aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 15:31 #52891
door
aanpassing motor m.b.t. gasinbouw is gemaakt door
Bij m'n zoektocht naar een goede amazon op gas stuit ik regelmatig op een knappe auto waar inderdaad en gastank onder of in ligt maar waar de motor niet op gas is aangepast. Naar aanleiding daarvan wil ik graag wat meer weten.
Is het verstandig om zonder aanpassing verder te rijden ?
Kan een motor eenvoudig worden aangepast?
Wat kost het aanpassen van de motor ongeveer?
Is dit bij iedere garage te realiseren?
Hoe kan ik zien aan een motor dat deze geschikt is voor het riden op gas?
Is het verstandig om zonder aanpassing verder te rijden ?
Kan een motor eenvoudig worden aangepast?
Wat kost het aanpassen van de motor ongeveer?
Is dit bij iedere garage te realiseren?
Hoe kan ik zien aan een motor dat deze geschikt is voor het riden op gas?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 15:50 #77212
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
Als de motor niet is aangepast voor het rijden op gas (wat wil zeggen: geen harde klepzetels) dan kun je daar nog prima een heel aantal kilometers mee door rijden. Ik heb wel eens 100.000 km gelezen. <br><br>Als je maar rustig rijdt (niet te hoge toeren) en regelmatig (elke 5000 km) de kleppen stelt, kan het allemaal nog erg lang mee gaan. <br><br>
Het aanpassen zelf houdt in dat je een zogenaamde "harde kop" moet hebben. Geen idee of iedere garage dit kan, maar er zijn er genoeg die dat kunnen. Kijk ook eens hier: www.volvo-classic.com/cilinderkop.php Op de Volvobeurs stond laatst een harde kop voor 125 euro...
Helaas is het, bij mijn weten, niet aan de buitenkant te zien of de motor is aangepast voor het rijden op gas. <br><br>
Succes met de zoektocht!
Het aanpassen zelf houdt in dat je een zogenaamde "harde kop" moet hebben. Geen idee of iedere garage dit kan, maar er zijn er genoeg die dat kunnen. Kijk ook eens hier: www.volvo-classic.com/cilinderkop.php Op de Volvobeurs stond laatst een harde kop voor 125 euro...
Helaas is het, bij mijn weten, niet aan de buitenkant te zien of de motor is aangepast voor het rijden op gas. <br><br>
Succes met de zoektocht!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 15:58 #77211
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
nog een aanvullinkje: aanpassen voor gas is eigenlijk alleen het monteren van hardere klepzetels en dan meteen maar nieuwe kleppen erin, een relatief simpele en betaalbare klus; garagebedrijven doen dat meestal niet zelf maar besteden dat uit aan gespecialiseerde revisiebedrijven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 17:14 #77210
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
Die 125 euro is wel een uitzondering hoor!
Normaal gesproken kost een een ruilkop kant en klaar rond de 300 euro.
Als je hem niet zelf monteert doe er dan nog maar eens 200 euro bij.
Monteer je hem wel zelf hou dan ook rekening met nieuwe pakkingen. Die zijn ook niet gratis.
Zelf zou ik al die moeite en kosten niet maken maar lekker op de niet aangepaste kop doortuffen. Kleppen stellen is niet veel werk en je ziet wel aan de stelmogelijkheden wanneer het schip strand.
Normaal gesproken kost een een ruilkop kant en klaar rond de 300 euro.
Als je hem niet zelf monteert doe er dan nog maar eens 200 euro bij.
Monteer je hem wel zelf hou dan ook rekening met nieuwe pakkingen. Die zijn ook niet gratis.
Zelf zou ik al die moeite en kosten niet maken maar lekker op de niet aangepaste kop doortuffen. Kleppen stellen is niet veel werk en je ziet wel aan de stelmogelijkheden wanneer het schip strand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 17:18 #77209
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
mijn 1ste B18A motor reed 350.000km op gas, wel rustig aan, af en toe eens 120-130km/h; deze motor heeft ook steeds Marly C (dit is grafiet of koolstof) bovensmering gehad (die via een pot automatisch aangezogen wordt, nog te krijgen in VOD denk ik); ik sta zelf nog steeds verbaasd over dit
onverhoopt succes, volgens de LPG installateur (1970) waren de B18A klepzittingen wel ongemeen hard (in tegenstelling tot bvb Peugeot 404, "klepzittingen weg na 3500 km"), wat ook wel uit de praktijk is gebleken.
onverhoopt succes, volgens de LPG installateur (1970) waren de B18A klepzittingen wel ongemeen hard (in tegenstelling tot bvb Peugeot 404, "klepzittingen weg na 3500 km"), wat ook wel uit de praktijk is gebleken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 20:44 #77208
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
ik ken nog een amazon met 205.000 km op gas, zonder aanpassing, compressie e.d. nog steeds prima.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2005 21:55 #77207
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
Ronald,
Heb je een mooie amazon en je wilt de moter goed laten afstellen kan ik je aanraden TransOcar bv in Berkel-Enschot misschien een eind weg maar je kan een leenauto mee krijgen deze mannen hebben kennis van Volvo.
