compressie-probleem?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2005 20:28 #52858
door
compressie-probleem? is gemaakt door
Hallo iedereen,
Wij hebben een P121 met automatische bak uit 1966. Auto rijdt fijn. Heb kleppen gesteld, ontsteking onderhanden genomen. Echter tijdens stationair hoor je onregelmatig zachte "plofjes". Heb compressie gemeten, resultaat:
cylinder 1 (vanaf voorruit) 9,75 kg
cyl. 2 9,25 kg
cyl. 3 6,25 kg !!!
cyl. 4 9,5 kg
Auto is rap en heeft een top van 155km (net gereden.
Mijn vraag wat moet de compressie zijn en hoe kan mijn auto zo goed presteren ondanks dat 1 cylinder zo afwijkt.
Bij voorbaat dank voor je antwoord
Ingrid&Dick
Wij hebben een P121 met automatische bak uit 1966. Auto rijdt fijn. Heb kleppen gesteld, ontsteking onderhanden genomen. Echter tijdens stationair hoor je onregelmatig zachte "plofjes". Heb compressie gemeten, resultaat:
cylinder 1 (vanaf voorruit) 9,75 kg
cyl. 2 9,25 kg
cyl. 3 6,25 kg !!!
cyl. 4 9,5 kg
Auto is rap en heeft een top van 155km (net gereden.
Mijn vraag wat moet de compressie zijn en hoe kan mijn auto zo goed presteren ondanks dat 1 cylinder zo afwijkt.
Bij voorbaat dank voor je antwoord
Ingrid&Dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2005 21:19 #77394
door
Beantwoord door in topic compressie-probleem?
Hallo, ik denk dat er iets mis is met cyl nr:3 Ze zouden eigenlijk allemaal redelijk gelijk moeten zijn. Dit kan zijn dat de kleppen niet helemaal lekker sluiten. Dit naar aanleiding van de kleine "plofjes". Moet je wel de kop lichten om dit op te lossen, kost je weer een koppakking.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2005 23:57 #77393
door
Die plofjes betekend dat er een cilinder niet goed mee kan komen, en gezien je compressie waardes vind ik dit ook niet vreemd.
trek de bougiekabel van cilinder 3 er maar eens af tijdens stationair loop.
trek de bougiekabel van cilinder 3 er maar eens af tijdens stationair loop.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2005 09:10 #77392
door
Je kan nog testen of het inderdaad de cylinderkop is door de compressie van de 'zwakke' cylinder nog eens te meten met een beetje olie door het bougiegat gegooid.Is er sprake van een lekke klep, dan moet de compressie laag blijven. Is de compressie toch flink hoger, dan ligt het probleem dieper, bij de zuiger (veren). De cylinderkop (kleppen) is echter m.i. eerste verdachte.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2005 13:05 #77391
door
Kleine plofjes hoeven niet abnormaal te zijn. Daar zou ik me dus niet druk om maken. Eventueel even de ontsteking checken. Zeker als het onregelmatig is zal het los staan van het gebrek aan compressie in cilinder 2 (cilindernummering begint vanaf de voorkant vd motor, niet vanaf de voorruit). Die lage compressie in cilinder 2 is echter wel zorgelijk, en zal hoogst waarschijnlijk gebroken zuigerveren zijn.
<br>
(Het zou ook een mogelijkheid kunnen zijn dat de plofjes door een lekkende klep komen, waardoor de ook een lage compressie kan hebben. Als dat het geval is zouden de plofjes in principe volkomen regelmatig moeten zijn, dus ik denk niet dat dit het geval is)
<br>
(Het zou ook een mogelijkheid kunnen zijn dat de plofjes door een lekkende klep komen, waardoor de ook een lage compressie kan hebben. Als dat het geval is zouden de plofjes in principe volkomen regelmatig moeten zijn, dus ik denk niet dat dit het geval is)