hij doet het weer, maar...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2005 20:39 #53565 door
hij doet het weer, maar... is gemaakt door
Hij doet het weer, mijn 142 B20A LPG waarvan ik vreesde dat distributie of dynamo kapot waren! Sinds gisteren toer ik weer rond op 's heren wegen, nadat ik eerder de motor amper durfde te laten lopen vanwege luid getik. Heel stom, ik duik in de motor om aan de dynamo te voelen en hou daarbij mijn arm voor de luchtinlaat. Gaat de motor sneller draaien en ook nog zonder te tikken! Ahaaaa! Mengsel te arm! Beetje aan de knoppen van de verdeler gedraaid, loopt'ie weer als een zonnetje! Dat was alles! Dat dat zulke dikke tikken geeft zeg...

Net jammer dat'ie boven de 100 nog steeds die tikken geeft (met soms bijbehorend inhouden), als ik 'm nog wat bijstel schuift het getik steeds verder 'omhoog' lijkt het wel. En ik maar rijker lopen. Zou ik valse lucht trekken? Of altijd al te arm gelopen hebben? Anyway, het wordt tijd voor de gasboer, want deze instellingsproblematiek gaat me een beetje boven het hoofd groeien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2005 22:22 #74205 door
Beantwoord door in topic hij doet het weer, maar...
Altijd lastig die afstellingen, zoals je zelf ook zegt: tijd voor de gasboer, te ingewikkeld en te on-nauwkeurig om zelf te doen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 10:24 #74204 door
Daarom maakte ik je attent op het feit dat afgelopen weekend een LPG afsteldag voor de 140's georganiseerd werd; afstelling komt vrij nauwkeurig. Maar vreemd dat het zulke tikken geft; kan me er niet zoveel bij voorstellen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 12:28 #74203 door
Nogmaals dank daarvoor, maar ik vreesde dat ik als niet-lid geen gebruik zou kunnen maken en bovendien... deed het ding het niet eens, dus ik kon er niet naar toe.

Die tikken. Soms hou ik mezelf voor de gek en zeg: het zit niet in de motor zelf. Maar misschien is het wel een slijtagekwestie. Hoe klinken kantelende zuigertjes, losse zuigerveren, versleten nokkenassen, lekke koppakkingen? Ik weet het niet. Dat maakt de diagnose moeilijk. Een theorietje nog. Ik heb het idee, dat mijn ontsteking niet te vroeg, maar juist te laat staat. Hij loopt slechter als ik de vervroeging afkoppel. Zou het kunnen, dat ik 'trappen na' geef en dat dat tot af en toe een tikje leidt (al of niet mede veroorzaakt door mogelijke zuigerslijtage)? Ook blijf ik het vreemd vinden, dat de auto tot 90 km/h soepeler loopt dan ooit (dit moet je relatief zien, hoor)'. Een rotte motor zou dàt toch ook niet kunnen, zou je zeggen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 19:47 #74202 door
Is de ontsteking niet zodanig van tijd af dat de motor staat te pingelen?
Dan zou ik heel gauw de ontsteking op tijd (laten) zetten, want pingelen (detoneren) kan schade aan de motor veroorzaken.
Detoneren geeft een luider geluid bij optrekken vanaf lage toerentallen, een beetje hamerend geluid. Bij hogere toerentallen wordt het misschien overstemd, maar kan de boel behoorlijk vernielen.
Ook een veel te arm mengsel kan erg slecht zijn voor de motor, dus ik zou er iemand naar laten kijken met verstand van zaken, anders wordt het misschien wel een heel duur grapje.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 20:46 #74201 door
En daar heb jij helemaal gelijk in, Huib. Maar ik maak me weinig illusies wat dat betreft. Toen ik de auto kocht bleef de motor niet eens lopen uit zichzelf en reed hij erg blafferig. Tegen hellingen op rinkelde de motor - een pingelverschijnsel, leerde ik toen. Het leek wel een fietsbel. Enige tijd later heb ik de ontsteking toen statisch eens bekeken, en in stilstand stond hij al op 30 voor BDP. Lijkt me toch rijkelijk veel. Nu staat hij een poosje later en loopt in de lage toerentallen re-de-lijk redelijk. Maar inderdaad, dat hamerende in lage toerentallen herken ik wel, al is het veel minder dan vroeger. Maar je hoort het: waarschijnlijk loopt de motor al een aardig poosje verkeerd, zowel qua timing als qua mengsel. Ik begin daar nu pas achter te komen (is ook pas mijn eerste Volvo en dan nog sinds november...)

