carterventilatie en olieverbruik

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 15:13 #53343 door
In de recente discussie over carterventilatie en olieverbruik werd gemeld dat het soms zo is dat de afzuiging van dampen vanuit de olievuldop naar het inlaatspruitstuk zo sterk is dat daardoor het olieverbruik erg hoog is.
Een hoog olieverbruik, 1 op 350, heb ik ook in mijn B20E die verder prima loopt, een goede compressie heeft en waarvan de kop door mij voorzien is van nieuwe rubbers.
Ik vroeg mij af of je, om er achter te komen of de afzuiging inderdaad te sterk is je, zonder problemen die afzuiging zou kunnen weglaten en de moter voorzien van een dichte olievuldop zoals op de oudere B18's en de nippel op het spruitstuk afdoppen.
Kan dit of is het een slecht idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 15:33 #75173 door
Beantwoord door in topic carterventilatie en olieverbruik
Het lijkt mij beter om wel carterventilatie te hebben. Anders slaan die dampen neer en raakt je carter dus sneller vervuild. Het is toch niet voor niets dat Volvo carterventilatie heeft aangelegd? Daarnaast is het ook beter voor het milieu. Of was dat misschien de enige reden om carterventilatie aan te brengen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 15:39 #75172 door
Als je de slang naar het spruitsuk weg haalt, en een dichte dop zou monteren, dan zou het carter lichte druk kunnen opbouwen, met als gevolg sterk lekkende (of kapotte) keeringen. Niet doen dus. Zorg altijd dat het carter altijd kan ventileren. Als je denkt dat er teveel gassen worden afgezogen, zet er dan een kleinere slang op naar het spruistuk, of maak er iets in dat de doorlaat belemmert. Bij mijn huidige B20B heb ik in de dikke slang een stukje benzineleiding gedrukt, zodat de doorlaat (en dus de luchtstroom) verkleind is. Een olieverbruik van 1:350 km kan naar mijn mening overigens niet alléén afkomstig zijn van een over-enthousiaste carterventilatie. Heb je geen lekkage? Hoe ziet je uitlaat er uit?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 15:51 #75171 door
Bas en Ben,
Bedankt voor jullie antwoord en suggestie. Ik ga het, bezineslang in de dikke slang, NU uitvoeren en hoop jullie het resultaat te melden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 16:00 #75170 door
Ik heb een nippel in de slang van de olievuldop naar het spruitstuk zitten (B20A) met een doorsnede van 1 a 2 mm. Dus dat is echt een heel klein gaatje. <br><br>Ik ben benieuwd naar de uitkomst Johan! Succes!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2005 17:18 #75169 door
Als je tijdelijk de slang die van de motor komt naar beneden hangt en die van je dop loskoppelt (spruitsuk wel afdoppen) dan heb je een passieve carterventilatie zoals bij de eerste b18's Kan geen kwaad het eens zo te proberen. Dan weet je iig zeker dat er geen olie wordt afgezogen.....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2005 19:16 #75168 door
Dat is inderdaad een goede suggestie. Maar het lijkt mij, net als Ben, zeer onwaarschijnlijk dat een verbruik van 1 liter op 350 km veroorzaakt wordt door een carterventilatie. Ik denk toch eerder aan olieschraapveren oid; als deze slecht zijn wordt de compressie niet negatief beinvloed. Succes Johan, laat je het weten? Groeten, Robert.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2005 14:10 #75167 door
Trouwen Johan, toevallig familie van Carsten?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD