welke olie?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 20:04 #52753
door
welke olie? is gemaakt door
Enige tijd geleden heb ik de (onbekende soort)olie van mijn VA18a ververst en vervangen door "oldtimerolie" van Millers 20w50.
Sinds die tijd heeft de motor bij koude motor tijdelijk last gekregen van tikkende geluiden (kleppen oid) wat na een tijdje weer verdwijnt.
Ik hoorde dat dit mogelijk te maken heeft met deze olie, die kennelijk niet reinigd. Er werd geadviseerd om de 20w50 te vervangen door een halfsynthetische olie 10w40 te gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee?
Sinds die tijd heeft de motor bij koude motor tijdelijk last gekregen van tikkende geluiden (kleppen oid) wat na een tijdje weer verdwijnt.
Ik hoorde dat dit mogelijk te maken heeft met deze olie, die kennelijk niet reinigd. Er werd geadviseerd om de 20w50 te vervangen door een halfsynthetische olie 10w40 te gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 23:59 #77821
door
Beantwoord door in topic welke olie?
rij al jaren met Millers 20W50 in de Amazon, zonder bijgeluiden; deze olie reinigt ook. 10W40 vond ik te dun. In mijn amerikaan rij ik 20W60, die tikt inderdaad even in het begin (waarschinlijk klepstoters) maar dat doet ie al 10 jaar en t wordt niet erger.....
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2005 10:56 #77820
door
Klepstoters zijn volgens mij niet. Als deze kapot zijn hoor je het tikken met koude motor nauwelijks en met warme motor wel.
Dit tikkend geluid hoor je ook in de buurt van de benzinepomp en niet vanuit de kop.
Versleten klepstoters is meer "tak" terwijl klepspeling meer "tik" is.
Dit tikkend geluid hoor je ook in de buurt van de benzinepomp en niet vanuit de kop.
Versleten klepstoters is meer "tak" terwijl klepspeling meer "tik" is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2005 11:25 #77819
door
Oorspronkelijk hoort er 20w50 in deze motoren te zitten, 10w40 lijkt mij te dun, zeker s,zomers.
Het tikkende geluid kan te maken hebben met een klep(pen)die wat te ruim staan, een keer stellen met koude motor kan helpen.
IK heb meer dan 30 jaar in de zelfde amazon gereden met de gekoopste olie te koop was, wel 20w50 en nooit problemen gehad, als je niet weet hoeveel km deze motor gedraaid heeft is het mijn inziens onzin om daar dure olie in te doen, vaker verversen is wel belangrijk de interval was destijds om de 2500 km, tegenwoordig is de olie wat beter van kwaliteit en kan het wat langer er in blijven, maar 3000 tot 3500 beveel ik aan of bij weinig kilometers eens per jaar.
vr gr Kees Vos Bennekom
Het tikkende geluid kan te maken hebben met een klep(pen)die wat te ruim staan, een keer stellen met koude motor kan helpen.
IK heb meer dan 30 jaar in de zelfde amazon gereden met de gekoopste olie te koop was, wel 20w50 en nooit problemen gehad, als je niet weet hoeveel km deze motor gedraaid heeft is het mijn inziens onzin om daar dure olie in te doen, vaker verversen is wel belangrijk de interval was destijds om de 2500 km, tegenwoordig is de olie wat beter van kwaliteit en kan het wat langer er in blijven, maar 3000 tot 3500 beveel ik aan of bij weinig kilometers eens per jaar.
vr gr Kees Vos Bennekom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2005 11:44 #77818
door
Om misverstanden te voorkomen (of verder te vergroten.) Het oorspronkelijke Nederlandse instructieboekje van mijn Amazon (maar ook Haynes)adviseert 15W40 olie. Daar rij ik al ruim 600.000 kilometer naar volle tevredenheid mee rond (huidige blok gebruikt na 400.000 km, minder dan een halve liter olie per 1000 km). Volvo adviseert te verversen na 5000 km (bij latere B20's zelfs 10.000 km). Aangezien ik veel rijd (25-30.000 km/jaar) houd ik het er ook op om een keer per 10.000 km olie en filter te verversen. Dat gaat al goed sinds 1984 (met dezelfde auto, tweede blok).
Ik weet dat vaak wordt geadviseerd wat dikkere olie te gebruiken (bijv. 20w50), maar heb daar in de praktijk zelf geen behoefte aan. Lijkt me zeker 's winters geen verbetering en 's zomers loopt het olieverbruik niet opzienbarend op.
Ik weet dat vaak wordt geadviseerd wat dikkere olie te gebruiken (bijv. 20w50), maar heb daar in de praktijk zelf geen behoefte aan. Lijkt me zeker 's winters geen verbetering en 's zomers loopt het olieverbruik niet opzienbarend op.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2005 17:14 #77817
door
nadat ik 2 jaar geleden bij min 10 graden
de accu leeg had gestart door de dikke 20w50
was ik helemaal klaar met 20w50.
auto loopt veel beter op 15w40 halfsyntheet.
ook olieverbruik is minimaal.
het tikken bij koude start met 20w50 had ik ook , is met 15w40 ook weg omdat de smering
(koud) beter is.
de accu leeg had gestart door de dikke 20w50
was ik helemaal klaar met 20w50.
auto loopt veel beter op 15w40 halfsyntheet.
ook olieverbruik is minimaal.
het tikken bij koude start met 20w50 had ik ook , is met 15w40 ook weg omdat de smering
(koud) beter is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2005 18:42 #77816
door
Allemaal bedankt voor de reacties. Omdat de meningen nogal verdeeld zijn ga ik het eerst proberen met dunnere olie.