Wat ik niet helemaal begrijp: statisch staat'ie nu op pakweg 15 a 20 graden (is toch niet te gek). Zet ik 'm later, dan krijg ik een ploffende uitlaat (klopt toch met de theorie), zet ik 'm eerder dan gaat'ie pas echt pingelen! Volgens mij loop ik eigenlijk gewoon véél te arm. Als ik komende dagen tijd heb zal ik es op benzine rijden, het viel me al eerder op dat hij dat veel beter deed maar ik geloof dat ik ga begrijpen waarom... (dat mengsel staat kennelijk wel goed!)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 10:05 #74200 door
Koert, dat 'tikken' is ongetwijfeld pingelen, zoals we al eerder opperden. Nogmaals: check die ontsteking eens met een stroboscoop, en/of haal je verdeler eens los en inspecteer de centrifugaal vervroeging.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 13:09 #74199 door
Tegen zoveel overredingskracht kan ik niet op, dus lul ik niet langer over de rijkdom van mijn mengsel maar heb vanmorgen de ontsteking uit elkaar gevist (ook voor 't eerst).

Kijk eens op www.intelab.com/swem/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm , dan zie je de spiegelbeeldige versie van de mijne. Voor zover ik kan zien is alles in orde. De veren zijn heel en ook heb ik inderdaad dat "extended end loop" aan de zwaarste veer. Eén van beide gewichtjes heeft daardoor een behoorlijke vrije slag, ik zou bijna zeggen te behoorlijk. Maar 't schijnt zo te horen en de veertjes zien er toch prima uit. Alles loopt vrij. Het enige opvallende is een tikje als ik aan het geheel draai. Dat tikje hoor ik ook tijdens het rijden en is *&@#$* irritant, maar een aanleiding vind ik niet, of het moest zijn dat één van de gewichtjes speling omhoog en omlaag heeft. Zou er een tussenliggend ringetje zijn versleten of zo? Alles loopt heerlijk vrij en soepel. De rest van de ontsteking ziet er overigens, hoewel rijkelijk geolied (beetje teveel misschien) goed uit en loopt soepeltjens. Toch de timing dan?
(En mijn pakking natuurlijk naar de filistijnen, ~*&#@$ !!!)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 17:15 #74198 door
Toch nog es beter gekeken. Goed schoongemaakt, want er zat aardig wat plak en aanslag in. Het aandrukkogeltje bijvoorbeeld zat in een dikke koek, tussen de eerste en tweede plaat zat smurrie met rommel, er zat een minuscuul braampje aan een plaatje, een fractietje roest (?!), kortom, allerlei kleinigheidjes die de vrije loop KONDEN hinderen (los van of ze dat ook deden!) Drupjes motorolie erop en voorlopig teruggemonteerd.

En toch. Dat tikje bij het draaien intrigeert. Zouden de afstandringetjes (kunststof, las ik) zo ver versleten zijn, dat de gewichtjes elkaar net raken? Ook is de bijdragen van de grote veer opvallend gering, zo niet compleet afwezig. En bovendien kieren ze: je zou toch verwachten dat ze in ruststand helemaal ingetrokken zijn, maar nee, ze staan een pietsie (pietsie!) open. Scandcar lijkt geen revisiesetje aan te bieden. OKEE, het VOD natuurlijk wel. Toch maar es lid gaan worden...?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD