bij warme motor geen trekkracht

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2005 18:39 #53168 door
Hallo, Ik ben de trotse bezitten van een 1969 amazon B20A. Echter een probleem, vlak na aanschaf (ongeveer een half jaar geleden) kwam ik er achter dat het olie verbruik vrij hoog was en de compressie niet helemaal optimaal meer was. Tot een maand geleden heb ik echter nog kunnen rijden, de trekkracht werd echter steeds minder en op benzine wilde de amazon niet meer rijden. Compressie nogmaals gemeten (na kleppen stellen) en deze liep tussen de 3 en 6. Toen maar het besluit genomen een andere motor in te bouwen.

Tweedehands motor (met verdeler, koppeling, waterpomp) gekocht en niet lopend gezien is wel een risico maar soms moet je wel eens wat.

Motor ingebouwd, kleppen gesteld, ontsteking statisch afgesteld en ….. starten lopen. Dat viel dus erg mee.

Maar toen begon het pas. Bij de eerste proefrit (heel voorzichtig) leek er niet veel power en te zitten. Met pijn en moeite 80 en naar ongeveer 2 km was het maximaal 40 km/h. zowel op lpg als op benzine.

De motor loopt dan niet meer mooi rond, zowel stationair als op toeren lijkt het alsof af en toe een arbeidsslag wordt overgeslagen De (simons) uitlaat ploft dan ook een beetje en tikt van de hitte. Als ik de motor even uitzet en af laat koelen kan ik eerst de 80 wel weer halen maar vervolgens het zelfde verhaal weer tot ongeveer 40 in de tweede / derde versnelling.

Vervolgens heb ik systematisch de volgende onderdelen vervangen, gecontroleerd en tussendoor steeds proef gereden zonder verbetering:

- Compressie gemeten bij koude en warme motor: allemaal tussen 7,5 en 8
- Klep licht hoogte gemeten, allemaal ongeveer 6 mm
- Waterpomp vervangen (was lek)
- Thermostaat vervangen (ging niet open)
- Verdeler vervangen (centrifugaal verstelling zat vast)
- Verdeler aandrijfas een tand verdraaid (hoek was geen 35 graden in BDP)
- Gecontroleerd of inlaat 10 graden na BDP opent (ik weet niet hoe ik anders de timing kan controleren)
- Puntjes, rotor, condensator, bobine, bougies + kabels vervangen
- Retronics elektronische ontsteking tussen weg gehaald
- Kabels van LPG systeem ??? aan bobine verwijderd
- Klepspeling nogmaals gecontroleerd
- Ontsteking met lamp afgesteld op 22 graden voorontseking
- Carburateur vervangen

Als ik een losse bougie aan de kabels doe vonkt deze prima zelfs met de puntjes halve cm uit elkaar

Het valt met wel op als ik de ontsteking met de lamp afstel en op bijvoorbeeld 30 graden voorontsteking zet het toerental wel oploopt. Is dit normaal ???

Wie heeft er nog meer ideeën ik weet het even niet meer.

Groeten Henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2005 01:00 #75917 door
Beantwoord door in topic bij warme motor geen trekkracht
ik ben geen techneut, maar aan de hand van jouw verhaal heb ik sterk de indruk dat de verdeler niet past bij dit type motor. Tijd voor een consult bij een echte kenner of een echt deskundig afstel station, bv Bccp of Speedcentre Geldermalsen, er zijn er ongetwijfeld meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2005 08:26 #75916 door
Beantwoord door in topic bij warme motor geen trekkracht
gescheurd membraan in enkelvoudige karburator, stroeve klep(pen) in karburator(en),
verstopte filter in benzinepomp (uiteraard enkel bij benzine), uitlaat verstopt,... Meest waarsch is kapot membraan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2005 08:59 #75915 door
Beantwoord door in topic bij warme motor geen trekkracht
Henry, je schrijft kleplichthoogt = 6mm. Het staat mij bij dat dit meer moet zijn, ca 9 a 10 mm. Ik zou het na moeten meten om 100% zeker te zijn. In dat geval is je nokkenas dus finaal versleten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2005 16:55 #75914 door
Beantwoord door in topic bij warme motor geen trekkracht
Ik zat ook te denken aan een vastzittende/nietgoed functionerende klep(en)Dus ik denk dat han best wel eens gelijk kan hebben. Weet je zeker dat je nokkenastiming goed staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.