compressie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2005 20:30 #52779 door
compressie is gemaakt door
Zaterdag compressie gemeten;
van 1 naar cilinder 4: 11,2--10,7--10,5--11,3.
Daarna met twee spuitjes uit oliekannetje door bougiegat nogmaals; 11,6--11,75--11,4--12,0.
Niet al te gek hoewel grote druktoename bij cilinder 2 en 3. Bovendien is er toch een grote carterdruk, bij langer rijden boven zeg 3200 tpm. olielekkage bij vuldop. Dus niet harder dan zo'n 100km met overdrive.
Bougies geven ondersteunend beeld, 1-ste cilinder mooi bruingrijs, 2 en 3 zwartvarianten, 4-de weer grijszwartig. Wat vinden jullie van deze waarden. Motor rijdt soepel maar heeft geen pit.
Het feit dat je maar 100 kan zonder veel lekkage doet mij vooral denken aan een revisie, maar die compressie waarden?
Wat vinden jullie ervan?

Yvan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2005 21:21 #77727 door
Beantwoord door in topic compressie
Op zich zijn de compressiewaarden best aardig. Maar de absolute getallen zeggen niet zo vel. Je moet kijken naar verschillen tussen de cilinders. Bij jou blok lijken de cil. 2 en 3 inderdaad wat versleten; de roet en overmatige carterdruk geven dit ook een beetje aan (is je carterontluchting wel in orde?). <br> Of je het echt noodzakelijk vindt om een revisie uit te voeren is een beetje een persoonlijke keuze: Het kan geen kwaad om er nog een ton bij op te rijden als hij in deze staat blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2005 23:30 #77726 door
Beantwoord door in topic compressie
Ik denk ook aan carterontluchting. Heb je de vlamdover in de slang op het onderblok al eens schoongemaakt cq. weggegooid?
Compressie mag volgens mij wel 10% verschillen, zoals bij jou. Als de motor mooi stationair loopt zou ik me over de compressie geen zorgen maken.

Groeten,

Ivo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2005 00:54 #77725 door
Beantwoord door in topic compressie
Welke olie heb je er in ?
10W40 wil nog wel eens te dun zijn..
Met 20W50 kan je blok nog vele 10duizenden kilometers mee.(hoop liters olie als je dat omrekend naar een revisie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2005 09:45 #77724 door
Beantwoord door in topic compressie
<i>Als de motor mooi stationair loopt zou ik me over de compressie geen zorgen maken</i><br>Hoe minder compressie, hoe mooier een blok vaak stationair loopt. Dat zou ik dus niet als 'graadmeter' gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2005 23:39 #77723 door
Beantwoord door in topic compressie
Ik gebruik al 20W50. Die hoge carterdruk is wel vervelend, olie komt ook via slang in luchtfilter terecht. Die vlamdover zit die in het metaalkleurige uiteinde van de lang of in het rode driehoekje direct of het motorblok? En hoe maak je dat dan schoon? Even in benzine hangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.