olieverbruik

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2005 21:43 #53364 door
olieverbruik is gemaakt door
Ik heb wat vreemde probleempjes met mijn B18B.
Om te beginnen het olieverbruik: 1 op 700km.
Motor zou in opdracht van vorige eigenaar gereviseerd zijn, rekening aanwezig... Compressie is van alle 4 de cilinders 12, revisie is dus geloofwaardig; maar waar blijft de olie dan??? Motor lekt niet.
Aan de olievuldop en binnenzijde kleppendeksel zit een dikke laag wittige smurrie. Oh, koppakking zou je zeggen; het vreemde is dat de motor geen koelvloeisof verbuikt. Motor loopt op LPG, is het mogelijk dat het vocht hieruit neerslaat?
Tot slot staat er op de rekening van de revisiemotor dat er "sateliet-zittingen" (???) zijn geplaatst. Weet iemand wat hiermee wordt bedoeld? Mogelijk harde klepzittingen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2005 21:58 #75063 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Zie ook de eerdere discussies over carterventilatie. Ik heb een vergelijkbare situatie gehad (echter zonder de witte smurrie). Een B20 met 25.000 op de teller die veel olie verbruikte.

Bij mij bleek het te liggen aan het verkeerd aansluiten van de cartervantilatie. De slang naar de olievuldop (ik weet niet of jouw B18 die heeft) zat met een nippel met een te grote binnendiameter aangesloten op het inlaatspruitstuk. Gevolg: de zuigkracht was te groot en de olie werd zo het blok in gezogen. Door de gelijdelijke dosering zag je hier niks van in de vorm van blauwe pluimen o.i.d.

Hopelijk is het zoiets simpels.
Succes ermee

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2005 07:13 #75062 door
kijk eens of carterventilatie niet verstopt zit, dan verbruikt hij zijn eigen olie

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2005 09:41 #75061 door
Ik denk dat er stelliet-zittingen bedoeld worden; dit zijn inderdaad geharde klepzittingen t.b.v. het rijden op loodvrije benzine / LPG

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2005 11:09 #75060 door
Je olieverbruik zou kunnen komen door een te sterk zuigende carterontluchting. 1:700 is een hoog verbruik voor een gereviseerd blok. Hoeveel km heeft hij inmiddels gedraaid? Minder dan 1000? Dan moet hij misschien gewoon nog inlopen. Heeft hij al meer gedraaid, dan kunnen de cilinderwanden verglaasd zijn. Dit wordt soms veroorzaakt door te traag inrijden na de revisie. De enige oplossing is dan om de cilinderwanden even opnieuw ruw te maken met de hoonmachine, maar check dus eerst maar even die carterontluchting... <br>
Witte smurrie duidt inderdaad op water in de olie. Echter dit klinkt eerder als een condensatie probleem, geen lekke kopaking. Maak je soms veel kleine ritjes waarbij de motor niet goed op temperatuur komt? <br>
Die sattelietzittingen zijn inderdaad stelliet zittingen zijn, harde zetels, dus dat zit wel snor.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2005 12:57 #75059 door
niet goed sluitende klepsteelseals kunnen ook bijdragen aan een hoog olieverbruik

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2005 23:25 #75058 door
Dit probleem heeft mijn B 20 E ook. Wat zijn de maten die ik moet controleren van de carterventilatie?
Vast bedankt, Johan

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD