nokkenas lagers vervangen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 16:35 #53656 door
nokkenas lagers vervangen is gemaakt door
Heeft iemand een idee/tip hoe ik de achterste twee lagers van de nokkenas (B18/20) kan verwijderen en vervolgens de nieuwe er in kan krijgen. Ik heb nu een, op krukas na, gedemonteerde motor en zie niet hoe ik daar makkelijk bij kan, laat staan iets verwijderen en opnieuw aanbrengen....
bvd
mvg
Willem Goudriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 17:45 #73682 door
Beantwoord door in topic nokkenas lagers vervangen
Tja, zonder ervaring, goed gereedschap en....kennis zou ik deze klus uitbesteden.
Begin eens met een goed boek zoals Haynes of de CD-rom in het VOD te kopen en start met iets simpelers

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 18:02 #73681 door
Tja, daar heb ik niets aan. Dit is de eerste keer dat ik de nokkenaslagers moet vervangen. Ik moet dus ergens beginnen met het opbouwen van ervaring met het vervangen van nokkenaslagers.... . Je weet het zelf zeker ook niet?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 18:08 #73680 door
Overigens beschik ik over de V44 CD-rom en de Haynes Workshop manual en in beide kan ik zo snel niets vinden over het vervangen van de nokkenaslagers.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 18:16 #73679 door
Ik heb afgelopen najaar nieuwe nokkenaslagers laten monteren en betaalde EURO 22,50 (excl. BTW) per lager, exl. materiaal bij een (goed) revisiebedrijf in Utrecht.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 18:22 #73678 door
en het begon zo simpel met vervangen van de viltringen voor en achter, nokkenas en volgers. Dan ontdekt je tot je schrik dat van de voorste nokkenaslager bijna niets meer over is. Die is relatief makkelijk te vervangen, maar nu die twee anderen.....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 19:08 #73677 door
Hallo Willem,
Het is niet zo moeilijk als het lijkt.Ik heb daar een lange as voor met op het eind een kunststofdop.De as vindt zijn geleiding in de vorige nokkenaslagering.
De kunststofdop zelf heeft een rivet met een diameter die net in het uit te drukken lager valt.
Montage van de nieuwe lagers in omgekeerde volgorde. Volgens Olyslagers!!
Trouwens heb een hele hoop hulpstukken.En als het er niet is, kan het ook altijd nog gemaakt worden.Want voorlopig rij je nog niet lijkt mij.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 21:20 #73676 door
Beste Timen, Ik begrijp nu dat het zonder speciaal gereedschap niet kan. Ik zal eens vragen bij een lokaal revisiebedrijf, tenzij je in de buurt van R'dam woont en ik eens bij je langs mag rijden met mijn onderblok.
Overigens rij ik wel; sneeuw of niet, de PV rijdt dagelijks, ik ben nu slechts bezig met een B20 blok wat tzt gemonteerd moet worden ipv B18-blok.
mvg
Willem Goudriaan

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2005 22:16 #73675 door
verstandige keuze

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2005 08:52 #73674 door
Ik had ook lagers besteld bij het VOD. Ze zijn overigens van afnemende diameter van voor naar achter. Dus speciale stempels gedraaid en met een lange as de boel er uit en vervolgens er in getikt. Toen bleek daarna dat de nokkenas er helemaal niet meer in paste! Het zijn ondermaat lagers die nog op maat geruimd moeten worden. Ik het het blok toen naar motorrevisie Stolk in Rotterdam gebracht. Die kon wel passende lagers bestellen, maar zelfs die moesten nog een beetje bijgeschaafd worden. Dus al met al, niet echt een klus voor in je hobbyschuurtje.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD