carterontluchting verwijderen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2005 19:41 #52878 door
Mijn vraag is;
kan ik 1 del van de carterontluchting verwijderen? Nl die van de olie vuldop naar het luchtfilter? Waarschijnlijk sluiten de cilinders niet meer zo geweldig want er komt olie in deze slang en zo in het luchtfilter. Zal ik mijn dop vervangen door een dichte en het luchtfilter direct aansluiten op de carburateur om zo deze viezigheid in mijn mooie K&N filter te voorkomen? of moet ik dan nog iets met het tweede deel van de carterontluchting doen; die naar de zijkant van de motor?

Alvast bedankt voor jullie reacties, Yvan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2005 19:50 #77287 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
Volgens mij kan je "deel 1" van de ontluchting,gewoon verwijderen. De ontluchting vanaf de zijkant van de motor, kan je los laten hangen of afgezogen laten worden via het spruitstuk zoals dat ook nu gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2005 21:08 #77286 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
Niet zo milieu vriendelijk en lost de overdruk niet op, is teken van slijtage in je blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2005 21:10 #77285 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
De "dichte" dop is niet dicht, maar ademt via de ribbels in de dop, dus zul je waarschijnlijk lekkage over je kleppendeksel krijgen. Blijven je luchtfilters wel schoon, maar de rest niet.Revisie is de enige echte remedie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2005 22:52 #77284 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
Dat de motor revisie behoeft verwachtte ik.
Alleen was mijn vraag wat zal ik doe voordat het zover is. De olie in het filter is denk ik ook niet goed voor het synchroon lopen van de dubbele SU. Vandaar mijn idee het tijdelijk maar even los te koppelen. Overigens is de overdruk goed te hebben tot ca. 3500 tpm, vanaf dan heb ik bij langdurig deze snelheid houden zowiezo lekkage langs de dop. Dat zal bij het verwijderen misschien wel erger worden. Mijn tweede punt wordt dan inderdaad het revisie vraagstuk. Bij BCCP vonden ze het blok nog zo mooi stil lopen en vertelden ze me dat een veelgehoorde klacht bij een gereviseerd blok vaak nadieselen is. Ook vertelden ze me dat het vlakken van een wat holle of bolle kop vaak te makkelijk wordt gedaan zonder dat gechecked wordt wat dit voor de cc's betekent in de cilinders, deze inhouden moeten na vlakken eigenlijk nagemeten worden. Van het materiaal bij de buitenste cilinders wordt immers meer of minder afgehaald. Resultaat per cilinder een ongelijke energie opbrengst. En een minder mooi lopende motor. Iemand hier ervaring mee? Of iets leerzaams over te melden?

groet Yvan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2005 23:32 #77283 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
De inhoud blijft het zelfde na het vlakken van de kop (B x S = inhoud)
Als de kop scheef geflakt word; heb je alleen een verschillende compressie verhouding. En aangezien wij in het algemeen niet in een race auto rijden en het volvo blok ook geen parralele twin is, is dit geen ramp.
Wat wel vervelend is dat door het alsmaar vlakken van de kop de squish veranderd.
Dit is de afstand tussen de kop en de zuiger nabij cilinderwand. Is deze waarde te klein dan heb je een slechte koeling, slechte verbranding en veel kans op pingelen. (door 2 vlamfronten). Oplossing is of verbrandingskamers bewerken of dikkere koppakking.
Verder is het doorrijden met een sleets blok erg slecht.
-Veel blow by dus weinig vermogen en hoog brandstof verbruik
-erg slechte smeering omdat oa. de cilinderwanden schoongeblazen worden door het brandstof mengsel en omdat er brandstof in je olie komt. verder gewoon een hoog olie verbruik.
ben je er een beetje betijds bij, dan kun je nog veel onderdelen hergebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2005 12:50 #77282 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
Heel erg versleten blokken kunnen trouwens nog steeds prachtig stationair lopen. Dat zegt niet alles...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2005 22:06 #77281 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
Ik sta inderdaad een beetje te kijken van de verhalen over het vlakken van de kop.
Als een revisie bedrijf dergelijke indianen verhalen ophangt zou ik een andere zoeken.
Het verschil in einddruk in de cilinder door een gevlakte kop ( tot 2 keer vlakken) is zo klein, daar merk je eigenlijk niets van.
Ik denk dat als je nu de compressie meet je veel grotere verschillen meet.
En toch loopt hij mooi stationair.
verschillen van 0,5 bar kun je nauwelijks merken.
Zorg dat je de revisie door een echte vakman laat doen. Die ziet hoeveel hij van de kop af moet halen en zal aan de hand daarvan eventueel de verbrandingskamer bijwerken.
Mensen die dit soort verhalen ophangen maken op mij niet echt de indruk dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2005 23:06 #77280 door
Beantwoord door in topic carterontluchting verwijderen
Bedankt voor jullie info.
BCCP is natuurlijk geen revisie bedrijf maar wel gespecialiseerd in het optimale uit motoren te halen vanwege ook de link naar de auto race sport.
Ze hebben mij zeer goed geholpen met gereviseerde carburateurs, dat scheelt enorm!
Maar goed. Naar wie zouden jullie gaan bij een motorrevisie?
Groet Yvan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.