onderblok problemen???
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2005 23:19 #53268
door
onderblok problemen??? is gemaakt door
Beste mensen, Ik heb een zeer vervelend, gekmakend en waarschijnlijk ook duur probleem. Sinds ik de auto heb, gedraagt hij zich onrustig als je een constante snelheid rijdt. Het is een ama uit ’66 met een B18A. De motor zou in 2000 gereviseerd zijn en is opgeboord naar 2 liter. Zoals gezegd loopt hij onrustig, het is net of 1 van de cilinders af een toe een duwtje naar achteren geeft ipv naar voren. Zeer vervelend schokkerig rijgedrag. Dit werd echter langzaam minder, tot het bijna verdwenen was. De auto begon wel andere kuren te vertonen, rare geluiden en een sterke benzinelucht. Na laten kijken: 4 verbrandde kleppen en een klein scheurtje in de kop. Dus heb ik een andere gereviseerde kop laten plaatsen. Nu ik de auto weer terug heb klinkt hij inderdaad weer regelmatiger, de bijgeluiden en benzinelucht zijn weg. Maar, inderdaad, het onrustige gedrag is weer helemaal terug. Nu vermoed ik dat de kapotte kop niet de oorzaak is, maar slechts een gevolg van een probleem in het onderblok. En ik ben bang dat als ik doorrij, dat ik dan volgend jaar mijn kop weer kan laten vervangen (of een vastloper krijg?). Wie herkent dit probleem? Wat is wijsheid? Waar kan ik eerst nog naar (laten) kijken voor ik besluit dat ze het onderblok maar moeten openmaken? De originele carburateur is vervangen door een vervangende Weber, met weinig merkbare gevolgen voor het rijgedrag. De ontsteking is regelmatig nagekeken, vertoonde geen afwijkingen en werd door de garage al met ruime marge afgesteld. Graag jullie advies. Groeten, Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2005 23:31 #75498
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
O ja, nog een vraag: Kan de versnellingsbak iets dergelijks ook veroorzaken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 08:12 #75497
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Je hebt dus eigenlijk van een b18 een b20 gemaakt als ik het goed begrijp. Heb je ook een b20 kop en een b20 ontsteking geplaatst? Deze zijn anders. Als dit niet gedaan is kan de motor nooit goed lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 08:26 #75496
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Ik heb van dit probleem totaal geen verstand, maar het doet me denken aan iets wat de Duitsers Ruckeln noemen. Daar is uitvoerig over gediscusieerd op
www.volvoniacs.net/forum/
Even zoeken kan misschien informatie opleveren.
Even zoeken kan misschien informatie opleveren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 09:42 #75495
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Een 1800 naar 2 liter opboren kan prima, als je inderdaad maar een 2 liter kop monteert. Ik rijdt er zelf al 250000 km mee, Wat wel belangrijk is dat de carburatie aangepast wordt, want anders loop je risico van verbrande kleppen, doordat de motor te heet kan worden door arm mengsel en/of verkeerde ontstekingstijdstip.
Dat inhouden bij constante snelheid duidt op een arm mengsel.
Ik zou de motor af laten stellen bij een specialist als BCCP in Gramsbergen.
Dat inhouden bij constante snelheid duidt op een arm mengsel.
Ik zou de motor af laten stellen bij een specialist als BCCP in Gramsbergen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 13:10 #75494
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Net even langs de garage geweest. Mengsel stond inderdaad te arm. De boel bijgesteld, klinkt beter, maar zeker nog niet zoals ik het graag zou horen. Volgens de garage is de auto een allegaartje van verschillende onderdelen. Ze hadden het over een 1600 spruitstuk. Van een B16 misschien? Dat zou een hoop verklaren. Zijn die spruitstukken uitwisselbaar? Hou kan ik zien dat ik het goede spruitstuk heb? Aan de nummers ofzo. Kan er een origineel B18 spruitstuk op, of dient deze ook aangepast te zijn na het uitboren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 14:04 #75493
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Een B16 spruitstuk past dacht ik niet op een B18/20. Spruitstukken van B18 en B20 zijn uitwisselbaar. Voor een B20 moet je in ieder geval een hebben met een dubbele voorpijp. Met behulp van een Haynes manual of de club cd-rom kun je controleren of de ontsteking de juiste is. Vervroegingskarakteristieken van B18 en B20 verschillen van elkaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 14:06 #75492
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Nog vergeten: Wat voor carburateur zit erop? Zenith of Stromberg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2005 23:05 #75491
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Een Webercarburateur van BCCP zit er nu op, origineel een Zenith. De Weber was bedoeld voor de B18A, kan die ook op een B20? Moet ik mijn blok sowieso nu beschouwen als een B20 of een opgewaardeerde B18? Met dubbele voorpijp, bedoel je dan dat er een dubbele uitgang naar de knalpijp op het spruitstuk moet zitten? De ontsteking probeer ik uit te zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2005 00:54 #75490
door
Beantwoord door in topic onderblok problemen???
Ter aanvulling: ik ben van plan binnenkort naar BCCP te gaan. Meten is weten. Wel met de autoambulance, want ik rij er momenteel alleen korte ritjes mee. Het voelt niet goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.