b30 op 5 cylinders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2005 22:26 #53218
door
b30 op 5 cylinders is gemaakt door
Van mijn Volvo 164 doet de derde cylinder niet mee. De compressie is 9 bar (gelijk aan de andere cylinders), de bougie en de bougiekabel zijn vervangen en aan de stroomverdelerkap is niks afwijkends te ontdekken. Heeft er iemand toevallig nog een idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 01:03 #75698
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
Stom van mij. Het betreft een B30A dus....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 09:48 #75697
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
De bougie vonkt wel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 10:29 #75696
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
De vonk lijkt ok. Ik hoor 'm althans knetteren als ik de bougiedop bij de top van de bougie hou.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 11:27 #75695
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
hoe weet je dan dat cyl.no 3 niet meewerkt?,
onregelmatig stationair draaien? Is de inlaat naar cyl.no 3 soms (gedeeltelijk) verstopt, waardoor onvoldoende vulling en geen ontbranding?
onregelmatig stationair draaien? Is de inlaat naar cyl.no 3 soms (gedeeltelijk) verstopt, waardoor onvoldoende vulling en geen ontbranding?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 13:56 #75694
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
Om voorgaande te controleren kun je bij lopende motor een voor een de bougiekabels eraf halen en terugsteken.(geisoleerde tang/handschoenen)Veranderd het motorgeluid niet, dan werkt die cilinder niet. Neem ook eens het kleppendeksel af en kijk of er een klep niet(goed) opent. Dat kan ook een oorzaak zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 20:54 #75693
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
Ik denk hierbij aan een versleten nok, een niet afdichtende klep, een lekke koppaking, een afgesleten nok op de verdeleras, of een niet afsluitend inlaatspruitstuk ter hoogte van de 3e cilinder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2005 21:47 #75692
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
Dat wil nog niet zeggen dat de bougie vonkt.
Hij kan ook sluiting maken. Draai de bougie er maar eens uit en kijk dan of je een vonk ziet.
Hij kan ook sluiting maken. Draai de bougie er maar eens uit en kijk dan of je een vonk ziet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 16:23 #75691
door
Beantwoord door in topic b30 op 5 cylinders
Iedereen bedankt voor de reakties en tips.
Bij controle van de klepspeling bleek dat de inlaatklep van de derde cylinder minder dan 0.1 mm speling had. Na goed afstellen doen nu alle cylinder mee. Pfff, kom ik goed weg!!!
Maar ehh.. iemand enig idee hoe deze fout ontstaan is? Anders dan dat er iemand ooit heeft zitten knoeien kan ik niks anders verzinnen dan dat de klep of klepzitting ernstig is ingesleten. De contramoer zat trouwens goed vast dus het is geen kwestie van lostrillen.
Bij controle van de klepspeling bleek dat de inlaatklep van de derde cylinder minder dan 0.1 mm speling had. Na goed afstellen doen nu alle cylinder mee. Pfff, kom ik goed weg!!!
Maar ehh.. iemand enig idee hoe deze fout ontstaan is? Anders dan dat er iemand ooit heeft zitten knoeien kan ik niks anders verzinnen dan dat de klep of klepzitting ernstig is ingesleten. De contramoer zat trouwens goed vast dus het is geen kwestie van lostrillen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 66
29-01-2008 13:58 #75690
door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic b30 op 5 cylinders
Worst case scenario? Inlaatklep stuk (verbranden lijkt me schier onmogelijk bij een inlaat).
In het beste geval is bijvoorbeeld de klep wel goed gesteld, maar de moer niet aangedraaid, waardoor hij vanzelf inloopt. Je zei zelf al dat dat het niet (niet meer?) was.
Als het echt aan de klep zelf ligt., moet je, als je eerst een gelijkmatige 9 bar gemeten hebt op alle 6, nu dus(?) op de 3de cilinder een afwijking te zien zijn. Als dat niet zo is, lijkt me de klep in orde, of denk ik te simpel?
Geen afwijking=waarschijnlijk geen schade aan de klep=knoeiwerk geweest
In het beste geval is bijvoorbeeld de klep wel goed gesteld, maar de moer niet aangedraaid, waardoor hij vanzelf inloopt. Je zei zelf al dat dat het niet (niet meer?) was.
Als het echt aan de klep zelf ligt., moet je, als je eerst een gelijkmatige 9 bar gemeten hebt op alle 6, nu dus(?) op de 3de cilinder een afwijking te zien zijn. Als dat niet zo is, lijkt me de klep in orde, of denk ik te simpel?
Geen afwijking=waarschijnlijk geen schade aan de klep=knoeiwerk geweest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.