revisie

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 17:44 #53509 door
revisie is gemaakt door
Inhakend op m'n vorige bericht:
<p>
Door blijven rijden met m'n B20A tot de nokkenaslagers helemaal aan gort zijn is geen optie, want dat kan nooit lang meer duren. Revisie is dus aan de orde.
<p>
Op zich liep m'n B20A helemaal niet slecht en was er geen noemenswaardig olieverbruik. Maar gezien het feit dat de compressie bar laag is (maximaal 8 bar), er geen geharde klepzittingen in de kop zitten, en de nokkenaslagers nu dus aan gort zijn lijkt me een complete revisie de meest zinvolle optie. Dat of een ruilmotor.
<p>
Een complete revisie zou me bij Kennis zo'n 2000 euro gaan kosten, 250 euro minder als m'n huidige stalen distributietandwielen kunnen blijven zitten.<br>
Is dit interessant of zouden jullie kiezen voor een ruilmotor? Een B20B lijkt me natuurlijk ook niet verkeerd, al moet ik dan wel een aantal dingen extra aanschaffen (spruitstuk, carburateurs, luchtfilters). Ik vermoed dat die dingen samen ook een aardig duitje gaan kosten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 19:30 #74469 door
Beantwoord door in topic revisie
Vorig jaar in november heb ik mijn B18A ook omgewisseld voor een gereviseerde B18B met een K-nokkenas, en heb toen gewoon mijn Zenith VN36 carb. en verdeler overgezet van de B18a met het idee om later wat sneller spul op het blok te monteren. Maar ik laat de carburateur en verdeler gewoon mooi zitten want het bevalt prima zo. Hij trekt goed, rijdt super soepel door de toeren en reageert snel op het gaspedaal. Alleen trek en rijdt hij sneller op LPG dan op benzine, komt waarschijnlijk door de kleine sproeierbezetting van de zenith VN36.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 20:00 #74468 door
Ik vind 2000 euro voor een complete revisie wel veel!
Ik heb mijn B18B blok vandaag weggebracht voor een complete revisie: 1500 euro excl.btw MET 1 jaar Bovaggarantie.
Ruilblokken (elders bij de bekende jongens) kosten tussen de 1450 en 1580 euro excl.btw.
Dan zijn er nog een paar aanbieders die onder deze bedragen zitten maar naar mijn smaak weer niet zo ver eronder dat ze het gemis aan echte garantie, professionaliteit, extra gedoe en gerommel met BTW rechtvaardigen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 21:14 #74467 door
voor dat bedrag mag je verwachten dat het draaiend gedeelte fatsoenlijk gebalanceerd wordt, eerst zonder, daarna met vliegwiel en dat je niet alleen een loodvrije en geoptimaliseerde kop krijgt, maar ook een nokkenas naar keuze, bijvoorbeeld een F of K.
Toen ik een tijdje geleden met jouw auto mocht rijden was ik onder de indruk van het verschil in beschikbaar koppel tussen de B20A en mijn B18D. Dit is het geschikte moment om nog meer koppel te verkrijgen in combinatie met een soepeler draaiend onderblok. Als je een standaard revisie krijgt voor dit bedrag, dan is het aan de hoge kant.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2005 22:13 #74466 door
Wat ik begreep was dat het inderdaad om een standaard revisie ging. Maar als ik voor hetzelfde geld ook een mooiere motor kan krijgen, dan heb ik daar wel oren naar...
Een B20B lijkt me wel leuk, maar mijn rijstijl leent zich meer voor een B20A. Ik hou ervan om het koppel zijn werk te laten doenbij lage toeren en het vermogen bij hoge toeren alleen in de bergen te gebruiken...
<p>
Als ik nog meer koppel uit m'n B20A kan krijgen, dan wil ik dat zeker doen. Is de K-nokkenas daarvoor een goede?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2005 00:46 #74465 door
Er bied momenteel op martkplaats iemand een B20a blok aan voor 900 euro,.. effe zoeken in onderdelen oldtimers ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2005 10:01 #74464 door
Hallo Lennard,<br>
Misschien kan ik iets voor je betekenen. In samenwerking met een revisiebedrijf reviseer ik tegenwoordig ook motoren voor een prijs die aanzienlijk lager ligt dan de 2000 euro die je nu moet betalen. Kijk maar op mijn site, www.volvo-classic.com

Groet.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2005 10:28 #74463 door
Ik heb mij motor voor ruim 2000 euro laten reviseren, maar dat is ok niet zomaar te vergelijken met de ruilblokken die (inmiddels) bijna overal te koop zijn. Als je een diepgaande revisie laat uitvoeren, kost je dat meer, maar dan heb je (zoals bij mijn motor) ook een nieuwe krukasboring (zodat alle lagers perfect in lijn liggen), gebalanceerde krukas, met afgedraaid vliegwiel, en drukgroep, uitgewogen zuigers en drijfstangen, gevlakt onderblok, gevlakte kop (boven en onder), en natuurlijk elk onderdeel vernieuwd wat er te vernieuwen valt. Ik proef een beetje uit je verhaal dat je toch wat meer verwacht van je motor dan Volvo er ooit mee bedoeld heeft, dus ik zou zeggen: geef die paar honderd euro meer uit nu je toch aan de gang gaat, dan heb je je motor tenminste perfect, waardoor je er niet na een jaar ofzo spijt van krijgt!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2005 21:41 #74462 door
op marktplaats staat een gereviseert b20 onderblok .Aangeboden door een zekere bram, ik neem aan bram kokkelkoren misschien is dit iets voor jou.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2005 00:06 #74461 door
<i>Toen ik een tijdje geleden met jouw auto mocht rijden was ik onder de indruk van het verschil in beschikbaar koppel tussen de B20A en mijn B18D. </i>
<p>
Sinds vandaag weet ik dat dat waarschijnlijk komt omdat er in mijn huidge B20A al een K-nokkenas zat!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD