bij een compressietest krijg je te zien wat de compressiedruk is, doorgaans uitgedrukt in bars. <br>
Bij een lektest kan worden gecontroleerd of er sprake is van lekkage langs de zuigerveren en deze lekkage wordt uitgedrukt in percentages. <br>
Het is heel goed mogelijk dat de compressie nog voldoende is, maar de zuigerveren voor een deel zijn versleten, in jouw situatie blijkbaar voor 60%. De remedie is dan nieuwe zuigers en zuigerveren (laten) monteren en de cilinders (laten) honen. Eigenlijk een (deel)revisie dus.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2005 18:57 #73398 door
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat als je zoveel lekkage langs de zuigerveren had je ook geen hoge compressie kunt krijgen.
Zoals ik het nu begrijp moet ik dus nieuwe zuigers en zuigerveren en de cilinders laten honen. Wat kost dit ongeveer en waar zou ik dit het best kunnen laten doen (regio Breda/Tilburg)? Is het dan verstandig ook meteen een gaskop te laten monteren ?
Bij voorbaat dank voor de info.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2005 21:32 #73397 door
<p>
Transocar in Berkel Enschot. Zie www.transocar.nl/

Je kunt daar ook een ruilmotor krijgen, misschien het overwegen waard...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD