c-nokkenas in b18a

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 15:02 #53161 door
c-nokkenas in b18a is gemaakt door
Al zoekende met de verrekijker kom ik er niet helemaal uit. Levert het inbouwen van een C-nokkenas(nieuwe set) zonder verdere veranderingen aan de carb en ontsteking een prettig rijdende auto of niet. Het gaat mij slechts om het uitsparen van de aanschaf van een nieuwe A-nokkenas. De C-set heb ik nog liggen.

Om het compleet te maken; mijn carburateur is de Weber conversie van BCCP ipv de Zenith 36 VN en als verdeler heb ik de 123-ontsteking zonder mogelijkheid van instellen op motortype.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2005 23:45 #75954 door
Beantwoord door in topic c-nokkenas in b18a
Niet dat het direct antwoord geeft op je vraag, maar hier vindt je wel wat info:
www.ozhotvolvo.com/volvo_specs_main.htm Je ziet dat de C nokkenas veel trekkracht onderin oplevert.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 00:15 #75953 door
Als je op www.kgtrimning.com kijkt bij "kamaxlar" en vervolgens klikt op "B18/B20" dan kun je het verschil in lift, openingshoek e.d. vergelijken. Duidelijk is te zien dat de lift van een C-nokkenas hoger is dan de A en de kleppen langer (de graden) open blijven. Sneller zou ie dus wel moeten worden... Nog meer vermogen geeft de D-as of nog beter: F, R of S. De besparing zal je dus ook inderdaad meer vermogen opleveren dan de A-nokkenas! Succes!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2005 00:16 #75952 door
Dank, interessante site. Ik dacht eigenlijk dat de C nokkenas juist een verschuiving van trekkracht naar hogere toerental zou opleveren en dus een minder lui te rijden auto zou opleveren (wat ik liever niet heb).
Ik ga hem gewoon monteren en een stukje rijden...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 01:00 #75951 door
Lijkt me een goed idee! Waarschijnlijk kun je met de C-as wel hogere toeren gaan maken, een groter toerenbereik dus, waarbij trekkracht langer en sterker is (kleppen langer en verder open). Ben benieuwd! Laat je rijervaring even weten hier!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2005 14:14 #75950 door
De C-as is een heel neurtraal asje. In vergelijking met de A-as heb je wat meer vermogen vanaf ruwweg 3000 tpm ofzo. Met de C-as kun je nog steeds heel schakel-lui rijden, maar heb je net een fractie meer vermogen als je eens zin hebt om wat langer door te trekken. Qua afstelling zullen er geen problemen zijn, wellicht kan hij stationair net een heel iets andere ontsteking fijn vinden. Een kwestie van even spelen en kijken.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD