olielampje/rookpluim

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2005 16:44 #53040 door
olielampje/rookpluim is gemaakt door
Mijn combi met B20 A motor heeft het volgende. Bij stationair toerental licht het oliepeillampje soms op. Vooral bij een warme motor.Geef ik iets gas dan gaat ie uit. Olieniveau is voldoende. Als ik een beetje doorrijd (110-120 km/u) en laat dan het gas los wil er nog wel eens een witte? pluim uit de uitlaat slaan. Trouwens, ook zweet er wat olie lang de bijvuldop op het kleppendeksel. Horen deze symtomen bij elkaar? Wat zegt het nu eigenlijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2005 20:45 #76475 door
Beantwoord door in topic olielampje/rookpluim
Dit zegt, nee, schreeuwt haast: slijtage. <br> Oliedruk valt weg door versleten lagers en/of oliepomp. Rook uit uitlaat is verbrande olie langs klepstelen en/of zuigers. Lekkage bij de vuldop duidt op overmatige carterdruk, door versleten cilinder / zuiger / veren. <br> Allemaal zeer kenmerkende sympthomen: Ik vrees dus dat je je blok eens los moet trekken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2005 20:53 #76474 door
Rij je op gas of op benzine?
rook uit uitlaat ,blauw =olie verbruik
zwart =te rijke benzine afstelling
wit =doorgaans koelvloeistof /water..(moet je merken in /aan verbruik

olie lekkage uit je vuldop lijkt op te veel druk in het onderblok door slijtage van je schraap veren.Kijk eens of je met moeite je hand er op moet houden bij draaiende motor (dus of motor daar drukopbouwd.)

Je geeft aan dat alleen bij stationair en warme motor het olie lampje brand ,vermeld even wat voor olie je gebruikt ,als er namelijk een moderne olie half/vol synhteet in zit zou het kunnen zijn dat hij te dun is .Die oude motoren zijn gewend aan minerale dikkere olie ;-)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2005 23:38 #76473 door
Eens met vorige reactie, behalve het tijdstip om blok te reviseren.
Als olieverbruik en motorloop/benzine verbruik accpetabel zijn, kan je nog vele duizenden (?) kilometers rijden.
De symptomen daarentegen duiden inderdaad op slijtage, check even of de dop op je klepdesel niet verstopt zit met witte smurrie (korte afstanden ?) en of de lekkage door te stevig aangedraaide schroeven/oude pakking van je klepdeksel komt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2005 10:14 #76472 door
<i> Als olieverbruik en motorloop/benzine verbruik accpetabel zijn, kan je nog vele duizenden (?) kilometers rijden.</i><br>Da's inderdaad waar. Wat dat betreft denk ik ook wel eens dat mensen soms haast iets té overhaastig aan het reviseren gaan. Het gebrek aan oliedruk is overigens wel een serieus probleem, en kan ook voor serieuze schade leiden. Dat zou dus wel verholpen moeten worden.<br><br>Wat betreft de opmerking van jojo over de kleur van de rook en de herkomst/oorzaak, dat klopt volledig. Ik merk echter dat in de praktijk mensen vaak alleen zwart en wit onderscheiden. Overduidelijke blauwe rook wordt heel vaak als 'wit' beschreven. (ik ging er dus gemakshalve vanuit dat de 'witte' rook, in werkelijkheid blauw is) ;)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2005 16:52 #76471 door
Het ruikt toch echt heel anders ;-) wit is vaak zoetig (mits je koelvloeistof en geen water gebruikt) en olie heeft de echt kenmerkende geur van een oude auto ;-)
Als de motor op gas rijd zou het zelfs nog gewoon condens kunnen zijn (ook wit van kleur) maar dan zou je er bij een echt warme motor (dus minimaal 20 km rijden) geen last meer van moeten hebben.
Trouwens zie je zelf de pluim als je rijd of zie je'm allen als je er achter rijd? (hoop voor jou het laatste)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD