hoeveel oliegebruik is gemiddeld?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 21:09 #53329
door
hoeveel oliegebruik is gemiddeld? is gemaakt door
Ik rij pas sinds twee maanden een oldtimer, speciaal voor Guus: een 144 uit '71. En ik vraag me af wat gemiddeld is qua olieverbruik. Kortom, om de hoeveel kilometer moet je er gemiddeld een liter olie bijgooien? Dan heb ik een richtlijn en weet ik of ik er boven of onder zit (extra info: ik rij 1/3 stadsritjes, 2/3 snelweg, en ongeveer 1500 kilometer per maand. Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 23:08 #75220
door
Beantwoord door in topic hoeveel oliegebruik is gemiddeld?
Mijn Amazon met tot 2 ltr opgeboorde B18D gebruikt ongeveer 1 a 1,5 liter op 10.000 km. Deze motor heeft sinds revisie 220.000 km gelopen op gas.
Veel snelweg, met kruissnelheden van 130 plus.
Voordat ik een overdrive had was het gebruik een stuk hoger. Bij hogere toeren dus.
Gas verbruik 1 op 9. Ik ben er tevreden mee.
Veel snelweg, met kruissnelheden van 130 plus.
Voordat ik een overdrive had was het gebruik een stuk hoger. Bij hogere toeren dus.
Gas verbruik 1 op 9. Ik ben er tevreden mee.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2005 23:40 #75219
door
Rogier, ik zou beginnen met je aan te leren om eerst eens per week je oliepijl te controleren, met koude motor waarbij de auto liefst waterpas staat. Pas als je dat regelmatig gedaan hebt, kan je beoordelen wat het olieverbruik van je motor is. Let wel: tussen de onderste en de bovenste streep op de pijlstok past 1/2 liter olie. Regelmatig rijden met te weinig olie is schadelijk wegens gebrek aan smering en koeling van de motor en kan leiden tot overmatige slijtage, overvullen van de olie kan ertoe leiden dat de overmaat uitgeperst wordt op plekken waar je geen olie wilt hebben zoals de koppelingsplaat. Een tip voor beginnende rijders: neem eens deel aan de cursusjes van Jaap Blijleven. Zie de links op deze site.