Mijn 144 maakte een iritant geluid uit de versnellingsbak mijn reguliere garage kon het niet vinden. TransOcar heeft het vakkundig verholpen.
Heb je een mooie amazon en je wilt de moter goed laten afstellen kan ik je aanraden TransOcar bv in Berkel-Enschot misschien een eind weg maar je kan een leenauto mee krijgen deze mannen hebben kennis van Volvo.
Mijn 144 maakte een iritant geluid uit de versnellingsbak mijn reguliere garage kon het niet vinden. TransOcar heeft het vakkundig verholpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2005 18:29 #77206
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
Ik vind met gas te rijden allesbehalve gezond voor de cilinderkop. Je kleppen zullen mettertijd toch verbranden.Gas is te droog als brandstof. Gebruik beter super 98 met loodvervanger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2005 19:48 #77205
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
Guy DHaen...
1,54 euro de liter super 98 of 48 cent voor een liter gas.....
Daarmee spaar je echt die verrotte cilinderkop die na 2 ton uitgesteld is er wel uit hoor...
1,54 euro de liter super 98 of 48 cent voor een liter gas.....
Daarmee spaar je echt die verrotte cilinderkop die na 2 ton uitgesteld is er wel uit hoor...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2005 10:20 #77204
door
Beantwoord door in topic aanpassing motor m.b.t. gasinbouw
Alle Volvo's die in amerika lopen, draaien al vele jaren op loodvrije benzine.
Volvo kan dus al heel lang vrij goed tegen gas zonder aanpassingen.
In principe is iedere kop die geschikt is voor loodvrij, ook geschikt voor gas.
Uiteraard is er door de iets hogere temperatuur van de gassen iets meer slijtage.
Mijn 164 met 400.000 km blijkt er niet zo veel last van te hebben.
Ik ken 244 'ers met 5 ton op de teller op gas zonder aanpassing zonder revisie.
Rijstijl is vaak doorslaggevend.
Flink doorrijden op de autobaan (boven 120) kost nu eenmaal flink wat. Meer brandstof en veel hogere slijtage.
Ik rij met mijn 164 eigenlijk altijd 105 km/h. Dan loopt ze lekker en gebruik ik niet veel brandstof. ( 1 op 7,5)
Tevens is het heel belangrijk als je op gas rijdt om het olie pijl goed te houden. Zoals bekend hebben Volvo motoren niet de beste smering in de kop.
Voor de kleppen is de olie het belangrijkste koelmiddel.
Het is mij opgevallen de het oliepeil veel invloed heeft op de smering in de kop.
( ookal wordt het toch gewoon naar de kop gepompt)
Rustig rijden en goed onderhouden en je kunt jarenlang plezier hebben van een Volvo op gas zonder aanpassing van de kop.
Volvo kan dus al heel lang vrij goed tegen gas zonder aanpassingen.
In principe is iedere kop die geschikt is voor loodvrij, ook geschikt voor gas.
Uiteraard is er door de iets hogere temperatuur van de gassen iets meer slijtage.
Mijn 164 met 400.000 km blijkt er niet zo veel last van te hebben.
Ik ken 244 'ers met 5 ton op de teller op gas zonder aanpassing zonder revisie.
Rijstijl is vaak doorslaggevend.
Flink doorrijden op de autobaan (boven 120) kost nu eenmaal flink wat. Meer brandstof en veel hogere slijtage.
Ik rij met mijn 164 eigenlijk altijd 105 km/h. Dan loopt ze lekker en gebruik ik niet veel brandstof. ( 1 op 7,5)
Tevens is het heel belangrijk als je op gas rijdt om het olie pijl goed te houden. Zoals bekend hebben Volvo motoren niet de beste smering in de kop.
Voor de kleppen is de olie het belangrijkste koelmiddel.
Het is mij opgevallen de het oliepeil veel invloed heeft op de smering in de kop.
( ookal wordt het toch gewoon naar de kop gepompt)
Rustig rijden en goed onderhouden en je kunt jarenlang plezier hebben van een Volvo op gas zonder aanpassing van de kop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.