motortype

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 09:09 #52375 door
motortype is gemaakt door
in mijn 145 uit 70 ligt een b18, opzig al apart omdat er volgensmij een b20 hoort.
opzig vind ik dit geen probleem omdat ik waat dat er heel wat met de auto gebeurt is en nooit een mooie originele auto zal en moet worden.
maar vanaf het begin vond ik hem nogal fel t.o.v. mijn 142 automaat met b20.
ik keek gisteren op het blok en ik heb motorcode 4968 36 dit moet dacht ik een b18b zijn, maar ik heb maar 1 carb.
Is er verder nog een manier om eenvoudig te controleren of er wel een c nokkenas en hogere compressie in het blok zit?
Binnenkort komen er sowiezo 2 SU's op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 17:59 #79968 door
Beantwoord door in topic motortype
Hallo Henk, Zover ik kan nagaan is dit een B18B motor, welke origineel met een c nokkenas is uitgevoerd, maar je weet nooit wat er met een motor is uitgevoerd. Het controleren van het type nokkenas is dacht ik alleen mogelijk aan de hand van het onderdeel nr. na demontage. Ook is het volgens het mtr. nr. een ii5 pk motor, hierop hoort m.i. een dubbele carburator, het monteren van 2 SU carb. kan problemen opleveren bij de montage, dit i.v.m. de uitlaat, want eigenlijk hoort hierbij ook een uitlaatspruitstuk met een dubbele voorpijp. Overigens zijn in de 140 series tot 1972, dacht ik zowel B18 als B20 motoren gemonteerd. Zie onderdelen boek.
Voor wat verdere informatie betr. motoren en de toepassing, zie www.scandcar.nl/tiptype.htm

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 19:18 #79967 door
In een 145 uit 1970 hoort een B20. B18's zijn tot 1968 in de 140-serie gebruikt, daarna B20's. Zelfde verhaal voor de Amazon.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 19:19 #79966 door
Sorry tot en met 1968

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 08:21 #79965 door
Bij mijn P1800S (met B18B) met dubbele SU carburateur zit een uitlaatspruitstuk met enkelvoudige voorpijp. Volgens het onderdelenboek zijn beide uitvoeringen mogelijk(enkelvoudige EN dubbel)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD