carter ontluchting en gasinstallatie (2)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 18:28 #53352
door
carter ontluchting en gasinstallatie (2) is gemaakt door
Zoals gezegd zou ik dit weekend naar de electriek van de gasinstallatie kijken. Wat in ieder geval is gelukt is het kunnen omschakelen van benzine naar gas (en vice versa). Het starten op gas werkt nog steeds niet, maar ik kan in ieder geval op benzine starten en vervolgens op gas over schakelen. Eugene zou je toch nog de tekening kunnen mailen? Dank.
Nog even voor wat betreft de carter ontluchting. Nu heb ik, zoals eerder aangegeven, gekozen om de carter ontluchting aan de zijkant van het blok mbv een slang aan te sluiten op het spruitstuk. De nieuwe olievuldop is van het gesloten type en biedt dus geen mogelijkheid tot ontluchten meer. Is dit een goede methode of dien je toch 2 ontluchtingsmogelijkheden te gebruiken?
Nog even voor wat betreft de carter ontluchting. Nu heb ik, zoals eerder aangegeven, gekozen om de carter ontluchting aan de zijkant van het blok mbv een slang aan te sluiten op het spruitstuk. De nieuwe olievuldop is van het gesloten type en biedt dus geen mogelijkheid tot ontluchten meer. Is dit een goede methode of dien je toch 2 ontluchtingsmogelijkheden te gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 19:41 #75129
door
Beantwoord door in topic carter ontluchting en gasinstallatie (2)
Mike, je hebt twee diode's van 5ampére nodig die aan de rode en aan de groene draden die van je contactslot komen. De andere kant van die diode's soldeer je aan elkaar en dat gaat naar je gasinstallatie. Op de diode's staat een zwarte band of er zit een gleufje rondom die kant moet aan de kant van je gasinstallatie zitten anders werkt het niet.Als je het nog niet snapt geef dan ff je e-mail adres dan stuur ik een tekeningetje.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2005 20:25 #75128
door
Eugene, ik weet niet zeker of wij elkaar begrijpen. Tijdens het opknappen van mijn amazon niets van de bestaande (en functionerende) electriciteit heb losgehaald. Dus contactslot, gassschakelaar en de aansluitingen bij de gasinstallatie en pomp zelf zijn ongewijzigd en niet losgeweest (de verbinding die je omschrijft bestaat dus al). Behoudens het wisselen van een motor en het loskoppelen en weer aansluiten van de gasmond bij carb en vacuum slangetjes, heb ik niets aan de gasinstallatie gedaan. Daarom is het zo vreemd dat hij nu niet op gas wil starten. Alle kabels en aansluitingen zijn gecontroleerd en zonodig corrosie vrij gemaakt en ingespoten met contactspray. De regelaar werkt dus wel bij het omschakelen van gas naar benzine (eao). De auto wil niet alleen nog niet starten op gas, heeft dit ook met de regelaar te maken? Kortom volgens mij zijn alle aansluitingen goed aangesloten (werkten voorheen ook) maar de pomp geeft bij het starten op gas geen stoot gas in de carburateur (kan dit handmatig regelen door mechanische knop op de gaspomp in te drukken zodat je het gas naar de carburateur hoort stromen, meestal circa 1 a 2 sec en dan is al het gas uit de pomp naar de carb gelopen en kan ik de auto op gas starten). Ik neem aan dat het regelblokje dit ook regelt, welke verbinging is dit? de V of de C op het regelblokje en wat meet ik? Overigens zit er bij de mechanische knop voor het doorvoeren van gas naar de carb een elec.draad die rechtstreeks naar de gas/benzine knop in het dashbord loopt, ik denk dat dit de boosdoener is maar deze is buiten de regelaar om aangesloten (hetzelfde als voorheen dus). Wat voor een spanning moet ik daar op welk moment (starten, uit) meten? Ik weet het een hoop misschien wel domme vragen maar ik heb dan ook een gruwelijke hekel aan electriciteit omdat ik niet kan zien wat er gebeurt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 08:47 #75127
door
Zelf heb ik geen gasinstallatie dus ik kan niet gaan kijken wat er zou moeten gebeuren. De oplossing die ik aangaf is er om TIJDENS het starten ervoor te zorgen dat de intallatie stroom blijft houden, net als dat bij een electronische ontsteking nodig is. Je zou kunnen kijken of de regelaar tijdens het starten wel stroom krijgt door de installatie tijdelijk direct aan de accu te hangen. Als dit niet de oplossing is weet ik het ook niet.IEMAND? Ook eerst een keer de sleutel omdraaien voor het starten schijnt wel eens te werken. suc6
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 10:50 #75126
door
Wat betreft je carterontluchting: zoals je het nu hebt levert het geen problemen op. Ook al zit er op je dop geen aansluiting voor een slang, er kan gewoon via de onder/zijkanten van de dop lucht ingezogen worden. Deze lucht wordt alleen niet gefilterd.
