compressie op 1 cilinder te laag

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-03-2006 18:14 #52401 door
Vandaag de compressie getest van mijn B20 met dubbele su van de p1800. op cilinder 1,2 en 4 meet ik 12 (uitstekend dus). Cilinder drie echter "slechts" 9,5. Olie erbij gegooid en na de 2de meeting een 14? bar. Dus compressie verlies niet via de kleppen maar via de zuiger. 14 bar is overigens te veel volgens de waarden die volvo opgeeft (of is dit normaal als je olie in de cilinder mikt). Mijn vraag of ik nu direct moet overgaan tot het herstellen van de slechte cilinder (meestal zuigerveren, toch?) of kan ik hier nog een tijdje zonder problemen mee doorrijden of veroorzaakt dit grotere schade aan de motor? Zoeken op het forum bood geen uitkomst. Alvast dank voor de antwoorden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 10:11 #79880 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Waarom heb je de compressie gemeten? Daar zit het antwoord op je vraag. Als je last hebt van die lage compressie, dan zou ik er wat aan doen. Anders lekker doorrijden tot het echt een slome auto begint te worden. Waarschijnlijk heb je last van een lekkende zuigerveer. Hij sluit niet meer goed af, of is zelfs gebroken. Maar het kan geen kwaad om daar mee door te rijden tot je echt aan een revisie toe bent. Je kunt nog proberen met een schoonmaakgoedje wat je bij de automaterialen handel kan kopen om je verbrandingsruimtes schoon te maken. Als de zuiger lekt omdat hij vastgekoekt zit met koolaaanslag, zou dat kunnen helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 10:32 #79879 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Dank voor je antwoord Kees. Als ik je goed begrijp hoef ik me dus niet al te veel zorgen te maken. De reden dat ik de compressie heb gemeten is dat ik de auto pas kort heb en ik een indruk wilde krijgen van de conditie van de motor. En na het kleppen en timing stellen, carb's goed afstellen etc. dacht ik ook maar meteen even de compressie te meten. Geen aanleiding dus eigenlijk, puur nieuwsgierigheid en hobby. Olie verbruik is ook niet noemenswaardig voor zover ik nu kan nagaan en ik trek nog steeds de straatstenen eruit als ik driftig optrek. Ook aan de topsnelheid mankeert niets (180km p/u op de klok) en ook bij lage toeren trekt hij lekker door. Maar wil dit natuurlijk wel graag allemaal heel houden vandaar mijn vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 10:53 #79878 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Hoeveel olie had je eigenlijk in de die verbrandingskamer gegooid? Het hoeft maar een heel klein beetje te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 11:07 #79877 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Pff, klein scheutje. Weet niet precies hoeveel maar ik schat ongeveer een dopje van de olie fles. de eerste 3 minuten had hij wel even nodig om de olie in die cilinder kamer kwijt te raken gezien de walm die uit de uitlaat kwam. Hoezo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 11:59 #79876 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Een dop is al heel wat. Een verbrandingskamer is zo'n 40 cc(?) En een dop ongeveer 2 cc. Dat is al 1:20, dus geen wonder dat je dan op 14 bar uitkwam. En dat kan ook verdoezelen dat de lekkage eigenlijk bij je kleppen zit. Check nog eens je klepspeling en kijk dan gelijk of de kleppen van de slechte cylinder net zo diep ingedrukt worden als de andere kleppen. Een versleten nok is vrij gebruikelijk bij de B20's en zorgt ook voor lagere kompressie meting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 12:44 #79875 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Goede tip, ga dit zeker nog eens checken van het weekend.

overigens heb ik zaterdag's de kleppen gesteld. Een kilometertje of 30 gereden en zondag's nogmaals gekeken of de kleppen nog goed stonden, wat het geval was. Heb niet gekeken naar hoe diep de kleppen ingedrukt worden, dus dat gaan we van het weekend nog maar even doen.. in ieder geval bedankt, hier kan ik wat mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 14:01 #79874 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
Hallo Mike, Ik zou voor alle zekerheid toch nog even een lektest doen. Dat wil zeggen, bougie er uit van de betr. cylinder, deze cylinder aan het eide van de compressieslag zetten. De zuiger net voor het b.d.p. zetten in de draairichting van de motor. De wagen in de 4e versn. zetten en de handrem stevig vast.Via een plug in het bougiegat luchtdruk op de cylinder zetten. Nu kun je door te luisteren aan de uitlaat of bij de carburator ( even de gasklep openen) Of er resp. een uitlaatklep of een inlaatklep lekt. Door het misschien aan de vele kant olie doen in de cylinder kan de compressie inderdaad vrij hoog oplopen en zie je een licht lekkende klep over het hoofd. Succes H.v.Roekel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2006 17:49 #79873 door
Beantwoord door in topic compressie op 1 cilinder te laag
<i>Een dop is al heel wat. Een verbrandingskamer is zo'n 40 cc(?) En een dop ongeveer 2 cc. Dat is al 1:20, dus geen wonder dat je dan op 14 bar uitkwam.</i><br>Even ter correctie, dit klopt namelijk niet, zie hier:<br>
B20: 1 cil = 500cc. Uitgaande van compr.kamer van 40cc is dit een comp.verhouding van ca. 13,5 (die 40cc is namelijk altijd meer). <br>
Gooi er olie in van 2cc dan zou de compr.kamer dus geen 40, maar 38cc zijn, en levert daarmee een compr.verhouding van 14,1 op: slechts 0,3 bar hoger dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Lambiek Engelaar (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-01-2010 15:26 #79872 door Lambiek Engelaar (GAST)
Beantwoord door Lambiek Engelaar (GAST) in topic compressie op 1 cilinder te laag
Heb je die gewenste reactie nog ooit gehad? Want ik ben ongeveer in het zelfde stadium aanbeland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.