'dieselende' motor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2005 17:44 #52681 door
'dieselende' motor is gemaakt door
Beste forum, mijn Ama (´69) met ruilmotor (B18) maakt sinds kort het geluid van een diesel (stationair). Het lijkt vanonder de kleppendeksel te komen. Omdat ik geen garage heb, ben ik benieuwd of iemand mij op weg kan helpen wat het kan zijn. Motor loopt op LPG (harde klepz., aangepaste kop, zo´n 15.000 km mee gereden), er is geen vermogensverlies of extreem olieverbruik. Een duidelijk ´tokkelend´ geluid is stationair waarneembaar (zowel op benzine als op LPG).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2005 19:18 #78221 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Heb je die 15.000 gereden zonder kleppen te stellen? Dan zal dat toch eens (dringend) nodig zijn.<br><br>Groetjes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2005 19:28 #78220 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
lijkt mij een distributie probleem.
ruimte tussen de distributietandwielen,
ga even langs een volvo garage of een"kenner".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2005 20:08 #78219 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Kan niet missen, distributie tandwiel, zit waarschijnlijk fiber tandwiel in, zelf net vervangen, dieselgeluid is weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2005 21:12 #78218 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Kleppen zijn een kleine 10.000 km geleden gesteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2005 13:09 #78217 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Kan wel missen, niet iedereen omschrijft het geluid van dieselen hetzelfde. Als het inderdaad het fiber distributietandwiel is, kun je de ontsteking eens met een stroboscoop checken, het merkteken zal dan niet mooi stil blijven staan. Of zet de auto in zijn 4e versnelling en duw voorzichtig de auto op en neer en kijk tegelijkertijd of de rotor (verdeelkap eerst verwijderen) meteen meedraait. Een ander kenmerk van een versleten distributietandwiel is het klepperende geluid als je het gas loslaat tijdens het rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2005 11:33 #78216 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Distribitietandwielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2005 01:22 #78215 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Als het dieselen het zelfde klinkt als een ouderwetse tracktor zijn het zeker je distrubutie tandwielen.
Het fiber tandwiel ligt dan los op zijn stervormige naaf. kan nog 100km goed gaan maar het kan ook aan het einde van de straat einde oefening zijn..
Reparatie is goed (zelf) te doen. wel goed controleren of de merktekens tegen over elkaar staan en de olie sproeier het doet.
En niet! op het tandwiel slaan!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2005 22:31 #78214 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
Dank jullie wel voor de reacties. Het was idd het distributietandwiel. Niet de tanden waren afgesleten/afgebroken, maar van de kern waren stukken af. Had ik nog niet eerder gehoord/gezien. Ernst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2006 23:02 #78213 door
Beantwoord door in topic 'dieselende' motor
het komt wel voor dat een klepzitting los gaat zitten, de motor gaat dan op 3 poten lopen of de klepspeling is te groot geworden. ik zou maar de klepspeling controleren en compressiemeten. succes peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.