starterkrans

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2005 16:05 #52664 door
starterkrans is gemaakt door
Ik ondekte dat de starterkrans van de latere B20-blokken een stuk smaller zijn, en dat het aantal gaten verhoogd is naar 8 i.p.v. 6.
Zou dit geen probleem t.a.v. startmoteronsel?
En dan bedoel ik de smallere krans t.o.v. het startmotorronsel. Het gaat naar men zegd dat dit een 2 liter E-blok is.
Maar wat is feitlijk het verschil tussen de blokken?

Met vriendelijke groet,

Mart Bouhuis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2005 14:27 #78325 door
Beantwoord door in topic starterkrans
Hallo hr. Bouhuis, Ik ben niet geheel thuis in de verschillen van de div. motortypen,maar ik heb me er even in verdiept. Op de oudere typen B18 motoren zit een dikke starterkrans ( 12.7 mm) Op de latere B18 en B20 motoren een dunnere (9 mm.) Het aantal gaten waarover je schrijft is mij niet helemaal duidelijk, maar als het over de bevestigingsgaten m.b.t. het vliegwiel gaat kan natuurlijk het ene vliegwiel niet op de andere krukas passen. Wanneer het over de bev. van de drukgroep gaat, past de drukgroep van de ene niet op de andere. V.w.b. de starterkrans kan ik vinden, dat er bij de motoren waar een dunne starterkrans is gemonteerd een andere startmotor wordt gebruikt dan bij de motor met de dikke starterkrans. In het onderdelenboek van de P1800 staat echter t.a.v. de startmotor, dat de starter van de niewere motor als vervanging voor het oude type starter gebruikt kan worden, dus leid ik daaruit af dat bij verandering van vliegwiel, t.a.v. de starter geen probleem bestaat. Misschien heb je aan dit bericht iets. Succes H.v.Roekel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2005 18:01 #78324 door
Beantwoord door in topic starterkrans
Bedankt voor de snelle reactie,ik ga er maar van uit dat de startmotor past,t.o.v.de starterkrans.
Inmiddels ben ik erachter gekomen,dat een 2.0 liter E-motorblok o.a.uit de latere series zijn en dat de krukas iets zwaarder zijn uitgevoerd
en de kop heeft grotere kleppen.(volgens de volvo-geleerden dan natuurlijk.)misschien hoor ik het later wel,want ik laat deze motor
reviseren.
m.v.gr. mart Bouhuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2005 20:24 #78323 door
Beantwoord door in topic starterkrans
De startmotor kun je zonder problemen gebruiken.De brukas van een late b2o motor is anders,Let erop dat de bouten ,waarmee het vliegwiel wordt bevestigd een ander type draad hebben dan die van een vliegwiel met 6 gaten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.