hoeveel oliegebruik is gemiddeld?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 21:09 #53329
door
hoeveel oliegebruik is gemiddeld? is gemaakt door
Ik rij pas sinds twee maanden een oldtimer, speciaal voor Guus: een 144 uit '71. En ik vraag me af wat gemiddeld is qua olieverbruik. Kortom, om de hoeveel kilometer moet je er gemiddeld een liter olie bijgooien? Dan heb ik een richtlijn en weet ik of ik er boven of onder zit (extra info: ik rij 1/3 stadsritjes, 2/3 snelweg, en ongeveer 1500 kilometer per maand. Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 23:08 #75220
door
Beantwoord door in topic hoeveel oliegebruik is gemiddeld?
Mijn Amazon met tot 2 ltr opgeboorde B18D gebruikt ongeveer 1 a 1,5 liter op 10.000 km. Deze motor heeft sinds revisie 220.000 km gelopen op gas.
Veel snelweg, met kruissnelheden van 130 plus.
Voordat ik een overdrive had was het gebruik een stuk hoger. Bij hogere toeren dus.
Gas verbruik 1 op 9. Ik ben er tevreden mee.
Veel snelweg, met kruissnelheden van 130 plus.
Voordat ik een overdrive had was het gebruik een stuk hoger. Bij hogere toeren dus.
Gas verbruik 1 op 9. Ik ben er tevreden mee.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 23:40 #75219
door
Rogier, ik zou beginnen met je aan te leren om eerst eens per week je oliepijl te controleren, met koude motor waarbij de auto liefst waterpas staat. Pas als je dat regelmatig gedaan hebt, kan je beoordelen wat het olieverbruik van je motor is. Let wel: tussen de onderste en de bovenste streep op de pijlstok past 1/2 liter olie. Regelmatig rijden met te weinig olie is schadelijk wegens gebrek aan smering en koeling van de motor en kan leiden tot overmatige slijtage, overvullen van de olie kan ertoe leiden dat de overmaat uitgeperst wordt op plekken waar je geen olie wilt hebben zoals de koppelingsplaat. Een tip voor beginnende rijders: neem eens deel aan de cursusjes van Jaap Blijleven. Zie de links op deze site.
Pas bij een verbruik van hoger dan 1 liter op 500 kilometer hoef je je echt zorgen te maken over een snel naderende motorrevisie.
Pas bij een verbruik van hoger dan 1 liter op 500 kilometer hoef je je echt zorgen te maken over een snel naderende motorrevisie.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2005 00:32 #75218
door
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het olieverbruik toeneemt bij een cylinderkop welke aangepast is voor loodvrij en als er op gas wordt gereden.
De B20E in mijn 1800E (op benzine)gebruikt na revisie vrijwel geen olie, ook na trips van 3000 km hoefde ik nooit iets bij te vullen. Sinds '93 zo'n 50.000 km gereden.
De B20B van mijn 144-S gebruikt 1 liter op 4000 km, op LPG, wat ook nog wel acceptabel is.
Hebben meer mensen deze ervaring ?
De B20E in mijn 1800E (op benzine)gebruikt na revisie vrijwel geen olie, ook na trips van 3000 km hoefde ik nooit iets bij te vullen. Sinds '93 zo'n 50.000 km gereden.
De B20B van mijn 144-S gebruikt 1 liter op 4000 km, op LPG, wat ook nog wel acceptabel is.
Hebben meer mensen deze ervaring ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2005 11:26 #75217
door
Bedankt voor de reacties. Goed om te weten dat de hoeveelheid toeren die je maakt invloed heeft op het verbruik: ik rij een 3 traps automaat en zit daarom aardig hoog in de toeren op de snelweg. Ik heb nu 4000 kilomter gereden, en ongeveer twee/drie liter bijgevuld. Niet heel weinig, maar nog wel acceptabel dus.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2005 11:48 #75216
door
Dat is inderdaad nog wel te overzien Rogier. Wat Siang zei vind ik wel erg veel: zorgen maken begint wat mij betreft bij 1 liter of meer op 1000 km. De motor kan dan overigens nog steeds erg mooi lopen! Bij mijn gereviseerde en getunede B20 (Webers + LPG) is het verbruik nog geen halve liter op 10000 km, dus nooit bijvullen tussen de verversingen door. Bij hoger toerental zijn er meer verbrandingen en dus theoretisch ook meer olieverbruik, aan de andere kant zal door de hogere temperatuur de afsluiting van de zuigerveren en olieschraapveer beter zijn. Dus het is niet zo dat met meer toeren het olieverbruik toeneemt. Maar zorg ervoor dat de motor eerst op de bedrijfstemperatuur is voor je hem toeren laat maken. Als de motor warm is slijt er weinig, en zal het olieverbruik niet zo hard toenemen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2005 19:30 #75215
door
Toerental heeft m.i. weinig invloed, mijn 1800 heeft ook een BW35 automaat en maakt tot 6000 toeren.
Gebruikt vrijwel geen druppel olie, op benzine...Nogmaals de vraag; er duiken veel verhalen op van gereviseerde koppen met geharde zittingen welke veel olie verbruiken
Durft niemand zijn verhaal te vertellen of is het onzin ?
Gebruikt vrijwel geen druppel olie, op benzine...Nogmaals de vraag; er duiken veel verhalen op van gereviseerde koppen met geharde zittingen welke veel olie verbruiken
Durft niemand zijn verhaal te vertellen of is het onzin ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2005 18:10 #75214
door
Ik heb deze ervaring niet. Gereviseerde B18A met harde zittingen ruim 100.000km voornamelijk op LPG. Verbruik is nog steeds zo laag dat tussen 2 verversingen (5000 -7000km) geen olie hoeft te worden toegevoegd. Bij de kop kan alleen olie weglekken langs de klepstelen/geleiders. Kan niet bedenken wat LPG daar voor invloed op zou hebben.Misschien dat die lekkende koppen niet goed gereviseerd zijn, en zowel op benzine als LPG olie verbruiken! Kortom het lijkt mij onzin.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2005 22:01 #75213
door
Gereviseerde B20A in P130, harde zittingen, nu net 8000 km gelopen vanaf november en verbruik is LPG 1 op 7,5 km, olie een kleine halve liter in 7500 km. Gewone 4 bak erachter en originele banden. Heb geen inloopolie gebruikt na revisie, schijnt wel beter te zijn ivm beter op elkaar inslijten van de zuigerveren enz. Heb er sinds vorige week minerale 15W40 in, zien hoe dan het verbruik is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2005 13:06 #75212
door
een liter per 5000km is dan niet vreemd.