<br>
Wat betreft je LPG: zoals Eugen ook al aangeeft, bestaat de kans dat de gasinstallatie geen stroom meer krijgt tijdens het starten. Zorg dus dat de lpg-voeding altijd spanning behoudt (test desnoods even door rechtstreeks vanaf de accu te tappen).
<br>
Wat betreft je LPG: zoals Eugen ook al aangeeft, bestaat de kans dat de gasinstallatie geen stroom meer krijgt tijdens het starten. Zorg dus dat de lpg-voeding altijd spanning behoudt (test desnoods even door rechtstreeks vanaf de accu te tappen).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 16:41 #75125
door
Ben, je geeft aan dat de lucht ongefilterd wordt ingezogen via de olievuldop. Maar het gaat om de carter ONTluchting. De motor moet zijn overdruk kwijt! En dat kan gebeuren door via het inlaatspruitstuk de carterdampen te laten meeverbranden via de slang aansluiting op de olievuldop. Of gewoon rechtstreeks de atmosfeer in te sturen bij het oude B18 systeem. Kan de kop zonder oliedop aansluiting wel zijn overdruk kwijt op deze manier aangesloten? Volgens mij sluit de oliedop zonder ontluchtingsaansluiting helemaal af.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 16:47 #75124
door
Peter, ik heb twee vuldoppen liggen bij mij thuis, en die laten allebei lucht door. Ze zijn gevuld met een soort ijzerkrullen/schuurspons spul om het grofste vuil tegen te houden. Je zegt dat het systeem een carterONTluchting is. Dat klopt. Blow-by gassen moeten geventileerd worden naar de buitenlucht. Bij het 'oude' systeem was er gewoon een open carter dmv. een pijp naar de grond gericht. Bij het 'nieuwe' systeem wordt het carter aangesloten op het inlaatspruitstuk, waardoor er dus ACTIEF gassen uit het carter weggezogen worden. Om geen echte onderdruk te creeren (waardoor je de keeringen kapot zou zuigen en ook vuil naar binnen) is er een twee (inlaat) opening gemaakt die meestal wordt aangesloten op het luchtfilter. Feitelijk wordt er dus lucht vanuit het luchtfilter, dóór het carter, het inlaatspruitstuk ingezogen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 18:44 #75123
door
Ok Ben, begrijp het. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik kende het oude systeem niet, vandaar.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2005 21:33 #75122
door
De carterventilatie is ook nog eens afhankelijk van het type motor: B18 of B20.
Bij de B18 zit is de vuldop verbonden met het luchtfilter en het carter met het inlaatspruitstuk. Bij een B20 is dit, om voor mij onbekende redenen, juist andersom.
De B18 heeft een controleklepje op de carterventilatie; de B20 heeft een vernauwing op het inlaatspruitstuk. Beide bedoeld om te grote luchtsnelheden in het ventilatieysteem te voorkomen.
Bij de B18 zit is de vuldop verbonden met het luchtfilter en het carter met het inlaatspruitstuk. Bij een B20 is dit, om voor mij onbekende redenen, juist andersom.
De B18 heeft een controleklepje op de carterventilatie; de B20 heeft een vernauwing op het inlaatspruitstuk. Beide bedoeld om te grote luchtsnelheden in het ventilatieysteem te voorkomen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2005 14:40 #75121
door
Ben,
Op mijn B20a (Ama Combi `66) zit een B18 luchtinlaat met B20 (plastic) luchtfilter. Het extra (B20) aansluitpunt op de luchtinlaat ontbreekt. De carterventilatie is aangesloten op het luchtfilter. Vanwege het ontbreken van het extra aansluitpunt ontbreekt de slang tussen olievuldop en luchtinlaat. De oliedop is van het door jouw beschreven type (B18a dus). Kan dat kwaad? Zo ja, is om terug te gaan naar een B18a carterventilatie dan een oplossing? Dus enkel een slang aan de carterventilatie en het ‘afdoppen’ van het aansluitpunt een het luchtfilter of het monteren van een B18 stromberg-filter. Groet Cander
Op mijn B20a (Ama Combi `66) zit een B18 luchtinlaat met B20 (plastic) luchtfilter. Het extra (B20) aansluitpunt op de luchtinlaat ontbreekt. De carterventilatie is aangesloten op het luchtfilter. Vanwege het ontbreken van het extra aansluitpunt ontbreekt de slang tussen olievuldop en luchtinlaat. De oliedop is van het door jouw beschreven type (B18a dus). Kan dat kwaad? Zo ja, is om terug te gaan naar een B18a carterventilatie dan een oplossing? Dus enkel een slang aan de carterventilatie en het ‘afdoppen’ van het aansluitpunt een het luchtfilter of het monteren van een B18 stromberg-filter. Groet Cander