effect biobrandstof op motor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2006 12:55 #52428 door
Ik las vandaag het volgende bericht op nu.nl
<br><br>
Meer biobrandstoffen in de benzine
<br><br>
Uitgegeven: 16 maart 2006 09:30
<br><br>
DEN HAAG - Oliemaatschappijen moeten binnen vier jaar benzine en diesel leveren waar 5,75 procent biologische brandstoffen aan is toegevoegd. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) wil zo de schadelijke uitstoot van kooldioxide verminderen. Het gevolg is wel dat brandstof enkele centen per liter duurder wordt, zo heeft Van Geel donderdag aan de Tweede Kamer geschreven.
<br><br>
De maatregel kost 230 miljoen euro extra. De verwachting is dat oliemaatschappijen dit doorberekenen aan de automobilisten.
<br><br>
Tot 2010 zal het verplichte percentage biobrandstoffen geleidelijk worden opgeschroefd. In 2007 moet 2 procent van de benzine en diesel uit biologische bestanddelen bestaan. Oliemaatschappijen krijgen daar een fiscale bonus voor.
<br><br>
Aanscherping van de maatregel is echter nodig. Van Geel vreest dat Nederland te weinig doet om de uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer te beperken.
<br><br>
<br><br>
Doelstellingen
<br><br>
Door het gebruik van biobrandstoffen kan het verkeer volgens Van Geel een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de internationaal afgesproken doelstellingen op het gebied van de CO2-uitstoot. Het percentage van 5,75 in 2010 is een Europese richtwaarde.
<br><br>
Niet alle biobrandstoffen worden nu op een milieuvriendelijke wijze geproduceerd. Daarom is Van Geel van plan de eisen op te schroeven, zodat het milieu er meer profiteert. Hij overweegt nieuwe, milieuvriendelijke biobrandstoffen deels verplicht te stellen.
<br><br>
<br><br><br><br>
Mijn vraag: wat betekent deze biobrandstof voor onze oude motoren? Geeft dit geen schade?<br><br>Overigens ben ik toch ook weer een stap dichterbij gekomen bij het inbouwen van LPG, want de benzine zal zoals je kunt lezen NOG duurder worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2006 13:22 #79726 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
Wat dit betekent voor onze auto's? Weinig tot niks zou ik denken. Moderne auto's zijn veel gevoeliger voor de samenstelling van de benzine dan onze volvo-tjes. Die lopen haast nog op ruwe stookolie.... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2006 13:47 #79725 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
Ze zullen wel geen stookolie door onze benzine gaan mixen. Eerder alcohol, neem ik aan. Kwa verbranding zal dat echt geen problemen op gaan leveren. Maar je hoort wel eens dat ethanol ed niet zo goed zou zijn voor verschillende kunststoffen. Misschien lossen onze benzinepomp en carburateur membramen wel op? Maar dan komen er vast wel vervangende materialen op de markt. In Brazilie hebben ze al erg veel ervaring met hoge concentraties ethanol in de benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2006 07:18 #79724 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
En als je dan toch eco vriendelijker wilt rijden stap dan inderdaad zoals je zelf aangeeft over op LPG, dit is van de huidige brandstoffen toch nog steeds de "schoonste" en onze motortjes lopen er prima op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2006 09:21 #79723 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
helaas dringt biobrandstof het CO2 gehalte nauwelijks terug of zelfs helemaal niet. alleen de winning is mileiu vriendelijker.
Daar gaat ons belasting geld, gelukkig betaal ik i.i.g. geen wegenbelasing. weer een paar miljoen weggemikt omdat we de EU blindelings achterna lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2006 11:45 #79722 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
Waarom dringt biobrandstof de CO2 uitstoot niet terug? Het lijkt me inderdaad logisch dat de verbranding van ethanol ongeveer evenveel CO2 produceert als de verbranding van benzine. Maar ethanol komt van plantjes, die de CO2 eerst uit de lucht hebben gehaald, dus de totale CO2 balans is neutraal zou je zo zeggen. Dit in tegenstelling tot benzine, waar we de CO2 opslag van vele miljoenen jaren in 1 keer de lucht in blazen. Uiteraard gaan we hier even voorbij aan het feit dat de ethanol productie ook niet CO2 neutraal is, maar in hoeverre dat de balans verschuift weet ik ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2006 11:50 #79721 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
Het probleem was nu juist dat de uitstoot van CO2 weliswaar vermindert met deze biobrandstof, maar dat de produktie hiervan nog veel CO2 uitstoot opleverde. Maar die produktie gaan ze nu schoner maken...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2006 13:09 #79720 door
Beantwoord door in topic effect biobrandstof op motor
maar 5,755 zou biobrandstof moeten zijn.
bij verbranden stoot het minder CO2 uit(minder c atomen per molecuul)bij bio diesel blijft het hetzelfde, maar wat maakt die 5.75% nou uit als de industrie en lucht vaart niet aangepakt wordt.
dus , geldklopperij, poging weer acceins binnen te halen met excuus het milieu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.