zuigerveren gebroken

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 11:05 #52850 door
zuigerveren gebroken is gemaakt door
Het motorblok van mijn Amazon laatst gecheckt omdat er eeen vervelend gerammel inzat. Compressietest gedaan, 3 cilinders ruim 8 bar, en 1 cilinder 4 bar. De cilinder met 4 bar even een beetje olie ingedaan en daarna gaf hij 12 bar.

Dus besloten om het blok eruit te halen om te reviseren. Afgelopen zaterdag was het zover, blok eruit gehaald, motor uitelkaar en wat blijkt nu. Van alle vier de zuigers was de bovenste zuigerveer kapot. Heeft iemand hier een verklaring voor? Mijn eigen idee is dat door de slijtage de zuigers zijn gaan kantelen, waardoor de zuigerveren zijn gebroken. Of zou er niet goed zijn gemonteerd? Op het eerste gezicht kan ik ook niet zien waarom cilinder 2 maar 4 bar had, en de andere 3 8 bar. Met de compressietest met olie sluit je de kop toch uit dacht ik.

O ja, mocht iemand een goed revisiebedrijf weten in de omgeving van Eindhoven, houd ik me aanbevolen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 16:25 #77438 door
Beantwoord door in topic zuigerveren gebroken
ik ben tevreden over de motorrevisie die Scandcar voor me verzorgd heeft. Er zijn ongetwijfeld alternatieven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 18:42 #77437 door
ik heb een b20e blok van Martens uit Deurne dat gaat als een raket

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 19:38 #77436 door
Stappers in Boxmeer, zelf 3 keer een kop (7/9-serie)laten reviseren en veel goede ervaringen over gehoord. Denken goed mee.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 19:55 #77435 door
Gebroken bovenste zuigerveren duidt vaak op de aanwezigheid van een (kleine) stootrand in de cilinder. Met name wanneer de auto na jaren bij laag toeren gereden te hebben van eigenaar wisselt, en vervolgens lekker gaat doortrekken wil dit nog weleens voor komen. De zuiger (en veren) komen bij hoog toeren nét wat hoger in de cilinder waardoor de bovenste zuigerveer door de aanwezige stootrand kapot gaat.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 21:44 #77434 door
Mee eens, ik heb ook een revisiemotor (B20Ak) van Martens en die loopt idd als een trein. Zij doen het revisiewerk niet zelf, maar zijn wel zeer kieskeurig wat betreft wie wat mag doen aan de motor. Levert soms vertraging op als een bepaalde monteur er niet is, maar je weet wel wat je krijgt... En er is ruimte voor speciale wensen (ik heb bijv. als extra gekozen voor balanceren van de krukas/vliegwiel en een K-nokkenas).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 22:18 #77433 door
zou het dan toch waar zijn wat een vriend Volvo-ingenieur me ooit probeerde
uit te leggen, dat de wijze waarmee men een Volvo motor behandelt na
inrijperiode bepalend is voor de "vinnigheid" vd motor: die beweerde nl dat
de zuigerstangen rekbaarder worden (waardoor hogere compressie bekomen
wordt) naarmate de motor van in begin gewoon werd gemaakt hoog in de toeren
te gaan, iets wat ik nooit geloofde en waar ik alleen maar kon mee
lachen. Had de vriend uiteindelijk toch gelijk? Volgens Ben dus wel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2005 22:20 #77432 door
ik ga al jaren naar Kennis motor revisie in Eindhoven, met prima resultaat en aangename prijs

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2005 10:07 #77431 door
<i>"de wijze waarmee men een Volvo motor behandelt na inrijperiode bepalend is voor de "vinnigheid" vd motor: die beweerde nl dat de zuigerstangen rekbaarder worden"</i><br><br>Haha, nou dat is niet wat ik bedoel, en is ook zeker niet correct! Wel is het zo dat bij een hoog toeren de krukas meer buigt, de drijfstangen meer uitgerekt worden, de speling in de lagers meer 'benut' wordt en de zuigerveren meer in hun groeven bewegen. Daarnaast wordt alles warmer waardoor het zaakje meer uit zet en nog eens niet iets groter/langer wordt waardoor (o.a.) de bovenste zuigerveer hoger in de cilinder komt. De 'zuigerstangen' (wat dat ook moge zijn) worden dus zeker niet rekbaarder... ;)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2005 19:06 #77430 door
Verklaring kan veel simpeler zijn, als de wagen een tijd heeft stilgestaan kan de zuigerveer een roestrandje maken en bij weer starten daarop breken.
Daarom bij langer stilstaan wat kruip olie op de zuigers doen via de plugopeningen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD