brandend olie lampje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2005 23:41 #53634
door
brandend olie lampje is gemaakt door
Aangezien mn wagen nogal veel olie verbruikt, nu zon 1 op 500 controleer ik deze vaak. Helaas ging zowel gisteravond als vannavond na een kilometer of 50 op de snelweg met 120 het olie lampje flikkeren bij het stoplicht direct na de snelweg....
Hoe kan dit ? Ik heb dit met mn eend ook wel eens gehad en toen was de olie(druk?) sensor gewoon kapot.
Het lampje flikkert dus als het ware op het toerental van de motor.. terwijl het oliepeil prima is, en alleen bij stationair toerental.
Iemand ???
Hoe kan dit ? Ik heb dit met mn eend ook wel eens gehad en toen was de olie(druk?) sensor gewoon kapot.
Het lampje flikkert dus als het ware op het toerental van de motor.. terwijl het oliepeil prima is, en alleen bij stationair toerental.
Iemand ???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 00:32 #73833
door
Beantwoord door in topic brandend olie lampje
je geeft zelf al twee antwoorden in je vraagstelling: het olieverbruik geeft aan dat je motor versleten is, en het wegvallen van de oliedruk na inspanning van de motor geeft hetzelfde aan. Dat wordt dus sparen voor een revisiemotor die opgebouwd wordt naar jouw specifieke wensen. Welke zijn die??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 08:14 #73832
door
Controleer eens de draad naar de oliedruksensor. Mij is ooit overkomen dat die draad schuurde tegen het stangenstelsel van de carburateursbediening. De koperen kern was bloot komen te liggen en maakte massa. Daardoor ging het olielampje reageren op het toerental van de motor en op de bediening van het gas.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 08:56 #73831
door
Als je een snelwegrit hebt gemaakt is de olie heet. Bij stationair toerental kan je lampje gaan branden. Bij gasgeven moet het dan weer uitgaan. Zoals je zelf al aangeeft is het blok wel versleten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 09:51 #73830
door
Ja ik vraag me af of de motor versleten is. Er zit sinds 3000 km een nieuwe gaskop op en de compressie is 12 12 11.8 12.
Iemand ?
Iemand ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 10:02 #73829
door
Oliedruk wordt bepaald door de krukaslagers. Als daar veel ruimte in zit zal dunne olie eerder wegstromen dan druk opbouwen. Ik zou eerst het draadje eens heel goed checken en een nieuwe sensor monteren (kost niet veel). Als de verschijnselen dan blijven wordt het tijd aan een nieuw onderblok te gaan denken.
Wleke olie gebruik je eigenlijk?
Wleke olie gebruik je eigenlijk?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 10:10 #73828
door
Voordat je je hele onderblok gaat (laten) reviseren, conroleer dan eerst je oliepomp, misschien is door slijtage de opbrengst niet meer voldoende bij lage toerentallen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 11:07 #73827
door
Ik zal via de garage een nieuwe sensor bestellen en de oliepomp laten checken.
Ik gebruik 15W40 uit het bedrijfswinkeltje op shell pernis, (via mn pa)
Ik gebruik 15W40 uit het bedrijfswinkeltje op shell pernis, (via mn pa)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 11:08 #73826
door
Toch mis ik nog een paar dingen in het verhaal.
Eerst zeg je: het olieverbruik is nogal hoog - om je daarna te verbazen over het branden van het olielampje. Wat me nu niet duidelijk is: is de olie nou op of niet? Er wordt al gespeculeerd over een defecte sensor, maar eigelijk vind ik dat wel erg toevallig. Heb je het oliepeil gemeten?
Ook over het olieverbruik hoor ik al dure tips, maar hoe is het met je uitlaatgassen en je bougies? Beide kunnen een indicatie geven van de oorzaak van olieverbruik. Daar zou ik toch eerst naar kijken. Lékt de auto olie of stóókt de auto olie, dat is zo'n vraag.
Waarom zeg ik dit? Omdat ik me, niet zo lang na de aanschaf van mijn 142 (B20A), ook een hoedje schrok over het verbruik. Ook toen (ik weet niet meer of het op dit forum was) schrikbeelden over ruilmotoren en onderblokken. En één bijdrage over een verstopte carterslang. En jawel: mijn carterslang zat vol sludge, en dat gecombineerd met een wat matige kleppendekselpakking zorgden voor wat druk en een gestage oliestroom uit het blok. Natuurlijk uitgerekend aan de achterzijde, uit het zicht, en door de rijwind blies de olie tegen de bodem zodat er ook zelden oliedruppels op straat te vinden waren.
Schroeven aandraaien, slang vernieuwen: probleem opgelost.
Eerst zeg je: het olieverbruik is nogal hoog - om je daarna te verbazen over het branden van het olielampje. Wat me nu niet duidelijk is: is de olie nou op of niet? Er wordt al gespeculeerd over een defecte sensor, maar eigelijk vind ik dat wel erg toevallig. Heb je het oliepeil gemeten?
Ook over het olieverbruik hoor ik al dure tips, maar hoe is het met je uitlaatgassen en je bougies? Beide kunnen een indicatie geven van de oorzaak van olieverbruik. Daar zou ik toch eerst naar kijken. Lékt de auto olie of stóókt de auto olie, dat is zo'n vraag.
Waarom zeg ik dit? Omdat ik me, niet zo lang na de aanschaf van mijn 142 (B20A), ook een hoedje schrok over het verbruik. Ook toen (ik weet niet meer of het op dit forum was) schrikbeelden over ruilmotoren en onderblokken. En één bijdrage over een verstopte carterslang. En jawel: mijn carterslang zat vol sludge, en dat gecombineerd met een wat matige kleppendekselpakking zorgden voor wat druk en een gestage oliestroom uit het blok. Natuurlijk uitgerekend aan de achterzijde, uit het zicht, en door de rijwind blies de olie tegen de bodem zodat er ook zelden oliedruppels op straat te vinden waren.
Schroeven aandraaien, slang vernieuwen: probleem opgelost.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2005 11:29 #73825
door
We hebben een paar aanwijzingen:
- Hoog olieverbuik.
- Goede compressie, nieuwe kop.
- Lampje brand bij hete olie (snelwegrit) als hij stationair draait.
Dus eigenlijk twee problemen, olieverbruik en te weinig oliedruk. Dat olieverbruik kan haast niet langs de zuigerveren of de klepstelen komen (goede compressie en nieuwe kop), dus olielekkage is meer waarschijnlijk.
Dat brandende lampje wijst echter op nog een probleem. Of de sensor meet niet goed, of er is inderdaad te weinig druk. In het laatste geval denk ik dan aan krukaslagers of inderdaad de oliepomp. Probeer het nog eens met een iets dikkere olie 20W50. Dat kan een revisie nog een tijdje uitstellen.
- Hoog olieverbuik.
- Goede compressie, nieuwe kop.
- Lampje brand bij hete olie (snelwegrit) als hij stationair draait.
Dus eigenlijk twee problemen, olieverbruik en te weinig oliedruk. Dat olieverbruik kan haast niet langs de zuigerveren of de klepstelen komen (goede compressie en nieuwe kop), dus olielekkage is meer waarschijnlijk.
Dat brandende lampje wijst echter op nog een probleem. Of de sensor meet niet goed, of er is inderdaad te weinig druk. In het laatste geval denk ik dan aan krukaslagers of inderdaad de oliepomp. Probeer het nog eens met een iets dikkere olie 20W50. Dat kan een revisie nog een tijdje uitstellen.