diagnose olieverbruik/lekkage

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2005 11:58 #53489 door
In mijn Volvo Amazone (1966) zit een B18 en die lekt nogal olie.
Het lijkt voornamelijk uit de carburateur te komen (enkele stromberg, op LPG).

Ik heb de compressie gemeten en die is: 8,8,5,9. (De derde cilinder lijkt de boosdoener.)
Na het opspuiten van olie op de derde zuiger werd de compressie 6.

De conclusie die ik daaruit trek is dat het niet de zuigerveren zijn (dan was het verschil groter geweest, toch?).

Wat kan het dan zijn?
Een lekke/verbrande klep?
(Kleppen zijn gesteld.)
Of leidt dat niet tot olielekkage?

Hoe kan ik evt onderzoeken of het een lekkende klep is?

Of moet ik het blok als 'op' verklaren.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2005 13:35 #74568 door
Beantwoord door in topic diagnose olieverbruik/lekkage
Als er olie uit je carburateur komt kan dit alleen maar de dempingsolie van de carb. zelf zijn. Je kunt de pakkingen vernieuwen maar meestal is revisie de enige oplossing.
Het compressieverlies kan ook een combinatie van een lekkende klep en de zuigerveren zijn. Of een klep lek is kun je controleren door de kop eraf te halen of door via het bougiegat perslucht op de cylinder te zetten. Je kunt dan bij de uitlaatpoort horen/voelen of de lucht langs daar ontsnapt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2005 15:24 #74567 door
Heb je een slang tussen of carterontluchting, of olievuldop naar je luchtfilter ? Als dat zo is kan daar ook het probleem zitten. De compressie zal in ieder geval voor een deel weglekken langs je zuigerveren. Dat zorgt dan voor overdruk in je carter, waardoor er via de slangen naar het luchtfilter, het een vieze boel kan worden daar.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2005 09:48 #74566 door
De olie die lekt is motorolie. Zoveel als eruit komt, zit niet eens in de carburateur.

Er zit zowel een slang van de olievuldop naar het luchtfilter als van de carterontluchting naar het inlaatspruitstuk.

Waarschijnlijk komt hier dan inderdaad de olie vandaan.

Is hier nog iets aan te doen?

(Ik heb al gecontroleerd, de aansluiting van de carterslag op het spruitstuk gaat via een heel klein gaatje.)

Als ik de slangen eraf haal, komt er zowel uit de olievuldop als de carterotluchting behoorlijk wat damp.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2005 11:04 #74565 door
Trek je oliepeilstok er eens uit met draaiende motor geef flink gas, als er olie uit het gat spettert heb je inderdaad een behoorlijke carterdruk...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2005 22:00 #74564 door
Ik denk dat deze motor versleten is.Als je bij me in de buurt woont ( Tilburg )wil ik de motor wel eens onderzoeken.06 24231515

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2005 13:22 #74563 door
Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik even de proef op de som nemen en de test met de oliepeilstok en perslucht op de cilinders doen.
Mocht hij dan inderdaad spetteren en/of lucht lekken, ga ik de motor maar vervangen.

Helaas staat de auto niet in de buurt van Tilburg (Niek, bedankt voor het aanbod).

Bedankt voor de reacties.
Als hij inderdaad spettert uit het peilstokgat en/of lucht lekt, zal ik hem uitbouwen en daarna eens openmaken en m'n bevindingen hier weer posten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2005 09:42 #74562 door
Inmiddels heb ik de proef op de som genomen met de oliepeilstok. Inderdaad meteen oliedruppels aan m'n vinger als ik die boven het gat hield en gas gaf.
Conclusie: motor echt op!
Er zit nu een andere in en die loopt goed.

Bedankt voor de suggesties.
Groeten Lars

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD