afslaan bij koude motor

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 20:06 #53717 door
afslaan bij koude motor is gemaakt door
Sinds kort heb ik last van het afslaan van de motor direct na het starten.
Het starten gaat goed, hij draait, en hij neigt af te slaan. Als ik dan de choke flink uittrek gaat hij weer lopen. Niet lang want ik moet de choke binnen een minuut weer naar binnen duwen anders slaat ie weer af. Als ik gas bij geef, wat noodzakelijk is om hem an de praat te krijgen en ik laat de koppeling opkomen om weg te rjden slaat hij direct af, het lijkt of er geen tekkracht is. Alleen met flinke toerentallen blijft hij lopen. De choke moet ook in blijven na de eerste minuten. Ook hoor ik hem bij gasgeven knallen/ ploffen onder de motorkap. Is dat backfire?

Ik heb als eerste het brandstofsysteem schoongemaakt, nieuw filter. Ook brandstofpomp schoongemaakt en vlotterkamers, carburateur.
Bougies ook gecheckt, waren goed. Inclusief aansluitingen van de bougiekabels schoongemaakt, waren beetje groenig op koper.

Wat is nu slim om te controleren?
Het is een B18D, dubbele SU carb, geen gas, gelode benzine.

Yvan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 20:48 #73412 door
Beantwoord door in topic afslaan bij koude motor
Yvan,<br>
Kijk een of je contactpunten goed staan en/of de verdeler van binnen nat is. Als je dat gedaan hebt zonder effect, zou ik even kijken of je ontsteking op tijd staat.<br>
Groet,<br>
Jaap Blijleven

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 21:00 #73411 door
Ik heb ook de verdeler bekeken, die is droog.
De kap drooggemaakt en de 4 koperen aanslagpunten schoongeschuurd, die leken een beetje ingebrand. Contactpunten heb ik nog niet gecheckt..

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 21:43 #73410 door
Als de motor bij warme motor goed loopt, lijkt het erop dat je choke niet goed afgesteld staat, of dat je hem niet goed bediend.
Ten overvloede misschien, in koude tijden start je met de choke uitgetrokken en gaat rijden, als je dan de choke telkens een klein stukje indrukt, voel je vanzelf wanneer je te ver bent gegaan. Dan trek je hem weer een stukje uit tot de motor weer oppakt.
Als de motor op bedrijftemperatuur is kun je hem pas helemaal indrukken.
Dat ploffen kan heel goed als je de choke te ver indrukt terwijl de motor nog niet warm is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2005 21:49 #73409 door
De bediening ging tot nu toe prima.
Iemand tips voor afstellen/ onderhoud van de choke?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 16:44 #73408 door
Ben het helemaal eens met Huib. Heb zelf hetzelfde probleem gehad. Bij mijn combi met dubbele SU gebeurde dit ook. Bleek een chokekabel te zijn die bleef hangen. 1 Carb stond dus contnu op de choke. Je staat dan dus eigenlijk je motor te verzuipen. Heeft als sypmtoom dat de motor in gaat houden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2005 23:36 #73407 door
Ik ben het weer met Dries eens, behalve dat het ook kan zijn dat er een van de carbs NIET bediend wordt.
Kijk of de armpjes van de choke op de carburateurs evenveel bediend worden, bij uittrekken.
Kan n.l zijn dat de bediening van een van de kabels een chokehevel minder ver of helemaal niet bedient, doordat de mantel onder het dashboard door de klem heen getrokken is.
Dat gebeurt natuurlijk bij een kabel die te zwaar loopt.
Remedie is de buitenmantel eraf halen en goed met benzine schoonspoelen en daarna in de olie zetten en opnieuw monteren.
Succes

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2005 23:14 #73406 door
bel me effe leg ik uit wat je moet doen 0619154554

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD