stalen distributietandwielen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:35 #53120 door
Ik heb van de week een set stalen tandwielen gemonteerd op mijn Volvo.
En als hij nu tussen de 2500 en 3000 toeren draait, maakt hij een vervelend ratelend geluid (precies of de tandwielen in resonantie komen...) wat hij van te voren niet had, en wat volgens mij te wijten is aan de tandwielen. Ik was al op de hoogte dat deze tandwielen meer lawaai produceerden, maar ik denk niet dat dit normaal is.
Is er verschil in kwaliteit tussen de stalen tandwielen? Bestaan er orginele tandwielen, volgens de winkel waar ik ze gehaalt heb, worden die niet gemaakt door Volvo...
De stalen tandwielen hadden wel dubbel zo veel tanden als de orginele, heeft dat er iets mee te maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:40 #76133 door
Beantwoord door in topic stalen distributietandwielen
Stalen tandwielen maken inderdaad wel heel iets meer geluid, maar zoals jij het beschrijft maken ze wel iets te veel. Heb je wel het oliesproeiertje op de tandwielen gericht staan? Ik heb geen idee of er verschil in kwaliteit is tussen bepaalde typen/leveranciers ed.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:44 #76132 door
Ja, het sproeiertje staat er juist op gericht, en het is ook niet verstopt...
Ik snap er niks van :o/

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:46 #76131 door
Heb je ook wel een nieuwe messing plaat gebruikt die achter het tandwiel zit? Het kan zijn dat de axiale speling (in de lengte richting) van de nokkenas te groot is. De as kan dan in het geheel naar voor en achter gaan klapperen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:50 #76130 door
Ja, dat heb ik ook vervangen.
Maar kan je die axiale speling regelen dan? Ik dacht dat men dat plaatje gewoon moest vastzetten en dan het tandwiel ook...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:52 #76129 door
Nee die kun je niet regelen. Dat ligt vast in de dikte van de plaat en de dikte van de vulring. Als je een nieuwe plaat hebt, zou het goed moeten zijn... Misschien nog even inlopen...??

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 20:57 #76128 door
vulring? Je bedoelt toch dat plaatje uit messing hé? Of ben ik een onderdeel vergeten?
Het lijkt me sterk dat het tijdens het inlopen zo'n herrie maakt...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 21:06 #76127 door
Een 'vulring' ja. Die is net een fractie dikker dan het messing plaatje, en ligt als het ware 'in' dat plaatje. Je moet de spie uit de nokkenas halen om die vulring van de as te kunnen krijgen. Hij zal er wel in zitten, want zonder die ring klemt het tandwiel namelijk vast op die messing plaat, en draait hij dus bijzonder moeilijk (of helemaal niet) rond.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 21:23 #76126 door
Je brengt me aan het twijfelen, bij het demonteren heb ik maar 1 plaatje gezien, en dat was dat plaatje van messing... Het lijkt me sterk dat het zomaar ertussen uit is gevallen... Ik heb net het oude plaatje bekeken, en het is precies wel of er een aparte ring zit ingeperst (of is het slijtage van nokkenas/tandwiel?) maar de nieuwe ring was indentiek qua dikte enz.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2005 21:37 #76125 door
Wat je ziet op het oude plaatje zal gewoon de slijtage zijn. Die vulring kan er namelijk nooit vast in zitten, en is bovendien van hard staal, dus dan zie je wel duidelijk verschil. Bovendien, zoals ik al aan gaf, die vulring kan niet zomaar van je nokkenas a vallen, omdat je dan eerst de spie er uit moet halen en die zit meestal ook wel vastgenoeg dat ook die er niet zomaar uit valt. Ik heb dus geen ideeen meer op dit moment... Wie wel?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD