carter ontluchting en gasinstallatie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2005 21:08 #53370 door
Van het weekend mijn oude B18a (amazon uit'67) met slechte compressie gewisseld met de betere (gereviseerde maar onbekend hoeveel kilometers geleden) b18a uit mijn donor auto. Bij mijn oude motor kende de carter ontluchting een verbinding naar het spruitstuk. Bij de nieuwe is dit niet het geval(pijpje naar beneden), daarom gekozen om
de oude carter ontluchting aan te sluiten op het spruitstuk om zo de gassen te verbranden en schoner te rijden. Op de oude olie vuldop zat ook een slang die rechtstreeks op het luchtfilter was aangesloten. Die nieuwe heeft dit ook niet, maar ik vond het zonde om de mooie chrome dop (met chrome klepdeksel) te verprutsen met de oude dop met slang. Nu zie ik, voor zowel de carterontluchting en de ontluchting bij het klepdeksel via de olie vuldop, dat volvo diverse verschillende combinaties heeft gebruikt. soms de carter ontluchting op het spruitstuk en soms op het luchtfilter dit in verschillende combinaties met de ontluchting via de olievuldop. Wat is nu wijsheid. Voor mijn gevoel wordt er meer olie weggezogen uit het blok en verbrandt als je de slag van de olie vuldop rechtstreeks op het spruitstuk plaats. Klopt deze redenering?
Verder heb ik nog een probleem met de vacuum? slangetjes die uit de gaspomp? komen. de nieuwe motor had een andere gasinstallatie dan mijn oude en ik houd nu een klein slangetje over (het waren er 2 en 1-tje heb ik op de carb aangesloten). Om de motor goed te laten lopen heb ik een van deze slangetjes af moeten toppen. Dit werkt op zich prima. het enige probleem wat ik nog heb is dat als de motor een tijdje stil heeft gestaan en de gassen verdampt zijn ik eerst op de gaspomop handmaig de knop in moet drukken om gas in de carb te spuiten waarna de motor direct aanslaat en uitstekend blijft lopen. Staat hij echter weer een tijdje stil dan moet ik de exercitie opnieuw herhalen. Voor mij geen punt maar mijn betere wederhelft zal hier niet vrolijk van worden. Om een beter begrip de krijgen van de totale gas installatie 1 vraag nog: Hoe werkt de omschakeling en verbinding van de benzine aanvoer op / met de gas installatie? Misschien dat hier ook nog een fout zit. Alvast bedankt voor het lezen van dit lange relaas en voor de eventuele adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2005 21:20 #75036 door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie
Het probleem met het handmatig moeten indrukken van de gaspomp kan te maken hebben met verkeerde elektrische aansluiting. In dat geval krijgt de gasinstalatie geen stroom als je aan het starten bent met gevolg dat er geen gas beschikbaar is. Simpel te testen door de spanning te meten over het gasafsluitrelais. Tijdelijk was mijn oplossing om eerst 2 keer contact te maken zodat er genoeg gas was en dan pas te starten . Beter is om via 2 diodes (1 op het start schakelpunt en 1 op het contact) van het contactslot aan te sluiten en deze te verbinden met de gas/benzine schakelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2005 21:32 #75035 door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie
Stefan, ik ben een redelijke newbe wat betreft auto electriek en zeker als het gaat om gas installaties. In principe had ik daarom ook behoudens wat slangetjes en de gastoevoerstuk naar de carburateur niets losgemaakt aan de gasinstallatie. Maar het kan best zijn dat er toch iets niet goed is gegaan en voor mijn gevoel is het ook iets electrisch. Kun je "foolproof" uitleggen hoe ik de spanning over het gasafsluitrelais?? meet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 09:59 #75034 door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie
Ik zal het proberen "foolproof" uit te leggen, alhoewel dat wel moeilijk is zonder beeld :)<br><br>
Bij een gasinstallatie krijgt de motor of benzine of gas. Hiervoor zijn in de benzinetoevoer en de gastoevoer een elektrische afsluiter geplaatst. Deze zien er uit als een vierkant blokje op de leiding.<br><br>Om tussen benizne en gas te kiezen, zit er een schakelaar in de auto die of stroom door laat naar de afsluiter in de gasleiding (auto rijdt op gas) of stroom doorlaat naar de afsluiter van de benzineleiding (auto rijdt op benzine).<br><br>
De schakelaar die de stroom naar de benzine- of gasafsluiter doorgeeft, moet zelf stroom krijgen als de auto rijdt en als de auto start, maar niet als de auto stilstaat. Of dit goed is aangesloten kun je meten met een multimeter (spanningsmeter). Je zet deze op gelijkspanning, plaats de zwarte draad op de min-pool van de accu of een ander massapumt (kaal stukje carroserie) de rode draad van de multimeter sluit je aan op de plus van de afsluiter op de gasleiding. Je meet nu de spanning over de afsluiter.<br><br>Als je nu de auto start, dan moet de mutimeter eregns tussen de 8 en 12 volt meten. Zo niet dan krijgt de afsluiter geen spanning bij het starten en de auto dus geen gastoevoer. (of de multimeter is kapot ;) meet dit ook altij even door de multimeter direct op de accu aan te sluiten als je spanning meet)
<br><br>Een heel verhaal, woon je in Utrecht, dan wil ik je best even helpen met het elektrisch doormeten van je gasinstallatie. Succes Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 17:59 #75033 door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie
Als je geen multimeter hebt dan kun je ook een proeflampje gebruiken.Gewoon een autolampje met twee draadjes eraan. Of je koopt een autospanningszoeker,je weet wel zo'n schroevendraaier met een draadje en krokodillenklem.Belangrijk is dus om te kijken of de afsluiter ook spanning heeft TIJDENS het starten. Als dit niet zo is dan maak ik wel schema hoe dit te verhelpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 20:05 #75032 door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie
Mike, hopelijk is je vraag over de elektra van je gasinstallatie afdoende beantwoord. Hopelijk helpt het volgende antwoord je verder op weg voor je carterontluchting.
Zie overigens ook dit bericht:
www.v44.nl/forum/toonBericht.php3?ID=21399&messageID=21399

Als je de slang van je olievuldop rechtstreeks op het spruitstuk aansluit loop je inderdaad het risico dat de olie uit je blok wordt gezogen.

Het kan wel zo aangesloten worden, maar waar je op moet letten is dat je er de juiste nippel voor neemt, namelijk een met een kleine (ca 1 mm) binnendiameter.
Er zijn ook nippels met een grote binnendiameter, maar deze zijn bedoeld om een eventuele rembekrachtiger aan te sluiten.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan kun je of even mailen (lars@rengersen.nl) of natuurlijk hier een aanvullende vraag plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 20:39 #75031 door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie
Allemaal bedankt voor jullie verhelderende adviezen aan deze "fool". Van het weekend ga ik proberen de boel aan de gang te krijgen en laat jullie nog wel weten hoe het afloopt. Eugene misschien dat ik je nog benader voor het schema en stefan bedankt voor je aanbod maar ik woon in arnhem en dat is net ff te ver met een ongekeurde auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.