andere motor?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2005 10:04 #52815 door
andere motor? is gemaakt door
Mijn Nokken-as blijkt vervangen te moeten worden. Ik doe het niet zelf volgens opgaaf kosten zeker 500,- euro. Als het tegen zit moet ook er ook e.e.a. aan de cilinderkop gedaan worden. De kop is niet aangepast voor LPG/Loodvrij en de compressie van de motor was 3 jaar (15.000 km) geleden 7,5 7,5 7,5 en 9. Wel wat olieverbuik.

Wat is wijs? Alleen nieuwe nokken-as, of ook nieuwe kop, ruilmotor, of gokken op een goede gebruikte (liefst weer een B-20 A). De waarde van de auto als ik het probleem van de nokken-as niet mee neem schat ik op 3.000 tot 3.500 euro.

Wie het weet mag het zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2005 10:49 #77584 door
Beantwoord door in topic andere motor?
Zoals je al zelf zegt is je compressie aardig laag en je hebt olie verbruik.
Als je je kop laat reviseren, dan zal je wat minder olie verbuik hebben en wat hogere compressie. ruilkop kost zo'n 250 euro.
Verder had ik gelijk de nokkenas tandwielen vervangen (je hebt de boel toch open liggen en waarschijnlijk zijn deze ook aardig sleets).
Verder vind ik de prijs opgave aardig aan de hoge kant. Nokkenas+nokvolgers+koppakkingsset+ klein matriaal=200 euro + 5 uur werk a 40 euro = 400 euro. + Distributie set 150& revisie kop 300= 850.
Of je door kunt rijden met je huidge zuigers is eigenlijk alleen te zien als de kop eraf ligt. (stootrand in cilinder)
Een gebruikte motor is wel leuk, maar je weet eigenlijk nooit wat je koopt.
Opzich een leuke optie als je hem er zelf inlepelt.
Een revisie motor is de beste optie als je voor safe gaat, maar de kosten zijn niet gering en je weet niet wat je verder tegekomt. (koppeling / drukgroep / radiateur etc.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2005 14:53 #77583 door
Beantwoord door in topic andere motor?
Hoi, grappig ik had ruim 2 jaar geleden het zelfde. ook een ongelijke comnpressie en 1 een stuk beter en mijn motor draaide dus ook in de soep (kapotte nokkenas met een doorgeslagenkopakking) Ik heb zelf voor een revisie motor gekozen temeer omdat mijn Amazon een taxatie waarde had van euro 8500. In jouw geval zou ik geloof ik gaan voor een goede gebruikte. Als je een ruilmotor koopt die je kan horen lopen, kun je ook de compressie meten en als je dit ook nog eens doet bij een eerlijke handelaar moet het wel raar lopen als dat ding binnen jouw kilometrages in de soep draait. Ik weet een B20 voor je die je kan horen lopen, compressie meten en bij een eerlijke handelaar. het is geloof ik ook gewoon een benzine blok anders ga je weer met je kop. Mail bij interesse anders naar e.zethof@ncs-bv.nl (ik verdien er niets aan, probeer slechts te helpen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2005 18:41 #77582 door
Beantwoord door in topic andere motor?
De waarde van de auto vind ik minder van belang dan de vraag of de auto nog een aantal (veel) jaren mee kan resp zal gaan.Is het eind nog niet in zicht, dan zou ik gaan voor een goede oplossing ipv een zo goed koop mogelijke, wat niet wil zeggen dat een goedkope oplossing per definitie geen goede zou kunnen zijn. In zoverre geef ik Ernest volkomen gelijk. Als je de motor kan horen lopen en zelfs nog een compressietest kan uitvoeren, heb je vaak al een redelijke indruk van wat je kan verwachten van een 'goede gebruikte'.
Vergeet ook je oude motor niet. Met name de B 20's willen wel nog eens olie gaan gebruiken via de klepgeleiders, terwijl het onderblok best nog in goede staat kan zijn. Je kan een compressietest uitvoeren met olie op de zuigers gespoten: blijft de compressie dan zo laag, dan is de cylinderkop aan de beurt. Schiet de compressie omhoog, dan is inderdaad (ook) het onderblok aan revisie toe.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2005 11:52 #77581 door
Beantwoord door in topic andere motor?
Belangrijkste is of je de auto wil blijven rijden. Op dit moment ben ik de motor van mijn Amazon uit 1967 aan het reviseren. Een gereviseerde motor vond ik te duur, en daarbij moet je maar afwachten wat er echt allemaal wordt/is vernieuwd. Uiteindelijk ben ik tussen de 1100 en 1200 Euro kwijt voor een compleet gereviseerde motor, inclusief de kop voor LPG geschikt gemaakt. Heb wel het geluk dat de krukas, nokkenas en volgers, nog 100% goed zijn. Nokkenas en volgers zijn volgens mij zeer recent vernieuwd. (Heb de auto pas een paar maanden)

Voor de rest wordt alles vernieuwd. Het enige wat ik heb laten doen bij een revisiebedrijf is het boren en honen van het cilinderblok en het inzetten van de nokkenaslagers. Alle andere lagers, oliepomp etc. doe ik zelf.

Omdat ik de motor er zelf heb uithehaald, reviseer, en ok weer terughang, in totaal dus niet meer dan een kleine 1200 Euro. Met de wetenschap dat alles wat vernieuwd moet worden, ook werkelijk is vernieuwd.

Mijn redenatie is, dat wat ik bespaar met belastingvrij op LPG rijden, mag worden gebruikt voor de auto langzaam maar zeker in topconditie te krijgen.
Succes met je keuze

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.