blauwe rook

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2005 13:59 #53666 door
blauwe rook is gemaakt door
Afgelopen zondag een lekker stukje gereden met mijn Ama uit 1968 met B20. Buiten was het koud, maar binnen werd het al snel aangenaam warm.
<br>
Toen ik terugkwam van het tochtje nog even de motor stationair laten lopen en de motor bekeken. Alles zag er goed uit, ook het oliepeil was prima in orde en weinig verbruik.
<br>
Toen was de uitlaat aan de beurt en ik schrok me rot: blauwe rook!!! Niet heel erg, maar genoeg om mij zorgen te maken. Betekent dit het einde van de motor? Zoals ik al zei is het olieverbruik niet toegenomen, gewoon normaal.
<br>
Is het soms tijd om de olie te verversen? Kan dit de oorzaak zijn? Blauwe rook duidt toch op verbranding van olie in de cilinder? Compressietest uit laten voeren? En kan dit in elke garage?
<br>
Veel vragen (sorry) maar ik maak me dan ook zorgen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2005 15:09 #73643 door
Beantwoord door in topic blauwe rook
Een beetje blauwe rook is niets om je zorgen over te maken. Een compressietest zegt iets over de toestand van de motor/zuigerveren. Zie de handboeken. Dit kan iedere garage. Het kan goed zijn dat er wat olie langs de klepstelen lekt. Dat is ook niet zorgelijk. Pas als je olieverbruik boven de 1 liter per 1000 km komt moet je je zorgen gaan maken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2005 19:32 #73642 door
Om de klepstelen zitten een soort rubber hoesjes. Het vervelende is dat je die alleen kan vervangen (bij b20)als je de klepveren loshaalt. Dan moet je eigenlijk de kop eraf halen, ofschoon ik ze ook vervangen heb zonder de kop eraf te halen, maar dat is wat geklooi. Ik heb wel eens gehad dat zo'n hoesje naar boven geschoven was, waardoor er dus olie langs de klepsteel loopt met als gevolg blauwe rook, vooral bij afremmen op de motor. Succes

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2005 21:19 #73641 door
Ach ja, misschien maak ik me ook te snel zorgen over mijn lief... ;-)
<br>
Ik had op het forum idd ook al iets gelezen over de rubber hoesjes om de klepstelen. Niet een eenvoudig klusje en beter om te doen als je de hele motor gaat reviseren. En daar heb ik best zin in, om eerlijk te zijn. Sowieso mag het van mij snel mooi en wat warmer weer worden om weer lekker te kunnen sleutelen!
<br>
Zolang het olieverbruik binnen de perken blijft, neem ik aan dat het allemaal wel goed is.
<br>
Bedankt voor de adviezen mensen!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD